Flinkest i Corona-klassen..?

 

Det er mange rare tanker som dukker opp i disse dager. I forhold til dette med Corona, smittevern og oppførsel. Og man blir stadig sittende å lure på hvor flink er FLINK NOK i forhold til å overholde reglene. 

Jeg liker jo å være flink, så klart for å skåne folk for smitten. Men jeg liker å være flink sånn generelt også, fordi det er viktig å gjøre det rette. Så når er man flink NOK da?

I hele denne perioden med Corona har jeg knapt nok nyst EN gang, og kan bare erindre et par “kremt” i juni en gang, som antagelig skyldtes tørr hals.

Altså jeg er så frisk som noen kan bli, og har vært det i over et år snart.

Likevel gjør jeg meg som jeg har fått beskjed om: går langt unna folk og spriter meg på hendene både på vei INN og på vei UT av butikken. Jeg bruker munnbind både ved kollektiv transport og i butikken. Og jeg bruker dem riktig: tar på sprit før jeg tar de på meg, har riktig side ut, fester neseklypa godt på, og dekker til både nese og munn. Jeg drar den godt under haka, og tar ikke av munnbindet før jeg er ute igjen. Jeg kaster det så klart i en søppeldunk, og tar den selvfølgelig ikke på meg igjen etter en stund. Altså ikke som “visse andre”:  drar det opp og ned med corona-infiserte fingre, prater og spytter og herjer med den munnbindet dagen lang…

 

 

Jeg kaster, spriter hender og går hjem og setter meg….For man skal sitte mye for seg selv i disse dager…

Og det er her spørsmålet av og til dukker opp: Hvor flink skal man være?…HVOR mye skal man være alene? Hvor kjedelig bør man ha det for å være FLINK NOK i kampen mot Coronaen? Er det egoistisk å lure seg til en “litt” unødvendig tur med trikken for å komme seg ut i marka? Eller er det innafor? Hvis jeg har en litt for hyggelig dag utenfor husets fire vegger, kanskje til og med på en kafe, betyr det da at jeg har bidratt dårligere til smittevernet da?

 

Vi har forskjellige grenser på dette, og helt klart forskjellig samvittighet og tanker og følelser om dette som herjer rundt oss nå. Det må være greit, for den eneste man kan få gjort noe med er seg selv…Så kanskje man ikke skal være SÅ streng med seg selv heller? I det minste unne seg noen “ulovlige” turer med trikken, for å komme ut i naturen, slik at man holder ut den perioden som gjenstår 🙂 

 

 

 

#smittevern #munnbind #flinkhet

8 kommentarer
    1. Ut må man, ellers går det jo ikke. Når vi gjør så godt vi kan, så behøver vi ikke bebreide oss selv om det skjer noe, mener jeg. Men slitsomt er dette og særlig for deg og alle andre i Oslo.Dere har det jo mye strengere. Klemsiklem:)

    2. Skulle tro det skulle være greit med en ekstra trikketur. Jeg har gått med munnbindet gal vei en hel måned jeg. På butikken. Sikker på det var sånn det skulle være. 😀 Og jeg bruker mitt om igjen, etter en liten tur på butikken. Og jeg spriter ikke hendene før jeg tar det på. Så jeg gjør da alt galt. Men litt må det da hjelpe likevel. Så ja, tenk på alt det gale jeg gjør og bare ta trikken du 😀 😀

    3. Selv så prøver jeg alt jeg kan i henhold til smittevernsreglene, men så kan man plutselig glemme seg.

      Her Trondheim er det ikke så mange smittede, og her lever vi som normalt. Treningssentrene er åpne, men korøvelser er avlyst.

      Fikk passet påskrevet av en facebookvenn at jeg dro på trening når alle skulle holde seg hjemme, og her i Trondheim er det kun påkrevd med munnbind i buss, taxi og der vi ikke kan holde 1 meter avstand. Siden vi bor 15 minutter å gå ned til sentrum bruker jeg ikke buss, men i går var mannen min og jeg på shopping, og da brukte jeg munnbind, for det var kjempemasse folk der! Jeg så flere som brukte munnbind.

      På tirsdag skal jeg til hudlegen, og da har jeg fått beskjed om at vi pasientene skal bruke munnbinnd.

      Ønsker deg en kjempefin søndag, og ei kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Jeg tror man må gjøre noe litt “på kanten” innimellom – men selvfølgelig ikke sette andre eller seg selv i fare! Og så trenger man ikke lage strengere regler enn de nasjonale bare for å være flinkest! Har noen sånne eksempler på jobb, og det blir MANGE konfrontasjoner. Jeg mener vi må være så flinke som mulig, men vi må også leve litt! Klemmer <3

    5. mitt liv er som det er alltid ,men så bor det jo nesten ingen her jeg bor da :=) en har lov og en skal gå tur ut ,en skal bare holde litt avstand,det betyr ikke att en må gå alene ,en kan godt være flere bare en ikke går helt opp i hverandre ,det er iallefall slik jeg tolker tiltakene

    6. Mye tanker om dette, men så veldig bra om vi tar forholdsregler. Bruker ennå ikke munnbind på butikken da. Og her på landet er det ikke så folksomt som er i byen. Men, må være forsiktig allikevel.

    7. Tenker det er innafor jeg med tur med trikken, så lenge munnbindet sitter som du beskriver 😉 Jeg gjør som deg, bruker munnbind og spriter både på veg inn og ut. I tillegg til at jeg faktisk er så nøye at jeg vasker alt jeg kjøper å tar med inn. Da vet jeg at det er rent når jeg tar det ut av skapet, og skal bruke det.

      2020 er jo et merkelig år på mange måter, og det er også det året hvor jeg faktisk ikke har vært forkjølet å har hatt feber. Jeg nyser jo som en gal og hoster, men det er denne allergien min…. Ha en fin søndag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg