Hvor går grensen egentlig?

Det er hårfine grenser i samfunnet i dag, når det gjelder litt av hvert.
Faktisk er grensen mellom  det å være veldig kul, attraktiv og ungdommelig og det å være en mulig psykiatrisk pasient på helgeperm ikke så lett å forstå en gang. 

Det gjelder klær og mote.

Hvis du er ung, er det å ha et skjørt som er så kort at rumpen faktisk går nedenfor skjørtekanten HELT GREIT. Du kan også gå selvsikkert og verdensvant rundt med  en kort kåpe, som så vidt dekker rumpa uten noen ting annet nedenfor. Og det er bare hipt, tøft og sexy eller noe sånt…

I går morges så jeg en jente, som gikk kledd i BARE STRØMPEBUKSE. Altså halvåpen jakke, en shabby t-shirt og altså bare strømpebukse. Det lyste lang vei at dette ikke var verken hipt eller sexy, men noe på kanten av det man betrakter som “normalt”. Man kunne se det var noe med henne. At hun slet på et et vis, og at dette hun slet med antagelig ikke bare var dop. De narkomane jeg ser daglig har som regel helt vanlig klær. Hun så rett og slett “forvirret” ut. Det var kanskje ikke BARE påkledningen, men likevel..

 

 

Så hva er det som gjør at noen kan komme unna med og får beundrende blikk i en rimelig underlig påkledning, mens andre blir sett på med rimelig skeptiske blikk for NESTEN samme påkledning?
Hadde det vært greit å tasse rundt i bare nylonstrømpebukse i byen, om alle på forhånd hadde blitt overbevisst om at det var mote?
Er det “keiserens nye klær”-agentene som bestemmer dette?
Eller er det rett og slett bæreren av plagget som overbeviser oss om at det er kult og ikke på grensen til psykiatri?

 

 

Jeg har sagt det før, hvis man “går som om man mener det”, så kan man komme unna med alt! Men jeg lurer på om det finnes noen grenser?

 

 

10 kommentarer
    1. Svaret på om det er ‘Keiserens nye klær’ som avgjør hvorvidt et antrekk er trendy eller ‘mentalt forstyrret’, er ‘ja’.
      I mine øyne er det intet som illustrerer dette bedre enn øyenbrynsmoten;
      Om vi begynner med de tynne ‘blyantstrekene’.. –>> Ikke pent by a long shot.
      Dernest tar det en 180 graders til de tjukke kjempebryna som så ut som om man hadde en trønderbart over hvert øye.
      Og så har vi nå gått over i ‘forvirret larvevarianten’, da de ser ut som sprekkeferdige, larver med pels, bestående av markerte hår. Måten de dras oppover, gjør at personen ser konstant forvirret ut, og derav navnet *hehe*.
      – Vi alle blir jo påvirket av tidens trend, men jeg kan jo ikke si annet enn at det er urovekkende å se hvordan folk slavisk følger ‘bjellekua’.
      – Men når det er sagt, er det nok ikke bare antrekk o.l som gjør at vi umiddelbart spotter en som ikke har det mentale på stell, for å si det sånn. Her tror jeg det rett og slett er den del signaler som snappes opp av underbevisstheten..

    2. For meg finnes de i hvert fall grenser!!! Men jeg sier ikke noe til andre som går kledd som de kommer rett fra senga, har glemt å ta på undertøy eller bukse, har alt for store eller for små klær og så videre. Fryktelig vanskelig å si hva som er ok. Som du sier, bærer man klærne med hele seg, så kommer man unna med det. Men ser du meg i bare nylonstrømpebuksa, så får du jammen si ifra!!!! Da er jeg syk……

    3. Kanskje hun ikke fant buksa si på morgenkvisten. Synes også den trenden med gjennomsiktige treningstights er merkelig. Og de treningstightsene som går inn i baken ser helt ekkelt ut, men det er mitt syn. Jeg har aldri vært kul selv. da. Snart 66 år, men får fortsatt kommentarer og kritiske blikk iblant, skjønner ikke. Folk får kle seg som de vil for meg ihvertfall.

      1. Ja, mye rart å se egentlig, men mye går gjennom nåløyet fordi vi har blitt lært det er greit 😀 Ja, folk må absolutt gå med hva de vil for min del, men noe får en til å titte en ekstra gang. Noe fordi man liker det, og noe fordi man undrer seg 🙂 Takk for kommentar og besøk 🙂

    4. vel jeg liker att klærne skjuler kroppen ,eller rumpa hi hi ,men jeg har faktisk sett ei ung jente i strømpebukse jeg også ,ja ja ikke verre en mange taights tenker eg skuler like mye eller lite begge deler

      1. Ja, ovenfor rumpa er litt i meste laget for meg også… 😀 Men da har de liksom skjørt på i alle fall. Nylonstrømpebukse, hvor trusen synes gjennom var liksom hakket mer uvant, og jeg så på henne at det var noe feil et sted med hele greia der. Hun så forvirret ut 🙁 Stakkars

    5. Godt spørsmål og tanker. Har lurt på det samme selv. Er det “de rette” personene som går med det, så er det kult. Går andre med det samme…blir de mobbet..
      Som med mote….veldig kult det ene året, så kommer ny mote, og da blir folk mobbet for fjorårets klær…det er dumt det 🙄😉

    6. Der sa du noe, gitt😅 Hm….rare greier uansett. Jeg klarer ikke å svare på det. Men har observert det samme som deg angående mote. Hvis en person er anerkjent som skikkelig kul nok fra før, kan hende at vedkommende skaper en ny trend med å ha på seg hva som måtte falle hen inn på morran, uansett hvor sprøtt det måtte være🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg