“Miss Ferdigmat” spiser sunt…av og til..

 

Alle vet …eller i alle fall MANGE vet at jeg har en “Misse-tittel”.. Jeg er “Miss Ferdigmat”. Jeg lager mye ferdigmat med andre ord. Det kan være ferdigmat i form av butikk-kjøpte retter, ferdig laget..Eller i det minste halv-fabrikata. Jeg har null og niks interesse for matlaging, og KAN derfor lite om matlaging. Jeg er ikke stolt av det. Jeg er ikke flau over det. Det er bare fakta…

 

 

Av og til…eller jug…. OFTE spiser vi ferdig-mat av typen: ANDRE har laget den ferdig. Dvs restaurant. Så den er ganske god da, og ganen gleder seg flere ganger i uken. 

 

Så er det dette med å spise SUNT da… Og det er sikkert ikke særlig sunt det halv-fabrikata -“kjøret” vi er på innimellom.. 

Men Restaurant-mat, DET vil jeg påstå er sunt. Ganske i alle fall. For de restaurantene vi drar på lager garantert maten fra bunnen av i alle fall..

 

 

Når DET er sagt, så kan jeg bare minne om noe Fedon Lindberg har sagt: 

 

“Maten er ikke sunn før den er spist.”

 

Og det er jammen en sannhet. En morsom sannhet spør du meg. En filosofisk sannhet… 

For er du en kokk, amatør eller proff, og lager mat både fra bunnen, med alt som skal til av ingredienser som kalles sunne, så er den faktisk ikke SUNN før noen har latt den komme inn i kroppen 😀 Den gjør ikke særlig “nytte” eller “sprer sunnhet” om den blir liggende der på tallerkenen…Om den ser aldri så fristende ut… 

 

 

 

Fedon Lindberg…-ikke visste jeg at han var en filosof 😉

 

 

Lager du mat fra bunnen?

Lager du SUNN mat?

 

 

 

#mat #sunnhet

 

7 kommentarer
    1. desverre er halvfabrikata mye sukker og salt i ,tilsetningstoffer for økt holdbarhet,men jeg tyr alikavel til det jeg også en gang iblandt,spise ute liker jeg også ,men det blir ikke ofte,er nok dyrere det her hos oss en i byane,så ja jeg lager maten fra bunnen av og prøver å holde den så sunn som råd er :=)

    2. Hmmm – jeg lager endel mat fra bunnen – når jeg ikke er hjemme aleine! Ellers er det litt halvfabrikata, eller Fjordland når jeg er aleine! Masse godt – og jeg er vel mer opptatt av at maten skal smake godt enn at det skal være oversunn…. 🙂

    3. Viktig å spise allsidig. Hørte om en som bare likte mat fra en berømt hamburgerkjede, han ble blind. Fikk ikke i seg det kroppen trengte. Han var 17 år tror jeg.

    4. Haha, ja det er jo sant da 🙂 Heier på restaurant-mat, for tror den er mye sunnere enn halvfabrikata ja, akkurat som du sa. Vi er enig der, og ja, jeg lager mat fra bunnen, og når man gjør det, så blir den ganske sunn altså 🙂 : ) Den shortsen og de turkise tightsene med blusen var kult sammen 🙂 Godt kjøp i Sverige. klem<3

    5. Det er jaggu sant- den er jo faktisk ikke sunn før noen har spist den 😀

      Jeg har spist en slags pastagrateng med pølser og aspergesbønner, men selv om den er “hjemmelaget” tørr jeg å påstå at den ikke er så alt for sunn :O ha ha.. Men godt var det 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg