Når meningen forsvinner..

 

Når meningen med ting forsvinner, blir det tungt. Ikke at jeg har det sånn akkurat nå, men jeg har hatt tid å tenke litt fordi jeg ble syk. Man må tydeligvis bli syk og sengeliggende for å få tid til å tenke. Jeg var veldig dårlig og spydde i vinkel et døgn, og da tenkte jeg ikke på stort annet enn do eller bøtta.  Men det siste døgnet har jeg vært akkurat syk nok til å klare å holde meg hjemme fra jobb, og akkurat frisk nok til å tenke.

For det er noe i det jeg skriver over her hele problematikken ligger egentlig. Når det som var meningen med julen f eks, kosen og hyggen, og ekstra tid til å glede seg med hverandre ELLER alene, plutselig forsvinner i et evig jag og mas etter noe vi TROR må gjøres.

 

 

Er det virkelig et krav fra omgivelsene våre at vi kjøper alle disse gavene, baker alle disse kakeslagene, vasker så det skinner i alle rom fra loft og til kjeller og pynter huset til det ugjenkjennelige. Eller er det noe som sitter i hodene våre. At det er sånn det SKAL være, uansett om man liker det eller ikke. 

Og da snakker jeg ikke om de som elsker dette, og gjør det med stor glede og ikke blir filla sliten av det. Men jeg snakker om alle de som virkelig er helt utmattet før julaften kommer. Som griner mens de pynter juletre, ikke av nostalgiske grunner men fordi de er så himla slitne. Jeg snakker om dem som selv sier de er helt skjelvne av stress og som har hodepine hver dag, fordi de er redd for ikke å komme i mål…Hvilket mål?

Hvem er det vi gjør dette FOR liksom? Jeg er overbevist om at sønnen på 11 eller mannen på 37 bryr seg katta om boden er vasket før jul, eller om kakene er kjøpt på nærbutikken. 

 

Var ikke meningen med jula å ha det koselig og finne roen? 
Det burde gjelde i adventen også. For en utslitt mor eller kone på julaften, med snørr og tårer over hele ansiktet vil ingen ha. Og vil hun selv egentlig det?

Nå er jo som kjent ikke jeg en som styrer så veldig med jule-saker i forhold til huset her. Men det er nok av andre ting i forhold til jul, juleferie og jobbavslutning som har gjort at jeg har skuldrene konstant oppunder ørene, så jeg kjenner på følelsen jeg også. Av jag og mas. 
Så jeg måtte bli syk for å roe ned…

Ta deg en pust i bakken.
Dropp de siste gjøremålene, så sant de ikke er HELT nødvendige.
Antagelig er det bare i ditt eget hode at de er så livsviktige å få gjennomført..

 

 

#tanker #stress #jul #mening

16 kommentarer
    1. Det finnes ingen mening i det hele tatt, med å slite seg ut før jula har begynt. Jeg både hører og ser de som løper bena av seg for å få alt på stell, og handler julegaver til familien og ned til naboens katt. Min mor var av det slaget at alt skulle skinne når jula kom, som hun sikkert hadde med seg fra sin egen mor. Jeg holdt også på å slite meg halvt ihjel selv i begynnelsen, når det ble min tur til å lage jul. Etter hvert innså jeg at det var bare idiotisk, og bestemte meg for at det var ikke så nøye. Helt greit at det var støv i kroken og vinduene litt grimete. Stresser jeg litt, å ja da jeg gjør nok det, men bare helt i begynnelsen av desember… 😊

    2. Ja du sier noe her! Hele poenget og kosen med jula er jo egentlig bort hvis alle bare går med skyhøye skuldre og stresser. Jeg kan lett innrømme at jeg har stresset med juleforberedelsene tidligere år. Men selv om jeg har hatt to eksamener tett opp mot jul og bursdagen til Matias å planlegge så har jeg liksom tatt ting litt som det kommer i år. Stresset kommer snikende innpå innimellom, men da har jeg vært flink til å ikke gi etter. For hvor er kosen i det? Det er deilig å ikke gå rundt med vonde, anspente skuldre rett før jul i hvert fall 😀
      Håper du blir frisk og fin i farta til jul 😀

    3. Vi gjør vel det vi vil gjøre, selv om noe blir gjort av tradisjon som alltid har vært der. Men likevel, så er det jo og litt følelsen å styre litt ekstra, for så å senkes inn i juleroen som gjør det hele litt magisk. Hvis vi ikke skal styre eller stresse med noe, blir det jo som resten av året, og det blir jo litt kjedelig. Finne den gyldne middelvei. Nå skal jeg ut og finne mitt eget juletre, det er litt stress, men det er verdt litt stress 🙂

    4. Vasking og styr driver jeg ikke med før jul. Det er viktigere å gjøre etterpå. Men ellers har jeg alltid elsket julen, unntatt de siste årene, etter jeg selv ble ganske syk. Men det er jo fordi jeg ikke har nok energi til å gjøre alt som JEG har lyst å gjøre, de tingene som jeg alltid har elsket å gjøre. Så mye ligger i bitterhet egentlig. Bitterhet fordi noe av det jeg elsker må reduseres. Og dermed gleder jeg meg ikke like mye lenger.
      Jeg sliter litt i år, men gleder meg litt fordet. Julen blir annerledes enn tidligere, og jeg begynte tidligere med å gjøre de tingene jeg har så lyst å gjøre. Så sånn sett har julen vart gruelig lenge i år 😉 Men snart er det over, og det gleder jeg meg også til. Så sånn har det blitt. Jeg trenger nok noen juler til før jeg blir kvitt bitterheten over at jeg ikke kan gjøre som tidligere. Men når den dagen kommer, og aksepten for min nye tilværelse er på plass, da tenker jeg det skal bli bra 🙂

      Håper du er så og si frisk igjen, og at stresset snart roer seg ♥

      Klem ♥

    5. Jeg er så veldig enig med deg. og har prøvd å si det i noen sammenhenger 🙂 Det er snakk om en ukes feiring av noe mange ikke har så veldig nært forhold til. Men de som tjener på det rent økonomisk ønsker jo helst å få ha knall fokus i måneder. Sender gode tanket og ønsker deg det aller beste 🙂 ja også resten av gjengen i huset selvfølgelig 😀

    6. Jeg tenker at det er viktig å kose seg med familie…eller alene…
      Finne roen…jeg styrer ikke mye lenger…Men styrer med gaver for det elsker jeg…men var ferdig før desember..:-) bake liker jeg også….men i år ble jeg syk så det blir kjøpesaker 🙂 helt greit…Jeg er glad i jul, men stresser ikke…begynner tidlig med gaver….vaske gjør jeg etter jul …nå blir det vanlig ukerengjøring.

      1. Her blir det ikke noe vasking heller. Jeg er syk. Og de dagene jeg har igjen til julaften skal jeg bare kose meg. 🙂 Må en liten tur på jobben først i morgen, og hente noe. Men er egentlig syk, så det er kun fordi det stenger der oppe.. Kos deg Solveig <3

    7. det er sant,du har rett,vaske så det skinner gjør jeg ikke ,har baka litt ja ,men bare litt av julepynten kommer ned fra loftet i år,det blir jul alikavel,som du sier en skal orke å styre og det gjør ikke jeg nå.Så nå skal dagene bare brukes til å ta vare på meg selv og mine :=)

    8. Er så enig med deg i dette. Skrev selv et innlegg (Juleminner=barneminner) som omhandler dette. Det er ikke om å gjøre å stresse i førjulstiden, eller å være best på juletre, julepynt og julegaver… Jula handler om å være sammen, og ha det koselig med tradisjoner. Jul blir det uansett om huset er shinet fra topp til tå!!! Knallbra skrevet Frodith!

      1. Takk for det 🙂 Jeg har ikke så mye julegreier i huset her, og HUS er å overdrive. Har en leie-leilighet som sikkert burde vært vasket til jul. Men vi feirer på vår måte,og etter julaften er vi stort sett bare her og koser oss, jeg og Hr Frodith:-)

    9. Der satte du ordene på det! Julestresset! Så bra skrevet at jeg til og med delte det…. og det er en sjeldenhet at jeg deler andres blogg. God bedring. ❤️

      1. Tusen takk for deling Marit. Jeg har lest om så mange som sliter her inne, med press fra utsida. Jeg hører om folk som gråter og styrer på, og det burde ikke være sånn. Jeg kjenner at selv jeg som BARE styrer med julegaver, men ingenting ellers, likevel får panikk inne på sentrene når tusen mennesker møter deg, sparker og slår, og jeg har vært 8 timer på jobb. Jeg vil bare hjem, og bør få lov til det…Og gjør det også. Men det gjør at jeg ikke får tenkt så voldsomt på disse gavene da. I år har jeg nesten bare kjøpt gavekort, eller “opplevelser”. 🙂 Og er egentlig fornøyd med det. Men prøvde meg med butikker først..

    10. Helt enig med deg i dette. Selv har jeg roet helt ned siste uka. Olav tok ferie, og vi har bare kost oss her ute ved sjøen. Gått et par gode turer hver dag, sett julefilmer, lest, blogget, spist god mat.

      Har pyntet både her og i byen, men bare akkurat passe. Bakt 3 slags kaker fordi jeg hadde lyst, og vasket det jeg plutselig fikk lyst til. 😉 Hjelper jo også at vi ikke pleier å ha mye besøk, eller gå på besøk. Vi skal ha svigerfar her, og kjøre innom gravsteden sammen med han, og tenne lyst. Ellers bare koser vi oss. Og det er bare såå godt! 😀
      Fortsatt god bedring! Klem <3

      1. Så bra at du tar hensyn til deg selv. Jeg har også gjort det en del. Vi har lite besøk også, og har det ganske så oktober-aktig her hjemme 😀 Men jeg har ordnet gaver. Og selv det ble minimalt i år. Jeg har droppet mange, og kjøpt litt “lettvinte” løsninger i år. Men fine mener jeg selv. Men stresset har det vært uansett i desember. Mye skyldes jobb, men det er en kombinasjon…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg