Med kroppen som “arbeidsverktøy”

 

Med denne overskriften kan man nok gå “rett i fella” å tro det aller verste…Eller IKKE… Man bruker nemlig kroppen som arbeidsverktøy i mange sammenhenger…gjør man ikke? Både som snekker og som prostituert? 

Vel…nå er jeg ingen av delene, men jeg jobber uten tvil med kroppen som arbeidsverktøy. 

 

 

Når man jobber med tegnspråk som undervisningsspråk, og undervisning er en stor del av det jeg gjør, så er kroppen og ansiktet en stor del av “jobben”. Mimikk, munnbevegelser, hender og kroppen har hver sin funksjon. 

 

Du har kanskje lagt merke til at jeg bruker en del svart innimellom? Altså utenom når jeg flagrer rundt i disse fargesprakende “greiene”. Det er en grunn til det. Jeg LIKER farger og mønstre, og gjør det så ofte jeg kan på fritiden. Fordi når jeg er på jobb, og skal undervise er det viktig at i alle fall overkroppen er sånn noenlunde “rolig” hva farger og mønster angår. Overkroppen blir jo bakgrunnen for tegnene, en slags “tavle”. Og tenk om du må sitte å se på en “tavle” som denne under her hele dagen?

 

 

Det er en tid for alt. En tid for å flagre…og en tid for å være en litt mer nøytral “tavle”. Sånn er det når man har kroppen som arbeidsverktøy 😉

 

 

#tegnspråk #klær #jobb

 

16 kommentarer
    1. Aha! Det hadde jeg ikke tenkt på… Veldig nyttig å vite! Jeg liker ordet “flagre”. Det må kunne brukes i en fargerik hverdag 😉

    2. Så sant. For mye farger kan faktisk ta vekk fokus fra noe som er viktig. Men du er flink til å bruke farger på fritiden, for da kan du danse som en fargerrik sommerfugl! Klemsiklem:)

    3. “i vår familie” forekommer tolkevennlige klær….. så det der har jeg jo stor forståelse for! Ganske greit når prinsessa skal ha jobbeklær, og innimellom kommer også ønskene om “klær som ikke trenger å være tolkevennlige……” klem <3

    4. Det er vel ikke et eneste yrke man kan gjøre uten at man bruker kroppen. Mange bruker pc-en på jobb og da tenker man og bruker fingrene. Alle går mye eller står og bruker krefter til det. Så kroppen er en fin verktøykasse, mye rart der og man kan utføre mange ting med kroppen. Ha en fin kveld.

      1. Ja, vi bør ta godt vare på den. Ja, litt kropp bruker vel alle, selv om det bare er hodet til og med. Men noen bruker litt MER kropp enn andre 😀

    5. Det har jeg ikke tenkt på 😊
      Men det er nok veldig sant. At tavla bør være ganske nøytral. Da skjønner jeg at du må utfolde deg med farger utenom jobben 😊
      Fine deg😚

      1. Ja, man kan greit skille litt mellom arbeid og fritid også. Jeg er imidlertid ikke HELT stiv på dette, og slår til med litt farger på jobb også. Men ofte svart om det er elever på deltid 🙂

    6. Med svart bakgrunn blir det størst kontrast til hendene, så lurt med svarte overdeler.🙂 Godt du kan flagre i fine farger på fritiden.😊

      1. Man kan jo ha noen fargerike bukser eller skjørt, det gjør ikke noe. Og jeg har jo litt farger oppe også innimellom, men prøver ikke for mye mønster 🙂

    7. Kjempefint blogginnlegg til ettertanke 🙂 Du har helt rett. Man bruker kroppen som verktøy i mange yrker. Jeg gjør det også når jeg har spillejobber på tverrfløyta, og når jeg spiller piano.

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg