Roseslottet

 

I går var jeg på Roseslottet med søsters. 
En perfekt dag å gå ute og se på kunst. Sola skinte og det var nærmere 10 grader, som skulle føles som 3-4 eller noe. Kledde meg godt, som om det var vinter, for å kunne være ute i lang tid uten å ville inn. Det var perfekt.

 

Når noen har laget en utstilling som skal være ute, så blir man lykkelig i disse tider. Siden alt man gjør her i byen må skje ute. Billettene til Roseslottet fikk jeg til jul. Opplevelses-gave! Elsker det <3

 

Roseslottet er en kunstinstallasjon, skapt av Vebjørn og Eimund Sand, som forteller historien om okkupasjonen av Norge. Klikk på roseslottet.no, for å lese mer om tankene bak installasjonen. Det ligger ved Frognerseteren i Oslo. 

Jeg anbefaler å besøke Roseslottet om du har mulighet. Man får se ulike sider av tiden under okkupasjonen, gjennom de forskjellige enkelt-skjebnene. 

 

 

 

 

 

Man ser livet under okkupasjonen gjennom øynene til jentene som fant kjærligheten med tyske soldater…

 

….gjennom øynene til de som var motstandsfolk både på tysk side og norsk side…

 

 

Og gjennom øynene til jødiske barn som ble sendt til konsentrasjonsleirene. 

 

 

 

Noen deler av installasjonen inneholdt små “krukker” med lyd. Her hørte man kloke ord om grunnleggende verdier samfunnet vårt er bygget på. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg kunne fortalt og lagt ut mange flere bilder. Men dette må egentlig oppleves. Vi var der oppe i 2 timer.  

 

Har du besøkt Roseslottet?

 

 

 

#kunst

17 kommentarer
    1. Nei, jeg har ikke vært der, men kjenner mange som har besøkt stedet. Utrolig spennende innstallasjon. Kanskje vi tar en tur mot sommeren. Takk for titten! 🙂 Klemsiklem:)

    2. Jeg har ikke vært der, men jeg har innmari lyst! Ser at det snart skal tas vekk igjen? Da spørs det vel om jeg kommer meg avsted siden det er så mange restriksjoner…. hmmmm – tenker på det litt, jeg! God klem og takk for titten 🙂

    3. Vakkert, tankefullt og mektig. Lenge siden nå at vi var der sør….. og når kommer vi oss dit igjen…. ? Men takk for flott deling, da fikk vi med oss noe 🙂

    4. Det var sikkert en opplevelse! Så flott at de har laget noe slikt av en historie vi aldri må glemme! ♥️ Jeg ser at det står på nettsiden at det er åpnet kl 10-23 alle dager hele året, men mulig det ikke varer så lenge? Det har liksom ikke fristet med et Oslo-besøk i disse tider, men dette hadde vært fint og fått med seg, og er ute i skogen.

    5. Trodde det skulle stå for alltid jeg…. 🙁 Håper det står til JUNI… tror ikke jeg kommer før månedskifte mai juni – men da MÅ jeg komme meg løs liksom 😀 klem

    6. Det er lenge siden jeg var i Oslo så jeg har ikke besøkt Roseslottet. Men dette var fine med skog som bakgrunn. Det er sikkert mye folk der om dagen. Og er sikker på at det er mange som tar en tur i skogen i samme slengen. Ha en fin dag.

    7. Har ikke besøkt Roseslottet, men det fikk jeg lyst til nå når jeg ser på bildene dine. Det blir nok en tur dit. Ønsker deg en flott søndag, strålende sol og noen kuldegrader her.

      1. Her skal det danses, vårdansen. Du kan gjerne være med hvis du vil. Du så gårsdagens innlegg om vår-dans-utfordringen? Hvis du vil bli med, ta bilde og send til meg 🙂 Man trenger ikke å ha blogg for å danse vårdansen 🙂

      1. Du må skynde deg Solveig, tror de bare holder på til mai, eller ut mai eller noe 😮 Virkelig verdt å se. Og du er jo glad i sånne ting 🙂 God klem og fin søndag til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg