Prestasjonsangst?

Lider du av prestasjonsangst?
Sånn innimellom i det minste?

Si JA da…. 
Eller LITT… eller noe som får meg til å føle meg LITT mindre fjollete 😀

Jeg er jo klar over at jeg lider av litt prestasjonsangst innimellom. Som oftest gjelder dette ting på jobben, og det er for så vidt greit når det gjelder litt større ting…Å ha litt prestasjonsangst mener jeg. Når det gjelder ting av litt betydning, så er det kanskje sunt å ha litt prestasjonsangst. Eller i alle fall tenke en del over hva prestasjonene vil bety. 
Hvis resultatet av dine prestasjoner betyr noe for en mottaker, så er det jo kjekt at prestasjonen ikke går helt i “dass” liksom!

Men når “prestasjonsangsten” nesten smitter til en eske med Lego, da er det på tide å riste litt i seg selv!
Ikke at jeg hadde ANGST, det er å ta litt hardt i, selv for meg. Jeg var ikke REDD… Det dukket derimot opp en hel haug med rare unnskyldninger i forhold til denne Lego-buketten, som jeg jo SELV hadde ønsket meg: 

  • Jeg hadde ikke nok tid den dagen (må man bygge ferdig hele buketten på en dag liksom?)
  • Jeg hadde vondt i nakken, og det ville kanskje ble verre med så mye bøyd nakke
  • Det er jo litt mørkt her i huset, kanskje jeg burde vente til en dag det var bedre lys UTE
  • Det var plutselig veldig fint vær ute (og nok lys!!), men da var det vel best å komme seg ut å lufte seg litt?

 

I går var de imidlertid slutt på TØYSET! Hvis jeg aldri har bygget med lego før, er det lov å ikke klare det. Såh!! Selv om dette er noe ALLE kan…

Jeg startet med pose 1 (det er 4 poser, for å få en bukett)

Å ja…det ER bruksanvisning!

 

 

Så hva er problemet liksom?
Problemet ER bruksanvisningen!! Det er jo den jeg er “redd for”. Problemet er at jeg er IKKE god på å lese bruksanvisninger. Jeg hekler hele kjoler på frihånd, i stedet for å prøve å lese en bruksanvisning. Jeg synes det virker slitsomt å sitte med nesa i en bruksanvisning, og det som virker logisk for andre når det gjelder framgangsmåter og forklaringer er overhode ikke logiske for meg….

Med litt lesing av bruksanvisning (selv om jeg fremdeles synes det var noen “idiotiske” forklaringer underveis), og litt intuitiv Frodithsk klokskap gikk det riktig så bra. Det hadde ikke vært noen grunn for å grue seg. Det var GØY!!! Som jeg jo hadde håpet på 🙂

 

 

Tenkte det var lurt å være litt NØYE når jeg første var i gang. 
Den posen dit. Den andre dit. Den tredje dit. osv… 
Det lå nemlig 2 umerkede poser fulle av brikker inni den pose som er nummer 1, uten at jeg skjønte grunnen til det. Og fremdeles ikke skjønner grunnen. 

 

 

I dag er jeg superklar for mer lego-bygging, til tross for at jeg kanskje tar meg en tur ut etterpå, det er litt mørkt inne OG jeg har vondt i nakken 😀 

 

Du skal få se resultatet når jeg er ferdig med buketten så klart!

 

 

Lider du av prestasjonsangst innimellom?
I hvilke sammenhenger?

 

 

16 kommentarer
    1. Hihi….! Jepp, jeg har prestasjonsangst innimellom – noen ganger på jobb……….. og noen ganger hjemme! Som igår da jeg hadde bedt ungane på middag, og var såå spent på om maten blei bra! Stønn altså….! Klem <3

    2. Jeg led nok litt mer av presentasjonsangst når jeg jobbet, men kan nok kjenne på nå også når jeg skal gjøre noe jeg ikke har gjort før. Lego har jeg ikke satt sammen siden jeg var barn, men det ser veldig gøy ut. Ha en fortsatt God Jul 🎅🏼🤶🏼

    3. Jeg har bygd mye Lego sammen med junior. Han liker egentlig best å bygge på frihånd med de brikkene han har, mens jeg er en slavisk bruksanvisningsleser. 😅 Man må begynne på bilde nr 1 og ta ett og ett framover, og helt greit å ta pauser underveis. Dette klarer du! 😀🙌 De har puttet de minste delene i ekstra poser, og mener de ofte er til hele prosjektet. Gleder meg til å se buketten ferdig! 🤩💐

      1. Ja, jeg skjønner det med de små posene nå, men jeg kjenner jo ikke til sånt fra før. Og det er noen brikker for MYE. Men jeg tenker det er fordi noe kan gå i stykker og greit å noen ekstra. Jeg har trodd flere ganger at NÅ er det noe som mangler. Men det er fordi jeg er litt for snar i tankegangen, og TROR at neste blomst skal være lik…men så er det ikke sånn 😀 SÅ foreløpig ikke mangel på brikker, men noen for mye altså 😀

    4. Der ja! Det var litt av et oppdrag/utfordring. Dette klarer du, vettu. Prestasjonsangst, ja. Hadde mye mer av det tidligere i livet. Noen ganger ALT for mye. Vart til og med kvalm😅 Heldigvis blitt bedre med åra, for er heller ikke så mange utfordringer🤗

      1. Ikke sant, ser litt komplisert ut. Men veldig gøy 🙂 Ja, jeg har også blitt kvalm ofte. Men jeg også LITT bedre. Men helt bra blir jeg ikke 😀 Det skal bare en tale til, så er jeg skjelven..

    5. Jepp, kjent sak det med prestasjonsangst, jeg kan glede meg til en tingsom f,eks at jeg skal få være kursleder for komfirmanter nå fra nyåret av og så kommer den følelsen av at det kommer jeg ikke til å få til og tenk om de får nulll glede av det og ja du skjønner.
      Og du, jeg leser ikke bruksanvisniger av samme grunn som deg

    6. Å ja, alle kjenner vi vel på det og den buketten ser da fryktelig vanskelig ut!!! Bør jeg ønske meg en sånn liksom !!!!Men du klarer det en dag snart! Lykke til med fortsettelsen. Klem 🙂

      1. Ja, den ser veldig vanskelig ut, pga alle små brikkene og alle de rare forklaringene. Og jeg tror hele tiden at NÅ mangler det noen brikker. Men så lenge jeg tar en blomst av gangen så går det bra, og det er faktisk brikker til overs 😀 klemmer

    7. Jo,prestasjonsangst har jeg kjent på, mange ganger. Men nå leves livet mitt i små porsjoner, det er vel strengt tatt ikke så mye jeg MÅ prestere lenger

      Igårkveld var vi på besøk hos en av mannens nieser. Der oppdaget jeg ikke mindre enn 2 ferdige Lego- buketter, som hun hadde kjøpt før jul til døtrene. Jeg hadde ikke hørt om dette før du skrev om det, men disse var ihvertfall både ferdige og kjempefine👍

      1. Jeg også hører om MANGE med voksen-lego og voksen-puslespill denne jula 🙂 Gøy. Det er noe annet enn den scrollinga på mobilen. SUNT!! 🙂

    8. Jeg fikk og den Lego-buketten til jul. Startet i går med pose 1. Liker kanskje bruksanvisninger bedre enn deg, gidder ikke lese hele med en gang. Starter med bilde 1 og jobber meg videre bilde for bilde. Måtte vri litt på noen av klossene. Endre litt når jeg hadde oversett en detalj, men du hvor gøy det var. Sitte der oppslukt i min egen verden.
      Jeg får mer panikk når jeg ikke finner den ene brikken jeg ser etter med en gang. Tenk om akkurat den jeg skal bruke ikke er der. Men selvsagt er den det.

      1. Jeg begynner på pose 2 i dag 😀 Må prøve å komme videre :-)Jeg og var HELT sikker på at det manglet en brikke i går, men den hadde bare gjemt seg litt 😀 Ja, man blir helt i sin egen verden 🙂

    9. Bruksanvisninger er en tålmodighetsprøve i seg selv – og oppskrifter av forskjellig slag… Prestasajonsangst – JA! Men så ordner det seg 😀
      klems og gode ønsker for dagen din !

      1. Det ordner seg jo som regel, enten det er VIKTIGE ting en engster seg for eller om det er andre ting. 🙂 Klemmer tilbake, og fin dag til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg