Den gode aleneheten

 

Det finnes GOD alenehet. 
Det er ikke ensomhet. Men alenehet, som faktisk gjør deg glad. 

FØR var jeg utrolig sosial. I alle fall utad. Jeg SÅ sosial ut. Var på fest stadig vekk. Festet, drakk, var skikkelig MED liksom. 
De siste 25- årene har jeg nok vært mer “usosial”… I alle fall utad…

Sannheten er at jeg var egentlig aldri SÅ sosial inni meg den gangen heller. Når jeg var på fest for eksempel, så fikk jeg mye mer ut av å sitte med EN person, i SKIKKELIGE samtaler, enn å herje rundt med alle mulige folk hele kvelden. Jeg var ikke hun som sto i midten og sang sanger, fotalte vitser, danset på bordet eller snakket FOR en hel gjeng… Ikke så ofte i alle fall..

Sånn er jeg fremdeles…
Jeg går på fest hvis jeg MÅ. Jeg drikker ikke lenger. Og jeg er fremdeles hun som sitter med en person og har de gode samtalene. For meg altså. Det JEG tenker som gode samtaler.

I tillegg har jeg blitt skikkelig glad i litt alenehet. 
Kanskje fordi jeg har en jobb som “svelger” meg innimellom. Jeg gir ALT, og mere til. For mye igjen for det, men blir også litt TAPPET til tider. Da er det godt med noen stunder alene. Hvor jeg får tenkt tankene mine i fred. Hvor jeg får sortert, diskutert med meg selv, ryddet i hjernen, slik at batteriene igjen lades.

Jeg elsker å sitte å titte på folk. Høre litt på dem i smug. Lage meg små historier om hvordan livene deres er..Meditasjon på en måte..

 

Jeg snakker om den GODE aleneheten… Den som jeg faktisk TRENGER…

 

#alene

 

 

6 kommentarer
    1. En veldig fin beskrivelse av Den Gode Aleneheten.🌷 Jeg har ofte følt meg mye mer ensom på fyllefester med dundremusikk og skrål enn jeg gjør nå når jeg faktisk tilbringer veldig mye tid alene. Savner overhodet ikke den formen for sosialt samvær. Kanskje blir vi mindre glade i hurramegrundtsamvær med årene, men egentlig har jeg alltid trivdes best sammen med bare noen få om gangen…

    2. Jepp – nettopp – sånn er det nemlig! Jeg har også en jobb som krever alt – er alltid på, alltid hyggelig, alltid beredt….. alensomhet er gull verdt da! Og så kan jeg være sosial og skravle i små porsjoner! God klem <3

    3. Herlig med alenetid! 💕 Jeg blir sliten av for mye folk rundt meg, og sånn har det alltid vært. Heldigvis jobber jeg nesten alene og det passer meg helt utmerket! 👌 Kan besøke folk når jeg vil isteden.🙂

    4. Alenetid må en ha. Da jeg hadde barselpermisjon med Yngste mann “rømte” jeg på biblioteket når Gubben kom hjem. Helt stille, bla i en bok, snuse inn lukten av bøker, lese lyrikk alene. Det var fint, og nødvendig

    5. Ja, det er viktig med alenetid. Jeg har det jo sånn selv, ikke for mange folk på en gang. Det går aldri bra. Så en til en er det beste. Og å være alene plager meg ikke heller. Jeg gjør mye alene, og får like mye ut av det som hvis jeg hadde vært i lag med noen.
      Vi trenger å få være i oss selv, la tanker og hendelser synke inn, og få lov til å være i en liten boble en stakket stund ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg