Hvorfor er det ikke sånn….

….at de ordene som kommer ut av munnen min…

 

 

…faktisk er det du hører…

 

Kommunikasjon er ikke noen enkel sak.
Det er ikke bare ORD som blir hørt, oppfattet og tenkt på.
Det er så mye mer som er en del av kommunikasjonen: Intensjonen bak, lyden i stemmen, øyenbryn som heves, munner som knipes…

 

 

“Det var ikke det jeg mente”
“Men det var det du sa…”

Lyder det kjent?
Vi må ofte mange runder med avklaringer, før det man EGENTLIG mente blir mottatt…

 

Rare greier..

 

Det samme kan gjelde for tegnspråklig kommunikasjon selvfølgelig. Ansiktsuttrykk, intensitet i tegnene osv. Alt spiller inn. Ikke bare tegnene isolert. Som i tale, ikke bare det sagte ord, løsrevet fra alt annet..

 

Skriftlig kommunikasjon er om mulig kanskje enda vanskeligere. Det er ikke noe kroppsspråk. Man ser ingen mimikk. Man hører ingen tonefall, eller ser øyenbryn som heves eller senkes. Man ser ikke dobbelheten i noen ord.

 

 

Sliter du med kommunikasjonen innimellom? 

 

 

 

#kommunikasjon

11 kommentarer
    1. Nå skrev jeg mye som jeg sletta igjen! Men – ja, jeg sliter noen ganger med å få formidla alt jeg mener! Må tenke meg godt om og forbedre kommunikasjonen! Klem <3

    2. Ja, kommunikasjon er ofte mer innviklet enn man skulle tro. Fordi man kan komme til å glemme at andre ikke tenker utfra akkuratt samme erfaringer og tankerekker som en selv. Herlige bilder <3

    3. Kommunikasjon er en vanskelig ting, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte forklare meg for “enkelte” mennesker. De som alltid klarer å misforstå nesten alt som blir sagt, og tar det personlig. Selv er jeg en person som leser kroppsspråk og ansiktuttrykk på personen foran meg, og det kan være farlig… For enkelte sier en ting med kroppen/ansiktet og en annen ting med munnen…

    4. Ikke lett det der. Alt kan jo misforstås om man vil og noen vil jo ikke forstå selv om man forklarer. Men vi får jobbe med saken om å være så tydelige vi kan med både ansiktsuttrykk og i skrift. Klemsiklem:)

    5. Ja dessverre – og enda mer dessverre er det at det er spesielt et par stykker som jeg bestandig må forklare meg opp og ned og i mente til, for å bli forstått hva jeg EGENTLIG mente.. 🤔

    6. Så herlige bilder av deg! Du kommuniserer mye med hele deg! Ja, kommunikasjon kan by på utfordringer, men er også veldig, veldig interessant! 😀 Det er mange som antar, tror og tolker og lager seg sin egen sannhet, uten å vite hva som var den egentlige intensjonen bak det som ble kommunisert… Slikt kan det bli krøll av.

    7. Ja, det er sant det. Det er jammen ikke så lett alltid å få frem det man egentlig forsøker å si. Jeg synes selv det er lettere skriftlig. Men det spørs jo hvilket tema det dreier seg om, og ikke minst, hvem som skal motta budskapet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg