Munnbind-press?

 

Finnes det? Munnbind-press…

Det har kommet mange nye begreper i det norske vokabularet den siste tiden. De er så klart knyttet til corona, og corona-skam er et av dem, coronapoliti er et annet. Skammen handler om å være så flau over å ha “pådratt” seg corona, at man ikke informerer andre om det. Dette fører jo til man ikke får sporet folk, og det kan bli skumle tilstander i kjølevannet av en slik skam. Så skamme oss skal vi altså ikke..

Men hva med “munnbind-press”, er det et begrep vi vil se?

 

 

Vil det bli sånn at vi føler et mentalt press om å gå med munnbind? Fordi det her i hovedstaden er anbefalt, og fordi “alle andre” gjør det? Det er som med “drikkepress” i ungdomsårene. Det var ingen som stod og helte øl ned gjennom halsen på en, men man kunne likevel føle et mentalt press pga at alle andre drakk og det var en stilletiende forventning om at man SKULLE…I alle fall var det det man innbilte seg. 

 

I går dro jeg på jobb, og det var plutselig mengder av folk med munnbind på trikker hvor INGEN hadde det forrige fredag. Jeg tittet på de rundt meg og tenkte…”ja…der er alle DE…. De med munnbindene”. Det var liksom DE og oss andre med en gang. Rart hvor rask man er med å identifisere seg med andre. Sette seg i en gruppe.. 

 

 

I dag dro jeg til jobb MED munnbind. Plutselig var jeg en av “munnbind-folket”… Ikke sånn at vi satt samlet og hadde like t-skjorter med trykk og sånt. Neida…vi satt pent hver for oss, som seg hør og bør. Og prøvde å se ut som vi aldri hadde gjort noe annet enn å fly rundt med bind over nese og munn. Vi tittet så vidt på hverandre, men jeg kjente at jeg plutselig var blitt en av DEM. 

Munnbind-identitet og munnbind-press, er det begreper som blir nye i vokabularet vårt?

Jeg stiller spørsmålet med et LITE smil om munnen, men jeg mener det litt også……. 😉

 

 

#corona #munnbind #skam

19 kommentarer
    1. Det vil iallefall ikke gå mange dagene før vi har det gående med skampålegging av de som ikke bruker munnbind, siden dette føyk rett inn i den politiske korrekthetens midte. I USA har allerede begrepet ‘facemask -refuser’ blitt fullt og helt inkorpert i dagligtalen! Det tok kun fra den ene dagen til den andre før disse ‘facemask -refusers’ ble utpekt som heksene som forårsaker alt som måtte være av coronaelendighet ‘over there’. [So, let the witch hunt begin!]
      For min del, kommer det ikke på tale å bruke de greine der (untatt på jobb dersom det pålegges). Årsaken er at dette vil stanse tilstrømningen av både de bakterier som en bør utsettes for daglig for at immunforsvaret skal holde seg up to speed, og om mulig enda viktigere, – de ‘snille’ bakteriene som faktisk utgjør en del av vår beskyttelsesmekanisme. Jeg kan strekke meg langt, men setter grensen ved handlinger som (kan) svekker egen helse. -Det skjer bare ikke, om det så skulle bli aldri så mye påbud.

    2. Rart hvordan det er blitt, og skamme seg er vi jo god på. Min mor har kjøpt munnbind, men tror ikke hun har brukt det enda. Likevel veldig fornøyd med at hun kan vaske det 🙂 De var litt av en kjole-utfordring da, meeeeen…..bare et lite meeeen, det blir veldig mange kjoler å skrolle seg gjennom for å se om du har skrevet noe annet, som dette her jeg ville lese. Og jeg har jo allerede sett de andre kjolene. Bare et lite “skrolle-sukk” der altså 🙂

    3. Hmmm – ja, det er mye press og flaut osv nå! Har ikke vært nødvendig å ta stilling til munnbind ennå, men jeg tenker at jeg vil gjøre det som er best for meg dersom det ikke kommer pålegg om det! En må ta eget ansvar! God klem <3

    4. Det er uvant til å begynne med og her har vi ikke begynt med det, men så har vi nesten ikke vært i kontakt med folk innendørs heller. Nå vi kommer til byen og skal ta buss etc så vil jeg vurdere å bruke det. Har hatt det med meg i flere mnd allerede. Brukt en gang da det trengtes pga nærkontakt med skadet person utenfor her. Vi lar oss nok også påvirke av andre. Føler meg fort utenfor om det.bare er jeg som ikke hadde hatt det på meg tror jeg. 🙂

      1. Det er kanskje 1/4 som bruker nå, av og til mer. Kommer an på når og hvor egentlig 🙂 Men jeg bruker fast nå. Varmt, tungpustet, og kjenner min egen ånde hele tiden. Brillene dugger og ikke noe særlig. Men det går. Og tar av med en gang jeg kommer ut og kaster i nærmeste søppelkasse 🙂

    5. Kjekt at de har innført munnbind på offentlig transport. Å være endel av munnbind folket er en bra sak, kanskje litt tryggere. Her behøver vi ikke munnbind, men tror det hadde vært lurt å innføre på buss osv over hele landet 🙂

      1. Vi MÅ jo ikke da, men jeg gjør det. Greit å begynne nå når de anbefalte det. Og det er kanskje 1/4 som bruker. Mer enn jeg forventet faktisk. Ikke så mye folk om mårran, og da færre som bruker også.

      1. Har man astma kan man slippe. Kjenner flere som har, og de får pustevansker. Det er vel sagt av myndighetene også at de kan faktisk slippe. Vi andre kan ha i stedet for tenker jeg, helt greit 🙂

    6. Ja, man føler seg nok litt uglesett eller utenfor om man ikke bruker munnbind på trikk eller bane i Oslo nå. Man MÅ jo ikke, men det forventes liksom. Likevel er det nok tryggest når man ikke kan holde avstanden.

      1. Ja, det er god avstand om mårran enda, men plutselig er det kanskje ikke det. SÅ nå har jeg startet liksom. Blir vant til det sakte men sikkert.

    7. Ja det er mye som har endret seg. Føyd seg pent inn i rekken av nye vaner som sakte men sikkert blir naturlig. Vi er nok mer “vanedyr&flokkdyr” enn vi vil innrømme 😀

      1. Ja, flokkdyr. Ja rart hvordan vasking 30 ganger om dagen med antibac er den vanligste ting i verden plutselig. Jeg prøver å se HELT vanlig ut med de maskene liksom 😀 Ha-ha Veldig vanlig …

    8. Forstår godt alle som bruker munnbind der det samler seg folk og det er jo ikke til å unngå hos dere. Jeg hadde også brukt om jeg ikke hadde bodd til slik jeg gjør, og å reise kollektivt gjør jeg ikke. Ja rart det med nye ord som kommer til …

    9. Jeg kommer til å bruke munnbind dersom jeg må reise kollektivt med det første- uavhengig av om flertallet gjør det. Derimot skal det mye til at jeg begynner å gå med munnbind utendørs. Ser at stadig flere gjør det, men en del går med det under haka. Da er det liten vits…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg