Frodithfruen?

Jeg undrer meg litt over dette FRUE- begrepet i blogg-verdenen. Det virker av og til som om enhver blogger med respekt for seg selv bør ha en “frue”-tittel liksom… Det virker som at noen tror at den sikreste måten å klatre høyt på blogg-listene er å kalle seg “fru-ditt eller datt”. 

 

Og i mine ører er det egentlig ganske rart. Jeg trodde FRU var et dødt ord egentlig? Sier vi FRU til noen lenger, eller HERR for den saks skyld? Hvis det overhode “lever” lenger dette ordet, er det ikke fryktelig gammeldags da? Å skulle hete “fru-et-eller-annet” eller “sånn-og-sånn-fruen”??

 

 

Det er i alle fall ikke noe for en Frodith å kalle seg sånt. 
Når man er rundet 50 bør man holde seg unna sånne titler. Da lyder det bedre med “datteren-til-den-eller-den” eller noe i den duren. Holder meg liksom litt yngre sånn. 
Eller ganske enkelt Frodith…Duger det også..

 

Selv om det kanskje ikke får meg til toppen av blogg-listene….

 

 

#bloggnavn #blogg #frue

21 kommentarer
    1. Skulle bloggen min hatt et annet navn, hadde det definitivt ikke blitt noe med frue…. Men likte datter-tanken. Kjellsdatter hadde vært en honnør til min kjære. avdøde far. Allikevel tror jeg at jeg skal holde meg til ResidensSimonsen. Det sier jo litt om hva det gjelder, gjør det ikke?

    2. Noen blir man vant til også, som Fruensvilje, som jeg synes passer veldig godt 🙂
      Men ja, det er benevnelser som ikke er i bruk på samme måte som før 🙂
      Det som føles mest rart, var da jeg var på ferie i fjor, over there, og de kaller meg Madam eller Ma’am, da følte jeg meg litt som en gammel frue til å begynne med 😉 Men etterhvert ble jeg vant til det, og det ble ganske naturlig, nesten litt fornærmende hvis noen ikke gjorde det 😀 Men jeg er jo ikke frue heller lenger, så det ville jo vært rart om noen kalte meg det. Jeg er eks frue 🙂 Kanskje det var det jeg burde hatt som blogg navn….eksfruen.blogg.no 🙂 Hmm….. kanskje jeg skal bytte? 😉
      Ha en god dag fine du ♥ Klem

      1. Nei, du har så flott bloggnavn at det må du IKKE bytte bort. Fruensvilje synes jeg er HELT noe annet 😀 Hun er liksom VILJEN da. Det er hun som bestemmer liksom 🙂 Men den der fruen-til-en-eller- annen er liksom litt mer gammeldags. Skjønner det skal være inroni kanskje, men ofte har de ikke noe særlig ironiske blogger så det er ikke lett å vite hva de mener med det 😀 Jeg har et innlegg om noe glass-greier som skal utpå snart, men det ble IKKE bidraget. For det fortjente et eget innlegg. Så jeg jakter videre i dag 🙂 Kos deg du også 🙂 Klem <3

    3. fruutifriluft hadde jo bare hørt teit ut…. sååå… jeg er aldeles heller ikke frue…. vil igrunn bare være frkutifriluft jeg….. klemmer <3

    4. Jeg synes det høres litt høytidelig ut med “fru” og “frue”, men noen bruker kanskje ordet litt ironisk også…? Jeg liker bedre å være dronning, og dronning i eget liv! 😀

      1. Jepp, dronning er det mer schwung over, enn Frue, uansett om det er ironisk. For det er det nok sikkert. Eller så ville jeg hatt en Misse-tittel 😀 He-he

    5. Enig, frue er et ikkebegrep i min verden. Det var noe de penere bybeboerne brukte i mine yngre dager. Har ei venninne som ga helt klar beskjed om at hun var ingens frue, hun var sin helt egen med eget navn.

    6. Hehe…Ja, det er litt gammeldags nå. Men våre foreldres generasjon var jo veldig vant til det. Det er sjelden jeg blir kaldt frue heldigvis. Tror ikke jeg hadde reagert og svart, for det er da ikke meg 😉
      Ble kaldt unge dame på jobb, men jeg reagerte ikke da heller gitt 🙄😀

    7. Begynte det med Fotballfrue? Så fulgte det på med hundre andre fruer. Dårlig fantasi, tenker jeg vi sier. 😁

      Minnes en for lengst avdød nabo og bekjent av bestemoren min. Den gamle damen hadde bodd i USA siden ungdommen, men var kommet tilbake på sine meget eldre dager. Jeg minnes henne fra min tenåringstid , som en knoklete, skrukkete, noe bisk, krumbøyd og eldgammel dame med amerikanske kjeder ( altfor store) rundt halsen, amerikanske kjoler, etc. Men frue? Noen brukte tittel “fru Etternavn” på henne, og hun ble ekstremt fornærmet. FRØKEN , om jeg får be! kom det spisst fra henne. Bestemoren min hadde hørt historien og advarte meg: Bruk aldri fru til henne. Så den sleipe tenåringen jeg var hilste på damen i byen med et smilende og svært gammeldags:” God ettermiddag, frøken Etternavn”. Hun ble jo smørblid over det høflige barnebarnet til naboen sin.

      1. Aner ikke hvem som startet egentlig, men det er himla mange fruer der ute, og de ligger ofte høyt. Og er de ikke fruer, så er de mammaen-til-…Jeg blir aldri frue. Men litt moro EN gang å kalle seg Frodith-fruen 😀 Kanskje DU kan kalle deg Fruen 😀

        1. Vi kan dra den litt lenger og bli veldig fiiiine? Som Fru Inger til Austråt. ..adelig. Fru frodith til..(ææh..) blogg.no?

    8. Jeg har jo vært en av disse “frue” bloggerne. Nå er det ikke mange dager til Frustrertfrueihouston er historie, og jeg er nok mer fornøyd med dagens bloggnavn. Men jeg føler meg ikke som en frue liksom. Frue er liksom gamle damer… sånn som på det bildet du har her. Men kanskje det hjelper å ha frue i bloggnavnet? Guttungen startet blogg “Utenfrue.no” først som litt tull. Men det dukker nå opp lesere der også, og jeg tror ikke det er pga navnet. Klem <3

      1. Ja, du var en frue,men du hadde en litt annen vri likevel 🙂 Ja, lurer på om det hjelper. Kanskje jeg skulle prøve å endre til Frodithfruen…? Nei..vil ikke det altså 😀 klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg