Hvordan går det?

 

 

Hvordan har du det? Sånn EGENTLIG mener jeg?

Vi har lett for å svare ganske sånn på overflaten på et sånt spørsmål. Hvis noen begynne med en lang, inngående beskrivelse av Status quo så skvetter vi rent til. Spesielt hvis det er folk vi kjenner litt dårlig. Spørsmålet “Hvordan har du det?” eller “hvordan er det med deg?” er ofte mest ment som en “ice-breaker” for å sette i gang en samtale, og de fleste kjenner til denne “koden”. Slike ting er ulikt fra kultur til kultur, hva som forventes av type svar på et slikt spørsmål.

 

Men i dag så lurer jeg sånn ordentlig: Hvordan er det med deg?

 

Selv har jeg det ganske bra…sånn innafor skallen. Jeg grudde en del for å komme i gang på jobb igjen, etter verdens beste kollega har permisjon. Men det har gått fint. Jeg har gjort noe småtteri på jobb som jeg før mislikte, men som jeg nå har blitt rimelig flink til. Jeg har fått nye kollegaer som jeg tror det skal gå greit å samarbeide godt med. På privaten er det også bra. Jeg er harmonisk og blid, om ikke akkurat euforisk 🙂

Akkurat fysisk er det litt mer skralt. Vært syk over en uke, og i dag gikk jeg til legen. To dager sykemelding. Så nå sitter jeg her med Cosylan og resten av “hoste-medesin- apoteket” Har hostet på meg magemuskler, så noe godt kommer det kanskje ut av dette… 😉

 

Men – nok om meg. Hvordan er det med deg? Sånn egentlig?

 

 

 

#livet

19 kommentarer
    1. sliten, eg holder på med flytting og salg som du vet og på bursdagen min raste eg ned alle trappene med en stol over meg og ødela armen og slo meg fordervet-eg kan gjøre mye mindre enn planlagt nå da eg er litt handikappet og har besøk som sku hjelpe meg med gjerde og sånt,men nå skjer ikkje så mye så eg er litt lei for det
      sånn egentlig 😀 klemmeting <3

    2. Jeg stiller som regel ikke det spørsmålet som en ren høflighetsfrase eller som et slags “God dag”. For det er jo nærmest bare som å hilse. I USA sier jo alle “How are you today?” og da er det bare å svare:” I’m fine, thank you!”. Noe annet forventes ikke. Håper du er bedre av forkjølelsen i dag. Jeg har det bra. Begynner å komme i orden her!😊

      1. Jeg stiller heller ikke det spørsmålet så ofte, men kjenner at i jobbsammenheng gjøres det en del. Med et smil om munnen. Hei, hvordan går det 🙂 ? Og INGEN forventer at jeg skal velte ut av meg all frustrasjon. Eller folk jeg møter på gata, kjenner litt, og bare skal ha en kort samtale med. Da kommer det av og til ut et: Hei-hei, hvordan går det med deg? Hva driver du med for tiden? Osv… Og DA forventer jeg nok ikke lange utredende og DYPE svar… Jeg tørrhoster ikke så mye i dag. Startet bjeffing kl 4 og med vondt i hodet. Men nå har det roet seg betraktelig. Håper det fortsetter 🙂 Så fintdu får det <3

    3. Jeg skulle ønske at vi ikke brukte det som en overfladisk høflighetsfrase, for dermed tror jeg det hadde vært lettere å svart ærlig de gangene man blir spurt. Nå er det jo som du sier; en ice breaker. Men det er godt at du spør, hvordan folk virkelig har det. Selv ligger jeg på sofaen nå med vondt i magen, ellers går det greit med meg. Håper du får en fin dag <3

      1. Ja, det er sant. Vi spør mange ganger, men er overhode ikke interessert i svaret liksom. Rart hvordan sånne ting er i forskjellige land. I noen land er det enda mer overflatisk ved sånne spørsmål, og i noen land og kulturer er man VIRKELIG interessert i svarene. Det er noe med tonefallet spørsmålet blir stilt i og situasjonen også. Hvis jeg møter ganske “fremmede” folk, som jeg kjenner dårlig, får jeg nok litt bakoversveis om jeg får hele livet deres i fanget etter et sånt spørsmål. Men er det en annen setting, og vi er få, og jeg spør med et tonefall som virkelig SPØR, så vil jeg gjerne at folk svarer ordentlig. Jeg er selv også redd for å velte ut ting, og å virke sutrete, om jeg velter ut av meg sånn med en gang. Jeg har dikutert dette spørsmålet med døve, for der er det også litt annerledes 🙂 Jeg håper du har en bra dag i dag Elise Amanda <3

    4. Mye skjer for tiden med meg for tiden og utfordringene står i kø. Men det spørs hva man tenker på, må nok finne frem varmere klær snart. Det er meldt veldig mye regn i helga men veldig pent til uka. Man kan ikke klage så lenge man kan stå opp og klare seg selv i hverdagen.Ha en fin dag.

      1. Uff da Helge, det hørtes slitsomt ut. Håper det er utfordringer som lar seg løse. Og at ting blir bedre. Det er greit med noen utfordringer, men ikke om det blir slitsomt over lang tid. Da blir det tungt. Det er lov å klage litt INNIMELLOM, så lenge det ikek er BARE det man gjør. Han en findag 🙂

      1. Ja, det blir litt rusk innimellom. Vi kan visst ikke unngå det.Men ofte løser det seg, og rusket forsvinner. Inntil det plutselig en dag er der igjen. Fint at det gikk seg til 🙂 Klem

    5. God bedring, kjedelig greier. Jeg har det greit. Svarer alltid til folk – jeg tar en dag om gangen. Sliter med hørselen vettu – sier jeg til folk. Og da blir det alltid laaaange samtaler. 🙂

      1. Du tar det på en løs og ledig måte når du svarer. Kan se deg for meg 🙂 Svarer ærlig, men uten å virke sytende og overveldende 🙂 Da blir det ordentlge samtaler av det 🙂

    6. kjedelig å begynne jobben etter en sommerferie syk og med sykmelding,krysser fingrane for att det går over nå da :=) masse god bedring.
      Får jeg spørsmål om hvordan det går med meg bruker jeg å svare att jeg lever :=) har jo slitt veldig med ryggen noen uker,men med slyngetrening hos fysio har ryggen ordnet seg,vondtene er borte og jeg er ikke skjev lengre ,sånn sett har jeg det meget bra,så er det ankelen da,men noen sko går det greit,med andre sko(støvler ) er det vondt å gå,venter fortsatt på ny time på sykehus,blir nok en reopperasjon av ankel i løpet av høst/ vinter om jeg tipper rett

      1. Håper du får en operasjon som gjør det bedre. man skal ikke ha vondt over lang tid, da blir det slitsomt i HODET også 🙂 God bedring til deg og god klem <3

    7. Hmmm… ja hvordan er det med meg sånn egentlig….. som regel svarer jeg, takk helt supert, men det er jo ikke helt sant. Jeg er faktisk så sykt sliten…. helt ut i fingertuppene lissom…. så på mandag blir det en lege-tur…. så får vi håpe frkutifriluft blir like full av sprett som alltid før! Gode klemmer og god bedring! 🙂

      1. Ja, vi har jo lett for å svare, takk bare bra. Og i mange sammenhenger får jeg litt bakoversveis om noen jeg ikke kjenner kommer med intime betroelser med EN gang… Men når man gir en åpning for at man lurer litt ORDENTLIG, så bør man aboslutt kunne svare litt ordentlig. Så har man lett for å tenke man ikke vil sutre, og så blir det bare en frase. Håper du får litt hjelp hos legen. Jeg måtte også gå i går. Jeg har stått på som en helt på jobb, fordi det var ting jeg VILLE ha gjort ferdig, og kjente meg sterk fordi det hadde vært ferie. men etter å ha hostet en uke var jeg gørrsliten i hele meg, og å sitte i en forelesningssal med aircondition passet bare IKKE 😮 Litt bedre i dag, ikke så mye tørrhoste men ting hoste OPP 🙂 God befring og god klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg