Hvorfor er det sånn?

 

“Når vi ikke lenger er i stand til å endre en situasjon, blir vi utfordret til å endre oss selv”
(sitat: Viktor Emil Frankl)

 

Jada…det har vært mye snakk om det. Man kan ikke endre andre, bare seg selv osv. Jeg har fått ørene fulle av den slags i årevis. Og jeg SKJØNNER JO DET!! Det er sånn det er. 

 

 

(arkivbilde)

 

Og gang på gang så må jeg brette opp ermene, dra meg selv i ørene…ut og opp av all verdens “sutre-feller” og endre MEG! For man blir sliten og blå i pannen av å stange hodet i veggen igjen og igjen, i forsøket på å endre en situasjon. Så verden endrer seg nok til det bedre denne gangen også, når JEG har fått endret meg litt …IGJEN…

 

Men for å klage bittelitt til før jeg gir meg: “Hvorfor i he…..ete er det sånn at det er JEG som alltid skal forandre meg??” (he-he…er ikke så sinna som jeg virker 😀 )

 

Sånn…der tenker jeg du fikk litt å tenke på 😉

 

 

 

(En liten reprise på tanker jeg tror det er flere enn jeg som har innimellom)

25 kommentarer
    1. Ja, noen ganger tenker jeg: Hvorfor skal JEG endre meg/tilpasse meg? Så innser jeg jo at jeg sikkert ikke ser det like klart de gangene ANDRE jenker seg etter meg og mine ønsker. Ellers synes jeg Dedicat sier det veldig fint: Å evne å akseptere forandring framfor å forvente stabilitet er en god ting. Jeg tror jeg er ganske god til å omstille meg – i alle fall i mange sammenhenger – og så lenge det ikke dreier seg om noe som er veldig ille/alvorlig.

    2. Er enig i det, i noen situasjoner skal man ikke gi seg , mens andre ting får man blåse litt i.. Skulle vært enklere å forandre på andre..hehe.. Kjekt å kunne bruke fine arkivbilder..og turkis er og blir din farge.. så kledelig <3 Klem og fin ny uke til deg <3

      1. Ja, man får ikke tvunget verken seg selv eller andre til å endre seg. Men noen ganger BØR man endre seg, for å klare å stå i det man skal gjøre av oppgaver f eks.

      1. Joda, i mange sammenhenger må man få være den man er. Men i jobbforhold f eks, så er det noen ganger man bare MÅ gjøre som man blir bedt om, selv om det virker helt “feil”, eller for vanskelig osv… Og da er det JEG som må endre holdning innimellom 🙂

    3. Jeg lærte meg et begrep for mange år siden, BOHICA, Bend Over Here It Comes Again. Altså , en slags måte å prøve å gjemme seg for en ny omstillingsprosess. Og jeg har vært med på noen. Kanskje det hadde vært lettere for mange, om man hadde akseptert forandring som det naturlige, og ikke stabilitet. 🤗 Lykke til.

    4. Er så hjertens enig med deg! ☺
      Dette har jeg lurt på mange ganger også. Hvorfor kan andre si: Jeg er bare sånn, feks…også må jeg forandre meg igjen og igjen. Men noen ganger setter jeg foten ned, sånn hardt, inni meg 😉😀

      1. Jeg setter også foten ned, både inni og utapå, men noen ganger hjelper det ikke og det er ikke alltid det er JEG som skal bestemme heller 😀

    5. Jeg mener det er forskjell på å utvise den nødvendige tilpasningsdyktighet og det å se på dette som en dyd som gis høyeste prioritet for å forbedre/videreutvikle..
      For i det en godtar ting som de er, og retter nærmest alt fokus inn på egen evne til å fungere med den/de/det som en i utgangspunktet ikke syntes noe om, så følger det en aksept av urett. Om folk slutter å kjempe for det de mener ville forbedret tilværelsen, det være seg ens egen livssituasjon eller samfunnet som sådan, så skjer jo ingen endring!
      Om vi f.eks tenker at Kim Friele hadde tenkt som så at her må jeg bare leve med å måtte skjule min kjærlighet, så ville LHBT neppe stått på langt nær så sterkt som de tross alt gjør i Norge i dag! Liksom den som er i et giftig forhold vil være best tjent med å innse at det er narsissisten h*n lever med som er gal, og dermed går ut av forholdet snarere enn å lære seg å leve med situasjonen.. 😉

      1. Klart det er forskjell på situasjonen. Jeg kjemper ofte mot vindmøller. Men blir lei av å stange hodet i veggen innimellom. Så det er noe med å velge sine kamper kanskje? For meg. Hvilke er verdt å bruke krefter på. Dårlige forhold, urettferdighet etc må en alltid prøve å få gjort noe med 😊

      1. Det kan være i mange ting. Vanskelig å si EN ting. Det kan være i forhold, eller i jobb, eller vennskap, eller samfunnssaker. Noen ting er verdt å kjempe for. Og jeg sier som regel kraftig i fra om ting jeg ikke er enig i. Men noen ganger føles det som om å stange hodet i veggen, og noen ganger er det kanskje jeg som bare godta at det bare ER sånn, spesielt jobbforhold, og at det er JEG som må endre holdning for å klare å “stå i det”.

        1. Nåvel… håper du er helt enig med deg selv her, dette var faktisk en del og da vil det kreve mye forandring, og ut fra det jeg har fått med meg så håper jeg helst på null forandringer på den kanten, vil ha fargeklatten som den er 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg