Kunst og kultur og sånt…

Noen er kultursnobber… De går på utstillinger og gallerier, snakker høyt og besserwissende om det de ser, slik at andre skal høre dem. Slik jan de sole seg litt i glansen av kunstneren, som om de selv skulle gjort noe stort..

Noen er aldri på utstillinger, synes det er noe stort tull og snobberi og tar seg heller en tur på bingo.

Men HVEM og HVA er egentlig kunsten til for?

I tidligere tider kun kunst lett være en form for protest mot samtiden, datidens samfunn. Man malte din protest, i “mangel av” et demonstrasjonstog. Det kunne være at kunstneren ville ta et oppgjør med “elitens” snobberi og luksuriøse liv. Men for å leve av kunsten sin, måtte de kanskje gå på akkord med seg selv, bli en del av snobberiet.

For hvem er det som kjøper kunst? Den gang som nå? Jo, det er jo folk med penger det. Kunst er dyrt!

Ære være de som skaper kunst i det offentlige rom! Eller de som skaper kunst billig nok til at de fleste kan kjøpe det. Men da igjen… Hvordan skal kunstneren kunne leve av det??

 

I dag svinset jeg innom markedet på Kirkeristen, på vei hjem. Et årlig marked. Kunsthåndverk. Masse flotte ting. Som få har råd til. Men jeg liker å gå å se. Det koster ingenting. Og gir meg noen tanker.. som nå..

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Veldig artig å gå slik og titte på kunst og annet. Og jeg også gjør meg en del tanker. Jeg prøver ikke å forstå kunstneren, eller kunsten, mer hva jeg ser i den selv.
      Og det er morsomt 😀
      For ofte så er det så mye rart, at jeg rister litt på hodet 😄

    2. Det å forstå hva kunstneren har tenkt er ikke alltid like lett. Det kan hende de som tenker veldig høyt og i sine øyne riktig ikke har rett likevel.
      Poesi er også kunst. Da jeg gikk på gymnaset ga en elev i kullet under meg ut en diktsamling som fikk gid omtale. Norsklærerne elsket den, og et av diktene dukket raskt opp som noe som skulle analyseres i et stilippgave-sett. Diktanalyse var liksom ringen på 1980-tallet. Det gikk ikke likere enn at denne diktskrivende eleven fikk sitt eget dikt analyse på påsketentamen året etter. Hun fikk en elendig karakter. i følge læreren hadde hun helt misforstått hva dikteren hadde ment….

    3. Tanker man absolutt kan gjøre seg. Og det er veldig artig å se. Har vært på en bruktbutikk på Ensjø, helt i andre skalaen. Gikk ut uten å kjøpe noe. Det er så mye en ikke trenger 😁… men det hjelper så klart ikke kunstnere som skal leve av sin kunst :).

      1. Ja, mye man ikke trenger. Kunst er fint å se på. Men sjelden jeg TRENGER å ha det hjemme. Jeg kjøper kunst av venner som er kunstnere. Betyr noe mer 🙂

    4. Jeg handlet der for et par år siden. Masse fint. Så det skulle være denne helga. Men hadde ikke anledning til Oslo tur denne gangen. Jeg handlet 3 glass-hjerter og 1 glass-engel sist jeg var der.
      Elsker slike markeder og jeg handler alltid noe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg