Førsteinntrykk er noe stort TULL!!

 

“Ååå, førsteinntrykket er så viktig!! Det sier liksom ALT!!” 

Har du hørt noe sånt tull!!
Tenk at noen få “nano-sekunder” liksom skulle kunne vise ALT om hvem du er.. 
Jammen får jeg litt panikk av å tenke på at man har SÅ kort tid på å forsøke å framstå som den man er. 

 

 

INGEN klarer å presentere den virkelige SEG i løpet av den korte tiden et førsteinntrykk er!!
Og når det i tillegg viser seg igjen og igjen at man sitter med skallen full av fordommer, som er med og preger hva man tenker om folk i disse “nano-sekundene” man har til rådighet, ja da sier jeg:

“Førsteinntrykk er noe stort TULL!!”

 

 

Jeg har nettopp fått bekreftet nok en gang at mitt førsteinntrykk av en person viste seg å være HELT feil!!

Legen jeg har vært hos i dag ga et førsteinntrykk for noen måneder siden som sa: sær, rar, lite passende til å kommunisere med pasienter….Ja, jeg kunne egentlig bare fortsatt.

Legen jeg har vært hos i dag ga et andre og tredjeinntrykk som snart gir han både pokal og medalje. Han viser seg å være veldig hyggelig! Han er blid, koselig, imøtekommende og tar vare på pasientene sine med gode ord og ærlig interesse.

 

 

 

 

Så er det dette førsteinntrykket da…og det noen viser oss ved første øyekast som liksom skal forme vår oppfatning??
Nei…sånn bør det ikke være!

 

 

 

 

Jammen er jeg glad jeg har evnen til å “snu” fort og å se mennesket bak fasaden etter et tullete førsteinntrykk…

 

 

#førsteinntrykk #misoppfatning

26 kommentarer
    1. Alle fortjener en sjanse til! Og førsteinntrykket kan være veldig feil og misvisende, har jeg erfart opptil flere ganger. Men om førsteinntrykket er helt på trynet … så er det kanskje mange som ikke gidder gi denne personen flere sjanser. Litt trist egentlig.

    2. Jammen bra at ett førsteinntrykk kan være feil 😀 Jeg lurer foresten på noe helt annet. Dersom noen av dere har varsel på mail når dere får kommentarer, da får dere IKKE varsel når andre svarer på kommentarer man har lagt igjen på andres blogg.no blogger. Jeg prøvde å dele noe info på bloglovin, men tror ikke poster jeg poster direkte på bloglovin blir synlige lenger av en eller annen grunn.

        1. Tusen takk. Du får IKKE varsel når for eksempel jeg svarer på en kommentar du har lagt igjen på min blogg? Såfall bringer jeg infoen videre. Det var nemlig det jeg trodde.

    3. Førsteinntrykket kan bedra, så jeg er enig med deg. Tenker man på kjempehyggelige storsjarmører av begge kjønn man har møtt i løpet av livet og oppdaget med tiden at noen av dem var drittsekker, eventuelt psykopater/narsissister…huff!

      Nei, man bør absolutt ikke dømme eller bedømme, for kjapt. Gi det litt tid.
      Ok, søker man jobb som adm. direktør , bør man neppe møte til intervju i fillete dongeribuker, t-skjorte og ei colaflaske i hånden. Med mindre bedriften produserer akkurat de buksene da…😁

      1. Ikke så selvsagt, vi har alle litt forskjellige syn på det tydeligvis 😀 Jeg STOLER ikke på det jeg heller som regel. Og jeg har som regel ikke så mye bestemte oppfatninger, fordi jeg vet det er viktig å gi folk tid til å vise hvem de er. Men jeg må nok innse at jeg LAGER meg noen meninger litt ubevisst likevel… Blir litt klokere for hver gang må jeg innrømme 🙂

    4. Førsteinntrykket sier noe, men ofte må man bli litt mer kjent før den helt virkelige oppfatningen kommer. Det første inntrykket man får av en lege er ofte veldig viktig, for det er en person man ikke treffer så ofte, og da er det viktig at man føler at man blir hørt og forstått med en gang. <3

      1. Ja, leger er viktige. Nå er ikke dette fastlegen min, men en spesialist i forskjellige ting. Og jeg ser han ikke så ofte. Men det var litt godt å se at jammen er det mulig å få helt annet inntrykk etter å ha møtt han flere ganger 🙂

    5. Jeg er ikke helt enig med deg der du 🤓 Personlig så har jeg full tiltro til førsteinntrykket, og det er sjelden jeg har feil. Det er mange faktorer som jobber sammen, som igjen gjør at jeg stoler på det. Litt moderering kan det kanskje bli, men aldri helt feil.

      1. He-he, nei regnet med ikke alle var enige. Jeg synes jo mange ganger at førsteinntrykket stemmer, men jammen meg gjør det IKKE det også mange ganger. Og det er jammen meg kort tid å vise hvem man er. Dette med han legen min er et godt eksempel. Han er en spesiell type lege, og jeg hadde nok med meg MASSEVIS av stereotype holdninger til hvordan en SÅNN lege skulle se ut og å være…Og da jeg så han første gang så var han liksom HELT sånn…i midt hode.. Men så er han HELT annerledes, etter å ha fått pratet med han…Og jeg har egentlig opplevd det litt med andre folk også.. Til vanlig er jeg åpen for å ikke “bestemme” meg så fort, men i forhold til denne legen hadde jeg tydeligvis fordommene langt framme ved første møte. FY FRODITH!

    6. Så bra du opplevde han som helt annerledes enn første gangen! 🙂 Evnen til å innse at du tok feil, det er en god egenskap du skal være stolt av, Frodith <3
      Og det er så sant det du sier, særlig dette med forutinntatthet og fordommer. Alle er mye mer enn det lille glimtet vi først ser, eller tror vi ser. Det viser seg jo igjen og igjen. Vi har alle erfart det.
      De fleste mennesker, ihvertfall etter min erfaring, er både interessante og gode mennesker, uansett hvordan de kan oppføre seg, eller som man kan få inntrykk av. Det er en sjel og et hjerte bak kropp og fasade. Viktig å huske på.
      Mora mi sa i oppveksten: "Det fleste mennesker er ålreite, bare man begynner å prate med dem." En klokskap jeg har tatt med meg gjennom livet 🙂
      En av mine beste venninner var forresten veldig skeptisk til meg i starten, vi jobba på samme sted. Hun syntes jeg var litt skummel, hehe.. Fordi jeg var rett frem, mens hun var mer forsiktig av seg. Så ble vi kjent, og ble skikkelig gode venner, og har nå vært det snart 10 år 😀
      Dette med førsteinntrykk er også grunnen til at nettdating er uaktuelt for meg.

      1. Vanligvis, etter å ha blitt voksen, så har jeg ikke så mange fordommer. Og møter alle folk med åpent sinn. Men i forhold til noen grupper: leger, tannleger, osv, så har jeg visst noen fordommer likevel… Og jeg får de jammen meg i fleisen tilbake…Heldigvis. Nå har jeg lært!! Skal ikke begynne med noen “tolking” så fort man møter disse gruppene heller.

    7. første inntrykket og magefølelse bør jobbe sammen….første intrykket kan være fint og flott det,men om magefølelsen sier mmmmmmm vent litt…..så stemmer det oftere…
      Eg har ofte gitt folk flere sjangser fordi eg tenker at eg ikkje skal dømme og ender da opp med å bli irritert på megselv fordi eg ikkje hørte etter og på dem for de var idiot og lot meg gi dem en ny sjangs hahaha

      ang leger tror eg vi må gi dem litt sjangs—–eg hadde en fantastisk lege i flere år , vi kom veldig godt overens og var nesten en fryd å gå dit. Så fikk eg en ny, helt annen type så eg tenkte jo at hallo.dette blir jo gøy..han er FANTASTISK. Vi har ikkje lik kjemi…men eg føler meg ufattelig fodt tatt vare på. Han er yngre enn min forrig lege og litt strengere,men han går til utrolige lengder for at eg skal være frisk…føler meg utrolig heldig <3

      1. Magefølelsen sa NULL når det gjaldt denne legen.. Jeg var bare påvirket av et litt underlig ytre, som passet perfekt med mine forhånds-tanker om denne typen leger, og en litt “stille”, innadvent første konsultasjon. Han var IKKE sånn da jeg fikk snakket mer med han. 🙂 Har opplevd med andre også, at det ofte ikke stemmer helt. Når man ser MER, så endres også mye av oppfatningen min i allefall. Noen gir jo et fint førsteinntrykk da, som stemmer på en prikk senere også. Så det er vel litt av hvert 🙂

    8. Så sant. Vi må da gi mennesker mer enn en sjanse. Jeg har en venn som jeg synes var helt uspiselig første gang jeg møtte han. Men med tiden glemte jeg det. I dag er han hos oss ofte og finere mann skal man lete etter gitt! 👍😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg