Hva bruker du energien din til?

 

 

Vi har alle ulike porsjoner energi innabords. Noen er overloaded, og fyker rundt som Duracell-kaniner nesten til enhver tid. Noen mangler massevis av energi, og skulle nok kanskje trengt et Duracell-batteri,  litt kraftigere lading..

Hva jeg vil med dette?

Jo, jeg tenker at uansett hvor stor kapasitet man har…hvor mye energi man enn har… så er det viktig å bruke den riktig. Mange bruker energi på å irritere seg eller bli fullstendig opphengt i ting de ikke kan få gjort noe med. Altså et negativt fokus på forhold som ikke lar seg endre. Batteriene tømmes, og livet blir egentlig ganske så kjipt. 

Hvis det butter litt i mot, så må man se på om det er noe som lar seg endre. Som oftest er det en SELV som må endre seg. Endre holdning. Venne seg til. Svelge noen kameler eller liknende. For den eneste man kan endre når alt kommer til alt er seg selv. Å stange hodet i veggen gang etter gang kommer det lite ut av, annet enn eventuelt en diger Donald-kul…

Denne uken har vært snabla bra. 
Jeg startet opp litt groggy på mandag morgen, på grunn av hodepine og neseblod nesten hele forrige uke. Men unger på deltidsopplæring både krever energi og GIR energi de.. Og med to supre kolleger sammen med meg har vi gjennomført er riktig så fin uke. Hodepinen og neseblodet er bortevekk, og jeg har sovet massevis hver natt bortsett fra EN.

Den crispy høstluften gir meg også energi, og i dag har jeg kjent på en skikkelig gladfølelse inni meg. Jeg har trent. Jeg har en kropp som fungerer riktig så bra innimellom. Jeg har vært på kafe. Jeg har støvsuget, og tenkt på at jeg faktisk gleder meg over den mørke tiden som kommer sigende.

Når det kommer noen kjipe situasjoner, ting som virker vanskelig og negativt, så tenker jeg: Får jeg gjort noe med dette, eller ligger det utenfor min kontroll? Og så venter jeg bare og ser hvordan forholdene blir. Får det er jo ingen vits å irritere seg grønn ukevis i forkant over noen KANSKJE blir vanskelig. Og så gå gjennom den samme kjipinge-opplevelsen når det eventuelt virkelig skjer… (Jada…vet jeg er elendig på tenke sånn når det gjelder GRUING…) Man blir jo tømt for energi av sånt…

 

Akkurat nå er jeg bare glad og fornøyd. En fin-fin lørdag.
Jeg har kjøpt garn til ny tunika. Vintervarianten av disse: 

 

 

 

 

Jeg kommer nok med litt oppdateringer underveis i prosessen.  

 

Foran meg ligger fine uker, med mange gode opplevelser  🙂

 

 

15 kommentarer

    1. Det er når en har lite energi at en endelig lærer seg å kanskje bruke den litt bedre det lille en har av det.

      Denne uka har jeg brukt det på å være mye sosial og det koster mye energi, men så koselig. Da må jeg bare bruke litt mindre noen dager nå 😉

      1. Det er jo litt sånn med meg også. Selv om jeg har mer energi. Jeg blir TOM jeg også, og velger meg litt hva jeg synes det er viktig å bruke det på. Det er ikke full-ladet til enhver tid mitt batteri heller 😮

    2. Så godt å lese at du har hatt en fin uke med bra med søvn og ingen hodepine 🥰 Viktig å lage seg gode dager og ting å glede seg til når man sliter litt, – ta vare på seg selv. Gleder meg til å se hvilke farger du skal ha på vintertunikaen!

    3. Litt spent på fargene på vinter varianten.
      Jeg bruker masse energi på ting jeg muligens ikke får gjort noe med, men prøver i det minste etter beste evne.
      Jeg synes det er mer fornuftig bruk av energi enn å ergre seg eller bare klage og syte.
      Jeg er ei sånn ei som stanger hodet i veggen gang på gang, men gir ikke opp. En gang kan det jo hende det finnes en åpning, ikke sant?
      Det gjelder å ikke miste trua.

      1. Det å prøve å gjøre noe er jo lurt. Konkret. Jeg ser bare at mange syter og klager over ting som faktisk ER BESTEMT, fra øverste hold. Og man klager, igjen og igjen. Og neste gang man kommer i liknende situasjon, og man VET at det ER bestemt, da er det ikke noe poeng å bruke opp energien sin på dette. Da tenker jeg at her må JEG endre meg. Jeg får ikke endret reglene.

      1. Jeg minner meg SELV på det rett som det er i alle fall 😀 Når jeg kommer på at jeg går i den der “sutre-fella”… over ting som er ferdig bestemt fra øverste hold… 😛

    4. Det er viktig å bruke energien riktig, ja…. og viktig å lade på rett måte….! Kjedelig når energien fyker ut uten at en får brukt den til noe “hyggelig”, tenker jeg – skjer ofte med meg igrunn, stønn….! Må ta grep sikkert, men tuuuuungt! Gleder meg forresten til å se vinterfargene! Klem <3

      1. Ja, det er lett å bruke mye energi på irritasjon. Både på jobb og i bygården eller området man bor. Noe kan man sikkert gjøre noe med, men andre ting ER BESTEMT. OG hvorfor da bruke energi på å irritere seg tenker jeg.

    5. Du er flink og sprudler…Jeg blir tappet for energi på jobben! Der får jeg ingen energi..
      Men når jeg er på turer så hjelper det på meg!

      Bra du er frisk igjen etter hodepine og neseblod og så gøy med nytt garn! Gleder meg til å se!

      1. Store deler av jobben min er jo morsom. Så finnes det deler som ikke er SÅ gøy, og det er jo alltid noe å klage over, både i jobb og på fritid. Ting som kunne vært bedre. Jeg opplever likevel at å bruke mye energi på å la det “ete meg” vil jeg ikke. Noen ting er bare bestemt, og MÅ være sånn. Og da hjelper det meg lite å bruke energien på klaging. Jeg må enten finne meg et nytt sted å jobbe, bo eller gå på kafe. I stedet for å irritere meg grønn på forholdene. Ja, nå koser jeg meg med hekling igjen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg