Blogging- flaut eller tøft?

 

Mye snakk om blogging om dagen. Kanskje ikke så mye der ute i verden, hvor det er andre ting som er ganske så mye viktigere. Men her inne i “blogg-blokka” er det et tema som opptar folk. Vi har god grunn til det. Dette er en god hobby for de fleste, noen tenke å gjøre jobb ut av det….Klart det opptar oss!! 

Noen av spørsmålene som tas opp er hva som trekker lesere. Sånn i det lange løp er dette sikkert viktig, fordi å trekke lesere gjør at blogg.no kan fortsette. De får inn sine “nødvendige” kroner, for å kunne drifte plattformen. Så hvordan får vi lesere da? Det er nedgangstider for blogging tydeligvis. Flere velger plattformer som Instagram, Tik-Tok eller andre raske plattformer hvor SKRIVING ikke er hovedsysselen akkurat. 

 

Andre temaer som tas opp er hvordan blogg oppfattes, og kanskje med dette hvordan dette får oss som blogger til å føle oss. Noen oppfatter å bli LEDD av hvis de nevner at de blogger. Andre kjenner på at folk smiler litt i skjegget, og helst ikke vil snakke om temaet. Hvilken følelser er det lett å sitte igjen med da tror du? Lett å bli litt flau kanskje? 

Folk “der ute” så tidligere kanskje for seg en plattform hvor kun realtity-stjerner og folk som var “høye på seg selv” holdt hus.
Når folk smiler i skjegget nå er det kanskje av samme grunn? Hva de innbiller seg blogg er? Uten å egentlig vite noe som helst om “blogg-folket” nå til dags. ELLER smiler de i skjegget fordi de faktisk har vært inne og lest, en gang eller to,  og tenker at det er en “blogg-blokk” med kun folk i alder over “middagshøyden”

SO WHAT??
Er det noe galt med folk i alder “over middagshøyden” kanskje??

 

 

Bloggere er stae folk, så vi holder ut. Vi blogger i vei, fordi det er noe vi elsker å gjøre. 

Det viktige er, i mitt hode, hva man selv føler rundt dette. 
Jeg har alltid vært STOLT av bloggen min. Stolt av å blogge. Og tror jeg har gjort og gjør en liten forskjell i folks hverdag innimellom også. Er man stolt av det man driver med tror jeg man kan gjøre GULL av “gråstein”. Jeg tror man kan få lesere, jeg tror man kan påvirke, jeg tror man kan bety noe for noen. Uansett hva bloggen handler om. 

Når jeg snakker om bloggen min ute i “verden” så snakker jeg om den med stolthet. Jeg opplever lite smiling i skjegget faktisk. Folk er nysgjerrige og interessert. Enten de er 22 eller 65. I  mine omgivelser er det heldigvis sånn.

 

Den eneste smilingen jeg har opplevd er ikke i skjegget, men tydelig og godlynt, pga innholdet mitt. 

 

Blogging er tøft!!

 

 

#blogging

21 kommentarer
    1. Jeg kan faktisk ikke jeg har hatt en eneste opplevelse der jeg har følt noen antydning til nedlatenhet eller latterliggjøring, eller noe annet negativt for den saks skyld, i forbindelse med at jeg er blogger..
      Dette har imidlertid vist seg å være grunnet i at det er aktualitetssaker og meningsytringer som i all hovedsak bærer bloggen, slik at en i vesentlig mindre grad betraktes som en blogger, men snarere som en samfunnsdebattant. – Ergo; Det foreligger et klart skille til de rosa..
      De rosa sanket riktignok mange purunge lesere, men ikke desto mindre, har deres dominans herpet en hel genres renommé så til de grader at de står som selve definisjonen på blogg i menigmanns bevissthet. Og når Edmont suger så til de grader i hht å ta aktivt del i det generasjonsskiftet som skjer ved å gå ut med endringen til det publikum som genren nå retter seg inn mot, så etterlates hele denne jobben til oss. Ytterligere ‘forsinket’ blir jo spredningen av dette her av at de ikke engang har næringsvett nok til å gi oss en liten flik av en plattform for å kunne gjøre jobben selv!
      – Jeg mener derfor vi bør samles, og organisere oss slik at vi konsekvent begynner å dele HVERANDRES blogger på SoMe, for med det å treffe ens respektive målgruppe hos hverandres venner/følgere. Selv har jeg f.eks 16-1700 venner + i underkant av 1000 følgere på FB. Her er imidlertid en del engelsktalende ikke-skandinaver, men det bør allikevel være godt over 1000 som en får rettet seg inn mot blant disse.
      Og sannsynligheten for at det her finnes alt fra strikkeentusiaster som vil kaste seg over Vibedille til friluftsmennesker for Margrethe, osv, er jo 100%.. 😉

    2. Bloggen er for meg en trivelig hobby da eg liker å skrive 🤩 Men eg kan også skjønne de som har slutta, for uansett hvor enkelt man skriver innlegget får eg alltid spørsmål om ting eg faktisk har forklart i innlegget det kommenteres på. Folk gidder ikke lenger å lese, de ser en overskrift, et bilde og en link på sosiale media, og det er det. Er enklere å se en video eller et bilde med kort tekst på sosiale media 😅

      Men her er vi da, brauter oss vei med ord, fortsetter fordi vi trives med det selv 😎 Eg skriver mest for å vise at vi ikke trenger være perfekt i en verden hvor alt ser perfekt ut, og det ser ut til å bli godt mottatt av de som faktisk leser. Da har eg gjort en grei jobb, hvilket motiverer meg til å fortsette 🤠

    3. Du er heldig som får god aksept rundt deg! Jeg får ikke det – her flires det i skjegget! Har selvfølgelig noen utenfor bloggverdenen som følger meg – hver eneste dag – blant annet en kompis og også pappan min på 78! Og dama hans på 83….! Jeg elsker bloggen min – og er stolt av den! Og jeg tror ikke de som flirer mest har sett på den en eneste gang! De husker jo ikke en gang hva den heter………! Uansett – jeg blogger ivei – fordi jeg liker det! 🙂

    4. Veldig fint innlegg! Ikke flau over å blogge jeg heller, men merker at enkelte synes jeg er litt rar som gjør det 😊 Bryr meg ikke så mye om det. Koser meg med bloggen jeg 😊

    5. Knallgodt innlegg! 🙂 Jeg er stolt av bloggen min og den har blitt en del av meg. Noen vil lese, andre ikke. Noen synes det er positivt at jeg driver med “folkeopplysning” eller knoter ned noe som er mer eller mindre interessant, andre har nedlatende holdninger og er totalt uinteresserte. Det er ikke for alle, og alle er ikke for oss 😉

    6. Du har helt rett. Selvsagt er det tøft å blogge. Hvis vi bloggere synes det er litt flaut, ja da erdetikke rart at det ikke drar lesere.
      Jeg er egentlig stolt av bloggen og det jeg har fått til.

    7. Fint innlegg. Bra du er stolt av bloggen din. Den er fin. Du har en så god lekenhet i innlegga dine. Vi får håpe blogg.no ikke legges ned med det første. Før var det nok, som du er inne på, mye yngre. Tror kjøpekraften til de som er her inne er viktigere enn alder, at reklame gir uttelling. Så lenge folk vil annonsere eksisterer nok plattformen. Vi får håpe det varer. ❤️

    8. Fortsatt mange som har et “rart” forhold til blogg. Jeg har en jeg kjenner som påsto at blogg, nei det leste hun ALDRI!!! Men hun ville ikke innse at blogg var reiseskildringene hun leste stadig???? Jeg ble strengt forklart at det var reiseskildringer det, og IKKE blogg? Blogg det var bare unge mennesker, leppestift og diverse operasjoner liksom. Jeg måtte bare smile av det hele. Det nyttet ikke å komme inn med noe. Jeg sa jeg blogget, men det fnøs hun av kan man si, for gamle meg hadde ikke noe der å gjøre. Ganske artig hvordan folk oppfatter ting. Jeg hadde en annen venninne som var vettskremt for motorsykkelfolk i skinndresser. Da jeg sa at jeg også brukte det stadig når mannen og jeg er ute og kjører vår motorsykkel fikk hun sjokk, og et annet syn på dette. Det gjelder vel å gjøre seg kjent med ting og tang, før man uttaler seg kanskje. Klemsiklem:)

      1. Nei, noen vil ikke ta inn, så helt umulig å diskutere. Sjelden jeg gidder hvis de er SÅ sta på sine greier 😀 Ja, man må kjenne til litt før man uttaler seg 😀

    9. Mye jobb med en blogg sikkert mange skrivespirer som starter med en blogg, tar skrivekurs og tar det videre. Man kan skrive om mangt alt fra moter og musikk via politikk til kulter eller andre ting. Du er svært dyktig til det. Husker at det har vært både karneval, konkuranser og mere til på bloggen din. Mange om er dyktig. I dag var jeg en tur på Liertoppen, før det sjekkka jeg en ny kiwi som forresten ligger like ved nybygget til et firma jeg jobbe for en gang. Det er lørdag og dagen er enda ung, tar vel snart en tur igjen. Men noe husarbeide venter – intet gjør seg selv. Ha en fin dag.

    10. Så herlig og ærlig. Midt i blinken. Jeg har jo også berørt temaet noen ganger. Jeg bidro til å opprette en fb gruppe for seniorlaget til min gamle arbeidsgiver. Men jeg blir nektet å dele blogg innlegg der, selv om de handler om relevante temaer. «Blogg har ikke noe der å gjøre…»., får jeg høre. Tydelig begrunner i ren uvitenhet. Dette er en vesentlig årsak til mangel på blogg motivasjon.

    11. Så flott!
      Jeg er også veldig stolt av bloggen min!
      Synes jeg har vært flink, når ut til mange hver eneste måned…Respekt av det!

      1. Bra du også er stolt av din 🙂 Det bør du være. Og det viktigste er jo at VI liker det 😀 Siden det er vi som skal gjøre dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg