Fra håpløshet til håp?

 

 

Det er mye som er vondt og vanskelig rundt om kring i verden nå.
Man kan lett synke ned i en myr av triste tanker og håpløshet. Krig(er). Sult. Ondskap. Sykdom. Kriminalitet.

Men jeg tenker ofte at dette er ting jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg har liksom ingenting jeg skulle sagt. I de fleste tilfeller er det de “store” som styrer skuta, og vi små blir ganske maktesløse. Derfor ser jeg ofte ingen grunn til å bli sugd ned i synkemyra heller. Det hjelper jo overhode ingen.

Jeg har før tenkt at hvis det var noe jeg kunne gjøre på et annet nivå, noe som gjorde en forskjell, så hadde det enda vært noe. Og jeg har funnet ut noe som jeg kanskje skal gjøre i året som kommer. I den store sammenhengen er det kanskje ikke stort, men jeg vil i alle fall bidra litt. At verden ikke føles helt håpløs. At vi faktisk KAN gjøre noe. Det kan gi meg selv litt håp, samtidig som det forhåpentligvis vil gi noen andre litt glede også.

I Oslo, og jeg tror også i en del andre kommuner, finnes det en type “språk-kafeer”. Man kan registrere seg som “språkvenn”. 

 

Og hva betyr det?

 

Jeg er ikke HELT sikker ennå, og skal finne ut mer rundt dette. Men det lille jeg har lest på nett, så består det i å komme å være samtalepartner på en slags “kafe”, slik at flyktninger av ulike slag kan få trening i å snakke norsk. Altså frivillig arbeid, ikke lønnet. Jeg synes det høres veldig hyggelig ut. Og er en måte å bidra på.

 

Jeg er jo litt treg når det gjelder nye ting, så jeg må nok undersøke litt mer. Men dette er absolutt noe jeg kunne tenke meg å gjøre i 2024.

 

 

13 kommentarer
    1. Språk-kaféer har mye godt for seg. Der kan fremmedspråklige få hjelp med norskopplæring så vel som forståelse for hvordan det norske samfunnet fungerer! Man føler at man får bidratt, og i tillegg kan det gi positivt påfyll for en selv også. 🙂

      1. Ja, jeg tenkte det kunne være en måte å bidra på. Må bare finne ut litt mer 🙂 Jeg vil bare komme når jeg kan, og ikke være “hovedansvarlig” hvis du skjønner 😀 Er jo så mye annet som skjer i hverdagen også. Kanskje du vil være med 🙂

    2. Jeg fokuserer ikke på elendighet heller. Som deg, tenker jeg isteden hvordan jeg kan bidra med noe godt der jeg er:)
      Lykke til. Det er veldig fint om du kan være med eller være en støttespiller til språkkaffe:)
      Jeg håper at jeg kan fortsette med å jobbe frivillig en gang i uke for de eldre:)

      1. Ja, du har jo alltid vært flink til å bidra 🙂 Uansett <3 Jeg håper jeg klarer å få kommet i gang med dette. Det er et mål for året 🙂

    3. Det er nok forskjellig man kan verve seg for eller vise interesse for, for å hjelpe 🙂 Jeg har ikke tålmodighet som lærere har hihihi så akkurat det med å lære språk er jeg ikke god til. Det blir et spennende år 2024 tenker jeg 🙂 klems

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg