Et digert “kinder-egg” midt i byen

 

Kinder-egget er ofte brukt om dette med “3-i-1”-opplevelsen. Du betaler for 1 ting, men får 2 andre med på kjøpet.. Egentlig en veldig fin ting: Å få med flere ting på kjøpet når man betaler for noe. VEL… her betalte jeg faktisk ikke stort, men fikk likevel verdens største “Kinder-egg”- opplevelse. Og det ligger midt i byen og bare venter på deg!

KInder-egget: En overraskelse, en utfordring, noe godt å spise!
Det er hva du får. Og kanskje en del andre ting i tillegg…På Deichmanske biblioteket.

Hele huset er fullt av overraskelser. Masse små innretninger som er satt der for å gjøre lese-opplevelsen bedre, både for liten og stor, men som samtidig fungerer som KUNST. Man tusler rundt i etasje etter etasje, og det “popper opp” stadig nye små “installasjoner” 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Føltes som jeg var klippet inn i Harry Potters verden, hvor bøker flyr og magi skjer 🙂

 

 

 

 

Utfordringen var en rar “stol”, som jeg ikke tok bilde av. De er laget slik at man kan sitte å snurre i dem, omtrent som man sitter i en “snurrebass”  Utfordringen gikk i å tørre å snurre rundt, når man lot stolen “spinne”. Piece of cake, for en på 7 år. Litt mer utfordrende for en på 54..

Noe godt å spise. Ja, nå smaker ikke akkurat selv bygningen spesielt godt. Eller i overført betydning kanskje.. Smak, som i en mental sak.. MEN: Deichmanske har kafé! Ved inngangen…eller utgangen… Alt etter som du ser det…. Men en fin kafé i alle fall, med god mat. Vi bestilte toast, søsters og jeg. Smakfull absolutt. Ikke noe gourmet-sted dette, men absolutt hyggelig og med smakfull mat.


På dette nye biblioteket kan man låne symaskiner, lese-sal-plass, datamaskiner osv..  OG….i tillegg kan man jo selvsagt låne BØKER her 😀

Opplevelsen i går: på Deichmann, på shoppingen, på café, på Operataket, fikk meg NESTEN til å glemme at verden er som en litt ekkel “fremtids-film” om dagen på mange måter. I går var verden NESTEN som “vanlig” 🙂

 

#kultur #deichmanskebiblioteket

 

 

5 kommentarer
    1. Åååå…. jeg skal dit som det aller første jeg gjør bare det er innafor å ta en kosetur til Oslo…. har hatt lyst til det heeeelt siden det åpnet! Takk for titten – nå gleder jeg meg bare enda mer! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg