Barnevakter fra helvete?

 

Av og til tror jeg verden er LITT i ferd med å “gå av skaftet”… I alle fall er det en skremmende utvikling på enkelte fronter. Dette fenomenet med “barnevaktene fra helvete” ble jeg gjort oppmerksom på av søsteren min for en liten stund siden. Og jeg tenkte litt i mitt stille sinn:
“Hm… hun overdriver litt…gjør hun ikke? Kan vel ikke være SÅ farlig…?”

Så hva er det jeg snakker om?

 

 

Jo..Når foreldrene plasserer barna foran en skjerm, med øreklokker, i stedet for å prate litt med dem ved frokostbordet. JEG ser jo ikke så mye til dette til vanlig, og hva folk gjør med sine barn må de selvfølgelig bestemme selv. Jeg får uansett ikke “avverget” dette. Men MENE noe har jeg lov til, uansett:

-Ved frokostbordet på hotellet på ferien min satt det et par med to barn i mellom 4-7 år en plass.  BEGGE barna satt foran hver sin skjerm, med STORE øreklokker på. Skikkelig lukket inn i hver sin “boble”. Det så ganske stusslig ut spør du meg.

Jeg kan skjønne det om det er en unge som skriker og hyler, og ikke finner roen uansett om foreldrene prøver å snakke med eller “underholde” på andre vis. At man ikke har lyst at en hel frokostsal skal spise med ungene HYLENDE under hele måltidet. . Da skjønner jeg det kan være fint med en liten skjerm som avleder litt. Men helt  fra starten av et måltid? Ikke ET ord blir sagt mellom foreldrene og barna. Ikke mellom foreldrene heller for den saks skyld…..

 

Det så ikke særlig bra ut, med to digitale barnevakter.. Og hvis dette er VANLIG, ved hvert måltid, synes jeg det er litt skummel utvikling.. Et samfunn hvor det digitale har fått LITT for mye å si…

 

 

#digitalt #samfunn #samfunnsendring

 

 

8 kommentarer
    1. Er det ikke litt sånn da, at ungene lærer av oss voksne. Nå bruker jeg vi lidt vidt, men det er jo vi voksne som sittet med nesa ned i mobilen eller nettbrettet. Jeg har observert foreldre som har vært så opptatt av mobilen sin, og ikke registrert at ungen/ungene forsøker å få kontakt. Det er trist å se noen gjemt bort i sin egen verden, i stedet for å snakke sammen med familien eller også venner.

    2. Kjempetrist når digitale verden blir barnevakter til ungene. Før nettbrett ble utbredt var det jo også snakk om foreldre som brukte TV’n som barnevakter. Synd det har blitt slik 🙁

      Ønsker deg en kjempefin torsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Litt trist, får håpe det var en grunn til det. Som dere har kost dere da. Virkelig sett deilig ut med hotell og shopping. Men hva har dere shoppet da?? Spent!

    4. Slike digitale barnevakter er ikke så greit. Man må lære seg bordskikk og når man skal spise så må man legge vekk all verden digitale ting. Men det er rart med det – noe må legge ut alt man spiser på face, insta og all verdens digitale kanaler.

    5. det er virkelig trist ,et måltid skal være kos ,og jeg tenker att om barna er så urolige att det er dette som må til,ja da hadde jeg funnet på en annen ferieform med mine barn ,så fikk dei bare bråke litt uten å forstyrre andre gjester

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg