Når er man bra NOK?

 

 

I forhold til enkelte sider i livet stiller jeg ekstremt høye krav til meg selv. Spesielt når det gjelder jobb er jeg “kravstor”. Det er både positive og negative sider ved å ha så høye krav til seg selv.

 

 

På den positive siden tror jeg at jeg er så GOD til det jeg gjør fordi jeg stiller høye krav til meg selv. Hvis undervisningen ikke går som den skal, så er det MIN FEIL. Sånn ser jeg på det. Hvis det er EN elev, uansett forutsetninger og tilleggsproblemer, som ikke fungerer eller klarer å delta, så er det MIN feil. Det er aldri noe “feil” med eleven. Det er mitt opplegg som feiler. Sånn ser jeg på det. Det gjør at jeg er kreativ, finner nye løsninger, pusher meg selv til å tenke nytt, utvikler meg som pedagog OG som menneske. Alle skal kunne delta, og det er opp til meg å tilrettelegge.

Ikke alle tenker sånn, og skylder i stedet for på elevens tilleggs-vansker eller på de fysiske rammene for undervisningen, som ligger HELT utenfor en en selv. Jeg mener man ikke blir GOD til det man gjør, om man skylder på andre ting enn seg selv.

 

 

Den negative siden ved å ha FOR høye krav til seg selv i forhold til jobb, -noe jeg har innimellom-, er at man får mange søvnløse netter, litt for høye skuldre og lar det ta LITT for mye av tankene og tiden min. Også fritiden. Jeg jobber med saken…. Prøver å si til meg selv at jeg gjør så godt jeg kan. Og at antagelig den innsatsen jeg legger inn for å være best mulig, kanskje er 50 % mer enn de fleste andre ville lagt i samme oppgave. Ergo burde det være mer enn bra nok!

 

Det er nemlig der problemet ligger for en del av oss med “flink-pike”-syndromet. Vi klarer ikke å definere:
-Når er jeg bra NOK?? Hva er bra NOK?

 

 

 

 

#jobb #selvkritikk #selvutvikling #dyktighet #flinkpikesyndrom

9 kommentarer
    1. Heldige de elvene som har deg <3 Jeg kan og engasjere meg for mye, og blir irritert for jeg ser så mye som kunne vært annerledes og som ikke fungerer. Men jeg er ikke sjef, det er ikke opp til meg å bestemme. Så da engasjerer jeg meg heller i fritidsaktiviteter, og bruker kreativiteten der, på det som gjør meg glad. Hilsen hun som akkurat har registrert sitt eget foretak, (istedenfor å blogge som først var tanken) Og laget muffinsrøre før jeg skal på jobb. Skal ha noen lefsekurs gjennom kommunen, og da må man ha eget foretak så jeg kan sende elektroniske faktura. Puh! Alltid noe nytt å lære 🙂 God torsdag.

    2. Jeg tror egentlig man er bra NOK bare man gjør sitt beste! Både du og jeg ligger litt under det der med å skulle gjøre det ekstra NOK…… klem <3

      1. Jeg er det stort sett. Mener jeg er god i jobben min. Men får litt høye skuldre for å klare å være det. Og skylder på meg selv når det ikke funker.

    3. Enhver må bedømme når en er bra nok. Jeg engasjerer meg fort litt mye i saker. bruker tankevirksomhet og fritid litt mye for eksempel i personalsaker på kobben som kan være litt vel krevende. Men det er min måte å utføre vervet mitt på. Jeg vet at ingen kan forvente at jeg stiller opp slik jeg gjør, men jeg mener selv at hvis jeg skal ha denne rollen er det slik jeg vil utføre den. Bare da blir det bra nok for meg.
      Andre kan ikke sette grensen for hva som er bra nok. For det blir feil hvis man skal prøve å strekke seg for å leve opp til andres forventninger.
      Jeg tror du kanskje trenger hjelp til å se at du noen ganger kan senke dine egne grenser- selv om jeg er enig med natheless, elevene dine er heldige som har en slik lærer.

      1. Jeg trenger helt klart hjelp til å senke kravene til meg selv. For å gjøre det alene klarer jeg visst ikke… Hm…Jobber med det 🙂

    4. Du gjør sikkert mer enn du skal, men tenk å ha en sånn lærer som deg. Det er gull!!!!! Sånne lærere som engasjerer seg og forsøker å se bak alle elevers “masker”, det er de man husker. De lærerene som som ikke var der for oss, er glemt…. Men du skal ikke overgå deg selv, det blir både slitsomt og elevene vil ikke ha det heller. En vanskelig balansegang. Du er god nok. Garantert!!!! Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg