Behovet for kontroll..

 

“Det er ingen vits i å bekymre seg for ting du ikke kan kontrollere, for du kan ikke gjøre noe med dem, og hvorfor bekymre seg for ting du har kontroll over? Aktiv bekymring gjør deg passiv.”
(Sitat: Wayne Dyer)

 

På noen områder er dette meg i et nøtteskall: Bekymrer meg ofte over ting jeg ikke har helt kontroll på. Hva er poenget liksom. Hvis jeg ikke VET, ikke kan påvirke framtiden, ikke er den som STYRER… hvorfor da bruke så mye energi på å bekymre seg? 

-Ja, så svar da!!!

Jeg har nemlig IKKE noe svar…

 

Jeg VET jeg er sånn. Jeg PRØVER å legge det av meg. Men jeg har ikke helt “redskapene” for å fjerne sånn håpløs atferd. Trenger egentlig bare at noen “klubber meg i hodet med noe hardt”, når jeg setter i gang sånn. 😀

Jeg bekymrer meg bittelitt når jeg HAR rimelig god kontroll på situasjonen også… Man vet jo aldri…Det KAN jo skje noe…

 

 

Denne håpløse bekymringen gjelder stort sett enkelte jobbsituasjoner. Har vært sånn siden jeg var 20. Minst… Det betyr ikke at jeg ikke klarer å være fleksibel. Jeg får bare veldig høye skuldre og ALT for mange sommerfugler i magen… Overfylt liksom…

 

Jeg jobber med saken! DET skal jeg ha… Og en dag…Om noen år… så har jeg kanskje lært meg å gi AKKURAT så mye f….som er nødvendig for å slappe av litt mer i situasjoner hvor det ikke finnes mulighet for “stålkontroll” 😀 

 

 

En ting jeg har blitt bedre på, og som beviser at man KAN utvikle seg etter fylte 50 også….er at jeg har prøvd å “ta tak”, lære meg ting, utvikle meg på ulike områder, så jeg FÅR litt mer kontroll i det minste. Der ville jeg før blitt som beskrevet over: Snabla passiv. Den aktive bekymringen ville gjort at jeg for alt i verden hadde prøvd å komme meg UNNA situasjonen. Nå GÅR JEG PÅ, for å prøve å få kontroll… Selv om sommerfuglene er i antall like mange, og skuldrene like høye…

 

Akkurat NÅ nyter jeg i allefall livet på cafe. 

Titter på folk. Ser det pulserende livet på utsiden. Blogger… Søndag i “storbyen”… 🙂

 

 

#kontroll

14 kommentarer
    1. Det skal vel aldri bli sånn at alle sommerfugler slukner og stålkontrollen dreper enhver gnist av overraskelser? Det blir jo dønn kjedelig. Nå ser det ikke ut til at jeg slipper ut av Canvas såpass at jeg rekker å blogge 🙈

    2. Jeg er av den typen som gjerne ikke bekymrer meg over ting før problemet treffer meg i fleisen, for å si det sånn, og det er så langt i fra bare gunstig det heller..
      Jeg skulle nemlig ønske jeg kunne være hakket mer gjennomtenkt på min vei igjennom livet, i betydningen konsekvenstenkning, og det å være beredt på eventualiteter. En mellomting, tror jeg nok vil være det beste.. 😉

    3. Jeg har et par ting som virkelig bekymrer meg, jeg skriver en del om det også, jeg prøver å påvirke fordi i disse bekymringene ligger det mange menneskeliv. Hvis bare et menneske slutter å være «naiv» i disse sakene og heller bruker litt tid på å tenke over ting, så har jeg påvirket og gjort noe som betyr noe. Bekymringer kommer av at man bryr seg, så hvorfor bekymre seg? Av omtanke og kjærlighet!

    4. Jeg er også “flink” når det kommer til “aktiv bekymring”. I dag har jeg tatt et skritt i retning av å gjøre noe på et felt som stadig fører til dette nokså bortkastede tankespinnet!😊

        1. Jeg var veldig glad i å gå på kafé å drikke kaffe og skrive litt når jeg bodde i københavn. 🙂 Ja, jeg likte å ha andre med kaffé også altså..

    5. Hmmm…. jeg er sånn også, men ikke på jobb faktisk…. mest når det er no med ungane, på tross at de er voksne….! Jegsyns du er flink og tøff! Klemmer 😘😘

    6. Hei på deg. Fine tanker på en søndag. Ja, det er bare å fortsette. Om vi ikke får stålkontroll noen gang, så jobber vi i hvert fall med saken. Nyt dagen. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg