Komplimenter – til besvær?

 

Komplimenter er skikkelig koselig å få.
Komplimenter er noe vi alle burde gi hverandre mye oftere enn det vi gjør. 
Komplimenter gjør en glad.

Komplimenter er samtidig noe skikkelig rare greier.

 

 

Det er ord som kommer fra omverdenen. De rettes mot oss, som en slags ros. Og veldig mange blir VELDIG, VELDIG flaue, og kommer med “forsvarstaler” som for å fjerne det man akkurat har fått høre.. 

 

“Så fin du er i den kjolen”
“Søsteren min kledde den mye bedre, det er skikkelig rart at jeg i det hele tatt får den på meg”

 

“Så flink du er til å synge!”
“Jeg er jo ikke akkurat noen ny Katie Melua. Synger for det meste i dusjen. Jeg visste ikke at det var noen andre enn meg her akkurat nå…”

 

Det er jo ment som en hyggelig gest fra den andre, og så reagerer mange som det skulle være noe negativt som man må forsvare..

 

 

De siste årene har jeg fått noen komplimenter fra fremmede på hårfargen min. Sagt på en sånn måte at jeg skjønner de mener det. Det har vært et par unggutter. Senest en i dag, på trikken. Som tok kontakt for å fortelle meg hvor fantastisk fin hårfarge jeg hadde.

Og jeg ble jo glad! Jeg takket pent jeg. Smilte og takket. 
Som om det var noe JEG skal ha æren for liksom!! 
DET er rart det! For når man får komplimenter for sånne ytre ting så er det jo egentlig innmari rart. Det er jo ikke som om JEG har æren for det liksom. Det er jo ikke noe jeg har GJORT, som fortjener noe ros. Det er jo ikke et talent jeg har, eller noe jeg har oppnådd ved hjelp av hardt arbeid. 

Hårfargen er jo påført, og det kan alle se.

Likevel så blir jeg glad. 
Jeg regner vel med at jeg KLER DET i det minste. At folk ikke ville sagt noe om det ikke kledde meg. 

 

 

Så jeg takker pent jeg, selv om jeg ikke har gjort annet enn å kjøpe en boks Olia og klint i håret. 

 

Helt klart. Komplimenter er noe rare greier. Men veldig hyggelig da!

 

 

12 kommentarer
    1. Det er hyggelig både å få og gi komplimenter.🤗🤩
      Litt vil jeg si at du har æren for når det gjelder håret ditt. Du har jo valgt hårfargen og det vitner om god smak og at du er flink til å velge en hårfarge som kler deg, så litt av æren har du.🤗👍🏻

    2. Du er feiende flott, fargerik og en herlig person… Ta det til deg for jeg mener det 🥰
      Jeg var elendig på å ta i mot komplimenter og ros tidligere, men har blitt så mye bedre på det og klarer for det meste å ikke snu det med å komme med negative svar. Ha en fortsatt fin tirsdag, klem 🤗

    3. Veldig hyggelig både å få, og gi komplimenter. Og det er en øvelse det å ta i mot, og ikke komme med forsvar etc.
      Og du er flott, og har en flott hårfarge! 🙂 <3

    4. Heldigvis har jeg lært meg med årene å takke pent når jeg får et kompliment… men gjett at det har tatt tid.
      Og skjønner veldig godt at du får komplimenter for hårfargen, for den ER fin og du KLER den sykt godt 🤩

    5. Sant det her.. Før prøvde jeg alltid å “bortforklare”fine ord om meg selv.. nå sier jeg stort sett bare takk og så hyggelig å høre.. <3 Nydelige bilder av fine deg.. helt ærlig 🙂 Klem <3

    6. Du har så flott hår, – tykt og med en herlig farge, så skjønner godt at du får komplimenter! Bare å ta de til seg! 🥰 Jeg er ikke noe god på det, – er for beskjeden, men setter stor pris på det da.😀

    7. Rare men veldig hyggelige greier det der 😀
      Og ja, du har en bare lekker hårfarge i håret ditt – OG du kler den virkelig <3 Fine du 🙂
      klem og god ny uke til deg 🙂

    8. Litt talent er det jo. Ser du aldri folk som har har farger håret helt talentløst? 😂 Anyways, du er alltid flott 🥰 og det går på det indre også.

    9. Ja, det er virkelig noen rare greier. Måtte jobbe med meg sjøl ei stund – men i dag kan jeg ta imot, si takk og glede meg over det. Synes det var fint å komme over autoresponsen, som var lik det du beskriver så godt i innlegget ditt. Til glede for to: meg selv, og den som gir en ærlig ment kompliment 😃.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg