Med byen som soverom

 

Noen har slått på den store lampen i byens soverom.
Det er blitt dag.

 


I en av gatens harde senger våkner han
Titter på folk på vei hjem fra fest
Drar fingrene gjennom håret, mens han speiler seg i portrommets vindu

 

Stikker dyna under armen
Rusler med rolige skritt ned veien, mot nærmeste sølepytt
Tar et raskt morgenstell
Før han åpner et av byens skjulte skap
Dytter dynen og madrassen inn
Og er klar for å ta i mot resten av byens folk
Inn på sitt soverom

 

_____________________________________________________________________________

 

-En liten stemningsrapport over hvordan det kanskje kan arte seg for en som bor utadørs, både om dagen og om natten. Vår,  sommer, høst og vinter. 

I dag møtte jeg på en “luring” da jeg var på vei på jobb kl 7. Det står noen slags “kasser” som egentlig ser mest ut som benker, nede ved et av trikkestoppene her. Når man snur de er de HULE på innsiden, og akkurat stor nok til å få plass til en dyne. Det hadde “luringen” funnet ut, og sto og brettet sammen natten da jeg gikk forbi. Jeg synes han var kjempelur. Sendte han en “tommel opp”, og sa han var lur. Han smilte, snudde “kassen” tilbake på plass. Og det var plent umulig å se at det var “soveromsskapet” hans 🙂 

 

 

#soverom

5 kommentarer
    1. Ja det er et annerledes liv. Kjente litt på det første bilde, at å bli tatt bilde av når man sover kanskje ikke er helt greit? Det ble veldig privat, men skjønner du ville illustrere. Men det gjør det liksom enda litt verre, at vi tar bilder av dem, som om de var noen rariteter. Og igjen, skjønner absolutt at det ikke var intensjonen her 🙂 For diktet var fint. 🙂

      1. Jeg brukte bilde fordi jeg hadde det fra før. Jeg tok det i en annen sammenheng. Da jeg skrev diktet som heter FREMMED (ligger i kategorien dikt). For å illustrere at ALLE synes det er greit å ligge ut: I hengekøye, ved skogen, under åpen himmel. Men alle synes det er rart når folk gjør det “Samme” i byen. Fordi det er fremmed. Siden jeg hadde bildet brukte jeg det igjen. Da det passet det jeg ville beskrive. Når jeg tok bildet var det jo egentlig for å vise at det IKKE var noe rarere, enn det vi selv ser på som HELT “innafor”. Men siden man ikke kjenner bakgrunnen for at jeg tok det, så kan det jo virke litt trist. Takk for det, om diktet 🙂 Ha en fin dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg