Må alle gamle mate fugler?

Da jeg var ute og gikk tur i går kom jeg over et par som var ute og gikk tur. Antagelig en mann fra områdets aldershjem, med rullator og en yngre dame hengende i armen.. I en slapp gamme hånd hang en brødpose… De skulle mate fugler. Endene ved Akerselva. 

En tanke snek seg fram, som jeg har tenkt utallige ganger før. Er det sånn at alle gamle er LIKE? Er det sånn at når man “bikker” en viss alder så begynner man plutselig å like det samme? Må alle over 80 år like heismusikk, hårruller,  terrylens-bukser og gammeldans? Må alle elske  å mate fugler så fort rynkene er på plass i hopetall. 

 

 

Jeg ser liksom for meg at han heavy-rockeren garantert kunne tenkt seg å høre på noe annet enn heismusikk eller “svensktopparna” selv om han er blitt 80… Jeg kan liksom se for meg at ikke ALLE synes at å mate fugler er den mest givende sysselen, selv om håret er grått, rynkene mange og rumpa segen…

Allikevel har jeg inntrykk av at alle eldre blir behandlet mer eller mindre likt. Spesielt på institusjoner som alders og sykehjem. Svensktoppar eller heismusikk strømmer ut av radioene i oppholdsrommet. Broderte duker pynter bordene. Wienerbrød serveres hver dag til kaffen. Om du ikke har likt det hele ditt liv, så liker du det HELT KLART når du er blitt 80. Dagens lille utflukt går til andedammen, for ALLE eldre liker å mate fugler!

Verden er full av ulike mennesker. Med ulike interesser og ulike meninger utgjør vi et spennende mangfold spør du meg.
Er  det sånn at disse forskjellene forsvinner med et VIPS når vi blir eldre? Hva tror du?

 

Jeg håper at jeg kan fortsette LITT som jeg har gjort fram til nå: Høre litt rockn roll mens jeg danser rundt i korridorene på aldershjemmet, iført en fargerik topp og med rødfarget hår…

 

 

#alderdom

8 kommentarer
    1. Jeg tenker som så at jeg er blant de menneskene som forhåpentligvis kommer seg igjennom livet uten å måtte bo på en sånn institusjon, -av hensyn til institusjonen! For jeg vil jo skake opp alt av orden og rutiner i kraft av den gamle rebellen jeg ville vært *haha* 😛

    2. nei alle gamle er ikkelike og ikke alle materfugler ,her jeg bormater ingen gamle fugler annet enen som gir småfuglene fuglefrø om vinteren :=) jeg kommer definitivt ikke til å bli en som bare vil mate fugler ,da vil jeg heller gå tur i parken og glede meg over alle vekstene som er der og jeg håper vi er friske nok til å kunne reise litt selv om vi er gamle

    3. Helt herlig – nei, jeg tror absolutt ikke alle blir like…..! Ser deg dansende for meg altså…! Lurer på hvordan jeg blir sjøl…. – vil sikkert på skautur med rullator og pølser og ved i kurven! 🙂

    4. Hihi, artig skrevet 😂 håper det ikke blir total personlighets endring når en bikker 80 😅😅😂😂 våkner opp til en plutselig trang til å mate ender 🦆🦆🦆🍞🍞😅

    5. Ola-buksene og stereoanlegget mitt får de aldri – det skal med ! 😂. Kanskje det burde bygges små omsorgstun med leiligheter og fellesareal i stedet 😎.

    6. Kari har rett! Jeg tar det rommet på andre siden av deg. Så kan vi ha det moro du. Jeg liker variert musikk nå, og det tror jeg at jeg vil gjøre som gammel også. Jeg liker å tegne og male hva jeg vil, får man det? Jeg vil være med å bake kake, synge og danse så klart. Mate fugler???? Ikke vet jeg om alle liker det? Hadde de gitt oss hvert vårt kamera, så kunne vi tatt bilder, mens de andre matet fuglene! 🙂

    7. Jeg vil gjerne bo på naborommet ditt om vi havner på samme aldershjem! Så skal vi krangle om å spille rock eller hip hop! 😀 Og danse i fargerike, flagrende kjoler 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg