Når ros blir “rus”…

 

“Flinkhet er avhengighetsskapende. Har man først blitt flink, fins det ingen grenser for hva man er i stand til å gjøre for å fortsette å lokke ut positive tilbakemeldinger fra omverdenen.”

 

Sitat: Erlend Loe
Jeg har snakket om det før, og nevner det gjerne igjen. Noen av oss lider av “flink-pke”-syndromet. Og det gjelder ikke bare “piker”, selv om mange av oss jenter kanskje er hardere rammet. Vi vil så gjerne være “flinke” og “snille”, at vi gjør nærmest ALT for å være det. Livredde for konflikter, livredde for ikke å bli “likt” i mange sammenhenger. 
Jeg har blitt mye bedre på å tåle å være “passe flink pike”. Tåler å ta en kamp, og å bli litt mislikt innimellom. Men jeg må fremdeles jobbe litt med meg selv, fordi  dette med flinkhet er, som Erlend Loe skriver, litt avhengighetsskapende. Det er jo nærmest som en “rus” dette med å få ros og positive tilbakemeldinger. Men for å ta vare på sin integritet og det som er “seg selv”, er det viktig å tåle å bli litt mislikt innimellom.
Så jeg jobber videre med saken, om å være “passe flink pike”. Jeg skal ønske meg sånt smykke som Karidansen har, til jul 🙂
Hvor flink er du? 🙂
#flink #ros #tilbakemeldinger #utvikling
12 kommentarer
    1. Flink pikesyndromet er ikke noe digg. Man sliter seg helt ut av det rett og slett, bedre å være litt rampete 😀 Ps: tror jeg skal hemmeligbestille flere kopper, tror du det er lurt? Stooor god klæm <3

    2. Bra at du tar opp dette. Jammen må jeg tenke….. Mener helt sikkert at jeg er mye, mye flinkere til å ikke være FOR flink pike nå enn før, for lenge, lenge siden….;-)

    3. Flink pike kan du være selv, er noe jeg har fått til svar her og der. Ja, det er ikke lett å sette ned foten og bli kritisert. Men konstruktiv kritikk får meg mange ganger til å jobbe hardere enn om jeg får ros, faktisk. Klem 🙂

    4. Alt for ofte Flink Pike… man får jo stort sett ikke noe særlig igjen for det heller. Det går til et punkt hvor en tenker, isj hvorfor sa jeg ja til å gjøre det… jeg vil jo egentlig ikke. Men jeg vil være veldig hjelpsom og omtenksom og ja så sitter en i baret igjen. Har vel kommet litt fram til at det ligger endel i barndommen og oppdragelsen, det er rett og slett sånn en skal oppføre seg.

    5. Det er jo bra hvis man er flink da at kan man yte noe til samfunnet.
      Noen områder er jeg flink, men andre områder er jeg ikke. Jeg tenker at vi har behov for hverandre flinke eller ikke.

    6. En av fordelene med å bli eldre er man i langt større grad blåser en lang mars i hva andre mener om en. Det er et absolutt gode! Dermed er jeg ikke særlig opptatt av å være flink pike lenger. Eller, har jeg egentlig noen gang vært det? Tror ikke jeg har vært spesielt rammet noen gang, når jeg tenker meg om.
      Viktig det du tar opp, for det er altfor mange som tror at de må være perfekte på alle plan. Da blir man syk til slutt, tror jeg. Hvis man fullfører det løpet der.

    7. Jeg har for det meste gitt meg med å være flink pike. Nå sender jeg ut tegninger som er amatørmessig utført, noe jeg aldri ville gjort for noen år siden. Hvis noen ikke liker meg, er det helt ok. Jeg kan være krevende for de som ikke tar meg som jeg er 🙂 Er blitt ganske flink, ja da er jeg kanskje blitt flink pike, men på en bedre måte for meg selv 🙂
      Angående stoffskiftet, så er ofte dårlig immunforsvar noe som følger med. Du har jo vært mer syk de siste årene, eller er det jeg som tuller? Pass på b12, D-vitaminer og jod. Veldig viktig og når du og Kari skal på trening, ikke vær flink pike og yt maks, men bare akkurat passe så du ikke blir for sliten <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg