Når dagene skifter farge

 

Har du farge på dagene?
Det har jeg.

Jeg tenker ikke sånn som at helgedagene er røde, som er en opplest og vedtatt “sannhet”. Nei…jeg tenker mer som hva man assosierer  eller “føler” når man hører/ser navnet på dagen. Hvilken farge faller ned i hodet på deg når du ser ordet eller hører noen si det?

Hvilken farge har mandag?

Hvilken farge har tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag??

Jeg er egentlig veldig visuell i mange sammenhenger. Husker forskjellige ting på grunn av visuelle “knagger”. Når det gjelder farger på dagene er jeg derimot plutselig litt auditiv. 

 

 

Når jeg ser ordet mandag, får jeg fargen blå. På en merkelig måte har forklaringen noe med lyd å gjøre, og kanskje ikke så visuell. Det er a-en som avgjør for meg. Den er litt mørk som lyd, og får meg derfor til å tenke mørkblå. Ikke pga blåmandag… 😉

Tirsdag har en lys lyd, sikkert på grunn av i-en. Derfor får jeg gul farge på denne. 

Onsdag er brun, her klarer jeg ikke å forklare det med lyden. Den bare ER brun. 

Torsdag- ingen klar farge for meg. Men lurer på om den er litt blå også, og kanskje pga å-lyden. 

Fredag er helt klart lys grønn, hvert fall ikke mørk-grønn. Aner ikke hvorfor men føler det er lyden av ordet her også. E-en i ordet. 

Lørdag og søndag er veldig rød. Det har kanskje noe med hvilken farge de har fått i kalenderen. Helg osv. Men litt er det farget av vokalen ø. Ø som i rød. De HØRES røde ut 🙂 

 

 

 

I dag er det mandag. Men dagen har skiftet farge. 
Den er lyseblå,  helt klart!
Og det er på grunn av at jeg har fri i dag. 
Dagen skal fylles med lyse ting. Utetid, photo-shoot, Karidansen og deilig mat. Kan ikke bli lysere vel? 
Men siden den ER blå i utgangspunktet, så er den blitt lyseblå. 

 

Mens den gule tirsdagen derimot ligger LITT tynt an… 
I morgen er det tilbake til “striskjorte og havrelefse” (jobb), og det smaker det jo LITT blått av…gjør det ikke?
Vel…alle som har hatt fargelære på skolen vet at gul (som tirsdagen i utgangspunktet er) og blå (som er hverdagens jobb-farge…er det ikke?) blir grønn, så er den kommende tirsdagen GRØNN… For en gangs skyld!! 😀

 

 

4 kommentarer
    1. Du verden, det var et fargesprakende bidrag innni en ny uke og på tampen av februar. 🤗 Knallbra. Dette er deg 100%. 🤗

    2. Morsom tanke! Nei, jeg har aldri tenkt sånn om dagene, men nå må jeg visst tenke nytt! I dag er lyseblå her med sol fra skyfri himmel! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg