Evnen til å GLEMME er undervurdert!

 

Er det en evne som er noe å trakte etter liksom? Evnen til å glemme?

Ja…i min verden er det i forhold til visse ting ganske viktig å ha evnen til å glemme.  De negative tingene mener jeg.. Jeg er glad jeg ikke sitter igjen i “gammelt grums” så lett. At jeg kan legge vonde ting bak meg, og når jeg senere ser tilbake så husker jeg mest det positive som var. Siden jeg ikke har opplevd de helt store nedturene i livet, så er det jo egentlig bare “småtterier” JEG snakker om. 

 

 

 

Jeg skjønner jo så klart at folk som har hatt større traumer i livet ikke bare kan legge de bak seg på et vips. Det er forskjeller i levd liv…

Nei, jeg snakker om de “små” tingene. Små-grums som har laget laget skrammel og “ulyd” i systemet. Små-grums som har laget uklart vann og tåkete “syn”..  Små-grums som egentlig ikke fortjener noe oppmerksomhet i det hele tatt, spør du meg… Da er evnen til å glemme god å ha. Og jeg ble plutselig klar over her om dagen hvor heldig jeg er som har den evnen. Det blir også lettere å gå framover…

 

 

Var på kafe med en venninne her om dagen, og vi ble sittende å prate om året som har gått. Og jeg har HELT glemt at Oslo var stengt ned i nesten 6 måneder!! Jeg ville ikke tro det liksom!  Ja, jeg snakker ikke om 6 UKER! Men måneder altså.. Tenk! Jeg som er så shopping-gal og greier har glemt at Oslo ikke hadde butikker åpne fra januar til uti juni en gang.. 

Når jeg tenker nærmere etter så kan jeg jo svakt erindre at jeg satt på hjemmekontor og slet med vonde skuldre, i måneder. Men var det virkelig SÅ lenge?
Jeg kan jo huske det var mange turer til Ekeberg, med mat og sitteunderlag i sekken. Men var det SÅ lenge?
Jeg minnes svakt at jeg spiste mye middag hjemme en periode….fordi restaurantene var stengt. Men var det SÅ lenge? 

Hvis jeg titter tilbake på blogging og bilder så fikk de gamle kjolene mine “kjørt seg” en periode, i mangel på åpne butikker. Men var det SÅ lenge?

 

 

Jeg er skikkelig glad for at jeg ikke har merket SÅ godt de “rare” sidene ved livet slik det har vært de to siste årene. Jeg er skikkelig glad jeg har evnet til å glemme de små-kjipe tingene.. Og heller minnes at ting ikke har vært så verst 🙂

 

#livet

3 kommentarer
    1. Er helt enig…veldig kjekt å ha den evnen å kunne glemme det som egentlig er bagateller..jeg tror nok jeg er ganske flink til det, jeg også…for å være ærlig, så “glemmer” jeg nok både det ene og det andre, jeg…men velger heller å kalle det selvopprettholdelse 🙈😉

    2. Godt å ha evnen til å glemme slike negative småtterier! Større ting hadde det også vært greit å glemme, men bra om man klarer å glemme for perioder ihvertfall. ❤️ Viktig uansett å huske det positive! 🙂👍 Fine refleksjoner! 💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg