Så du det?

 

 

Så du hva jeg prøvde å formidle her i går?

 

Jeg må bare si at jeg er kjempeglad at flere og flere ser ut til å forstå mer og mer av hva jeg sier på tegnspråk. Noen sier i kommentarfeltet: “Jeg leste mest på munnen”. Og da kan jeg fortelle deg at mye av tegnspråket ligger i munnbevegelsene/munnstillinger (som vi i faget kaller det). Så det er jammen ikke dumt å fokusere på det. Hvis man lærer seg flere og flere av tegnene også, så blir det bare enklere og enklere 🙂 Mange hadde MYE riktig her i går!

 

Så hva var det jeg sa da? 

 

Ta en titt, svaret kommer etterpå med tegnspråk-syntaks først, og siden på norsk. Man SKRIVER ikke tegnspråk vanligvis, så jeg markerer det på denne måten, med store bokstaver og bindestreker. Det finnes en egen måte, men den er jeg ikke så stø i, så dette er ikke “riktige” måten å “skrive tegnspråk” på.

 

 

 

 

 

 

 

På tegnspråk

HEI- NÅ- FREDAG
HELG 
JEG-GJØR-HVA-JEG?
KAFÈ- DRIKKE-KAFFE
HADET-GOD-HELG

 

 

På norsk

Hei! Nå er det fredag! 
Det er helg!
Og hva er det jeg gjør/driver med?
Jeg er på kafè, og skal drikke kaffe. (Viser koppen- ikke tegnspråk)
Ha det bra! Og god helg!

 

 

Tusen takk til alle som prøver seg på disse videoene mine!  Blir veldig glad når jeg ser det har vært visninger og at noen prøver å gjettet. Jeg ønsker jo å spre interessen for tegnspråk litt 🙂

Ha en fin dag så lenge! Jeg skal gjøre noe koselig i dag, mer om det senere.

 

 

#tegnspråk #video

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg