Noen ting forandrer seg ALDRI..

 

Noen ting forandrer seg etter som man “gror til”. Ikke bare sånn fysisk…. for der skal jeg være veldig enig i at det har skjedd en del forandringer…. Nei, jeg mener også på det mentale planet så klart. Man utvikler seg, blir mer moden, lærer å tenke på andre måter, blir muligens noe klokere, og i det store og hele: man har lært seg å takle livet og verden på en annen måte pga større forståelse for helheten.

 

Men for meg er det noe som IKKE forandrer seg, selv om jeg har jobbet hele livet med å prøve å snu akkurat det. Og det gjelder følelser. Man skulle kunne ønske seg at det er noen FØLELSER man kunne skru av litt, fordi man etter gjentatte opplevelser BURDE vite at det ikke er noe poeng å føle akkurat sånn.

 

 

For meg gjelder det dette med å grue seg. Da jeg var liten gruet jeg meg til det meste, og mamsen måtte lære meg at vi MÅTTE gjennomføre en del ting likevel.  Jeg gruet meg så jeg ofte ble kvalm. Mamsen forklarte at ting ville gå bra, og at vi heller fikk ta med spypose for sikkerhets skyld.. Jeg spydde aldri, men kvalm var jeg..

 

 

Gjennom livet har jeg gruet meg masse. Jeg har sett at ting går bra. Men det ser ut til at noen ting ikke forandrer seg, selv med erfaringen. Følelsen av å ha behov for en spypose er fremdeles tilstede. Men nå går jeg alene avgårde og gjennomfører ting.
Erfaringer lærer oss mye på det mentale plan, men følelsene og de litt ekle grå sommerfuglene i magen ser det ikke ut til at det er så lett å gjøre noe med… For MEG i alle fall..

 

 

 

 

 

Hvordan er det med deg, gruer du deg unødig til forskjellige ting?

 

 

 

#endringer #utvikling #følelser #gruing

12 kommentarer
    1. Jeg kjenner meg igjen… Det var ikke slik at jeg trodde jeg måtte spy, men jeg fikk ofte løs mage når jeg gruet meg til noe. Ofte handler det om prestasjonsangst og frykt for ikke å strekke til. Og som din kloke mamma lærte deg: En kan ikke vike unna støtt – noen ganger må en bare tvinge seg til noe! Så får en heller ta med seg et “sikkerhetsnett” i form av en spypose! 🙂

    2. Har alltid jobbet med den saken hele livet. Ja, det går bra selv om man er kvalm av redsel. Uten å utfordre seg selv, så blir jo livet så kjedelig. Fint å snakke om det, så de unge og barn skjønner at der går å leve med. Klem

      1. Ja, å utfordre seg SELV er en ting. Men jeg føler nok litt på at jeg ikke velger det selv noen ganger, og at det er litt oftere enn nødvendig. Men det er bare å gå på 😀 klem <3

    3. Ja! Jeg har lett for å grue meg til ting jeg skal gjøre, og spesielt sånt jeg ikke gjør så ofte. Jeg blir kvalm og skjelven, men som regel går det jo bra.

    4. Så sant. Jeg kjeftet på meg selv i går, fordi jeg hver gang etter å ha levert varmmat til lunsj til en bedrift er (ny liten jobb) så kjører jeg hjemover og er SÅ usikker på om de kommer til å like det. Og har litt lyst å spy. Og så kjefter jeg på meg selv, og lurer på hva jeg kan gjøre for å bli mer selvsikker. Jeg VET jo at maten er god! Fikk til og med melding om at alle skrøt og at flere ville være med på “lunsjringen) 🙂 Så jeg skjønner veldig godt hva du mener. Vi som er blitt så “gamle” og kloke hvorfor må sånt gammelt grums fremdeles henge på! Ha en nydelig lørdag min venn . klemmer<3

    5. Det hadde vært fint ja, at om man hadde gruet seg en gang, så gjorde man ikke det mer.
      Har gruet meg mang en gang jeg også og gjør det ofte enda. Men som åra har gått, så har jeg lært meg å fokusere mer på å glede meg til dagen etter det jeg gruer for. Da går det litt lettere ihvertfall 😳😁😘

    6. Veldig sjelden jeg har gruet meg til noe. Men jeg har vært spent, og en smule usikker. Det har jeg vært mange ganger. Jeg har prøvd å tenke som så, at man kan jo bare drite seg ut, og det dør man ikke av 😀

    7. Jeg har mang en gang gruet meg unødvendig, livet mitt besto av å grue meg før. Selv om en ting gikk bra gang på gang så gruet jeg meg likevel. Som du sier, man skulle tro man var ferdig hvis man hadde gjort det en gang….. Men Nei 😳

      1. Ja, jeg gjør ting igjen og igjen jeg, i jobben min. Noe av det hjelper IKKE med flere ganger, noen ting blir LITT svakere , men sitter fremdeles kraftig NOK i magen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg