Om krig og fred og sånt…

 

“Mist ikke troen på mennesket. Mennesket er som et hav. Selv om noen få dråper er skitne, blir ikke havet skittent” 
( Sitat: Mahatma Gandhi)

 

Ikke det at jeg er Ghandi akkurat….
Men det er nå sånn mener jeg, at ser man folk som har funnet ut lure ting, så er det jo ikke bedre enn å leve litt etter deres ord…

I mine øyne er det nemlig også sånn: Klart det finnes drittsekker, både her og der…Men det blir ikke færre, om VI blir drittsekker også!!
Det viser seg jo bare igjen og igjen her i verden…at det hjelper NULL og NIKS å skulle “skyte folk snille”…
Man kan ikke filleriste folk til å bli empatiske og sympatiske..
 

 

Det eneste som noen gang har hjulpet bittelitt på “slemme” folk, er faktisk å snakke med dem. Høre på hva de tenker. Spørre hvorfor de er så sinna, hvorfor de slår…

Og i litt sånn overført betydning så tror jeg dette gjelder både “gutten i gata”, “bølla på skolen” eller i litt større sammenhenger med land og politikk. Vi får ikke fred ved å SKYTE alle de “slemme”. Det avler bare mer hat…

Så her er mitt lille motto eller ordtak, som jeg laget for en stund siden:

 

 

 

(Nok en liten reprise i en veldig travel tid. Men ingen har vel vondt av å høre flere ganger om “krig og fred og sånt”… 😀 )

 

#kjærlighet #hat #krig #fred

 

 

9 kommentarer
    1. Å løse en konflikt med vold, er aldri en god løsning. Det skaper bare mer vold og lidelser. Ofte kan noen velvalgte ord være nok, men ikke alltid.

    2. Kloke-Frodith slår til igjen! <3 Veldig fine og så sanne ord, min venn 🙂 Ondt kan ikke fordrives med ondt. Å møte hat med mer hat blir dobbelt så mye hat, og det er IKKE hva verden trenger <3
      Jeg tror jeg har kjent snev av hat kun en gang i mitt liv, overfor faren til kusina mi da jeg for mange år siden fikk vite at han misbrukte henne fra hun var lita til hun var midt i tenårene. Etterhvert ga jeg slipp på det hatet, for det er først og fremst en følelse, som blir en tilstand over tid, som går mest utover den som bærer den.. Forpester innsida..
      God dag til deg, snuppelure <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg