Så rare vi er….

 

Ja, jeg nekter nemlig å tro at jeg er den eneste…Derfor VI…

Men i dag var det meg, og mange ganger er det kanskje meg og absolutt ikke DEG og de andre.. Men dette med komplimenter…så dårlig på å ta i mot dem liksom.

 

 

Til vanlig har jeg lært meg noen fraser, og takker pent fordi det der med å si i MOT som man gjorde i ungdommen er jo bare tull. “Ååå, denne buksa…jeg føler jeg ser litt rar ut i den, men jeg må prøve å variere litt…”  “At jeg er fin på håret? Jeg har ikke fått etterfarget den ettterveksten…Synes jeg ser litt spraglete ut…” Osv…

Men i dag ble jeg litt satt ut, fordi det kom fra en helt ukjent dame, da jeg var på vei til Ekeberg for å treffe søsters. Hun var ute og trillet med barnet sitt på morgenen, og i det hun går meg i møte ser hun på meg og sier: “Så fin jakke du har!”.

Jeg er glad i den anorakken jeg, og bruker den MASSE. Så jeg synes jo også den er fin. Men at en fremmed kommenterer den….? Jeg så på henne og stotret fram et: “Hæ!”

“Jo den jakken du har på, veldig fin!”

Hun smilte ikke eller noe, men sa det bare sånn.

Det første som slo meg var at jeg tenkte hun var litt “rar”, som sa det til en fremmed dame. Men så tenkte jeg fort etterpå at det var JEG som var rar, som begynner å se på andre som rare, bare fordi de snakker til folk de ikke kjenner. Og det var jo egentlig VELDIG hyggelig. Så jeg satte opp mitt største smil og sa: “Ååå, TUSEN TAKK!”

Når jeg tenker meg om så gjorde hun egentlig dagen min LITT ekstra fin! Pga at den slitte anorakken fikk et kompliment. Eller kanskje mest var det for at et fremmed menneske tok seg det bryet med å si denne hyggelige tingen til noen hun ikke kjente 🙂

 

 

 

#komplimenter

25 kommentarer
    1. det er et norsk problem. Jeg har skrevet en hel artikkel om dette. Nordmenn er veldig dårlig på å ta imot ros og komplimeneter. Det burde dere gjøre oftere

    2. Hihi, ja jeg jeg også blir fort satt litt ut av komplimenter, så forstår veldig godt at du først reagerte sånn 😅😅 ❤️ Men hyggelig var det jo av henne å gi et kompliment til en fremmed 😊Kos deg på tur med venninne 🥰

    3. Ja det der er sååå hyggelig 🙂 Både og gi og då komplimenter. Jeg kan også si til mennesker jeg ikke kjenner; så fin jakke eller sko eller noe jeg har lagt merke til…. fordi jeg mener det 🙂

      lag deg en fin søndag, frodith <3 klem

    4. Så koselig, og ekstra fint når det kom fra en fremmed! En gang jeg var på butikken med junior, var det ei fremmed ung dame som syntes han hadde så fin jakke. Han ble så glad, og jeg også da han fortalte det, så nå er han enda mer stolt av jakken sin. Sånt må vi gjøre mer av!

    5. Det er hyggelig å få sånne komplimenter av fremmede. Vi burde bli flinkere til det.
      Ha en fin søndag ☺

      1. Egentlig er det jo kjempehyggelig, og jeg vet jo det. Av og til tenker jeg at jeg skulle gi det mye oftere enn jeg gjør. For jeg tenker jo ting når jeg passerer folk innimellom. Så at jeg ble så satt ut i går er egentlig litt rart. Men jeg er tydelig veldig uvant med dette, i en stor by som Oslo. Så når det skjer så sier jeg bare HÆ!! først, før jeg får summet meg og tenker at DETTE VAR KOSELIG 🙂 Ha en fin søndag du også Elisabeth. Her blir det tur med en venninne, rundt i byen 🙂

    6. Så deilig med sånn komplimenter helt uti det blå 🙂 Vi burde blitt flinkere til å gi sånne og 🙂 Jeg roser innimellom noen av de eldre gjestene på jobben, hvis de har fargerike klær på som jeg liker, og det er så kjekt å se de lyser opp av glede 🙂 God søndag, jeg skal på jobb 🙂

      1. Burde absolutt gi litt flere sånne også, for det er kjempekoselig egentlig. Jeg kan rose folk på jobben, som jeg kjenner, eller venner. Men folk i store Oslo by er det sjelden jeg gir komplimenter, enda jeg tenker forskjellige ting. Ha en en god jobbøkt, jeg skal gå tur med Anna-Lena 🙂 i Oslobyen …

    7. Fint at det er noen som legger merke til hva man går med. Folk er rare. Du ar veldig mye fint av tøy du viser oss her. Mitt siste klesplagg kjøpte jeg i dag. Det var ei joggebukse fra papalou. Det er et deilig plagg som jeg har på meg nå. Kosta bare 150,- kroner så det er jo ikke mye. Det blir vel nye joggesko i løpet av uka tenker jeg. Dagens høydepunkt opplevde jeg på vei til kiwi. Da så jeg 2 rådyr som gikk over veien like mellom hus og blokker. Har sett slike før men en stund siden sist men like herlig hver gang. De var sikkert på leit etter mat men jo mye skog rundt her og kort vei til skogs så det gikk sikkert bra. Ha en fin kveld.

      1. Tusen takk Helge 🙂 Jeg har en del klær jeg liker, spesielt kjoler som du vet. Det blir litt joggebukser og sånt hjemme her, men prøver å pynte meg litt når jeg går ut 🙂 ÅÅå, du er heldig som så rådyr. Skulle ønske jeg så noen også av og til. Men i byen ville det vært nesten skummelt å se, da hadde de blitt kjørt ned fort.. Ha en fin søndag 🙂

    8. dette opplevde jeg også på cafe en gang ,da var det en genser jeg gikk i som jeg hadde strikket ei fremmed dame skrytte av,synes det er hyggelig att noen kan gi en slik gest eg :=) bare å ta det til seg og si takk ja

      1. Ja, det er jo kjempekoselig egentlig, men kjente jeg ble så overrasket fordi hun ikke kjente meg. Og i Oslo liksom. Men det er bare kos, jeg skal også begynne å si sånt når jeg tenker på det 🙂

    9. Viktig å lære seg å svare på en sånn kommentar. Så koselig når noen bemerker det på den måten. Ja, du er fin i den anorakken! Klemsiklem:)

      1. Tusen takk 🙂 Jeg vet hvordan jeg skal svare egentlig 😀 Har jo lært det. Men jeg ble så overrasket så først kom bare HÆ!! Kunne ikke tro noen i Oslo skulle gi kompliment for den liksom 😀 Klemmer <3

    10. Så koselig at fremmede kan finne på å si noe pent – det er så topp! Der burde vi bli flinkere alle mann – det kan gjøre en hel forskjell på en dag! Klem 🙂

    11. Det er like koselig hver gang å se reaksjonen på folk jeg møter når jeg er ute og går, eller tar buss,når jeg sier til dem at de er fine i en jakke, kjole, e.l . 🙂 De fleste reagerer først med litt forbauselse og undring, før de sprekker opp i et stort smil.
      Så jeg forstår godt reaksjonen din, og veldig bra du fikk en positiv opplevelse av det.😍
      Bestemte meg for det for en del år tilbake, at om jeg tenkte det, hvorfor ikke si det. 🥰
      Og du er fin i anorakk, og det er fin farge til deg 🙂❤

      1. Ja, skal jammen begynne med det selv. Har tenkt det før, men blir sjelden noe av. Her i travle Oslo føles det liksom veldig “rart”, men det er BARE koselig egentlig 🙂 Så bra du er flink til det 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg