Samvittigheten- en “drittstøvel”?

“Samvittigheten er den høyeste domstol” (Sitat: Victor Hugo)

 

 

 

For meg er ikke samvittighet den lille gresshoppa i Disneys verden. Den som satt på Pinnochios skuldre og fortalte han hva som var rett og galt.

For meg er samvittighet en svart sak i magen, som risper og krafser og lager små sår på innsida. Det er ikke en “ting” som forteller meg hva som er rett og galt, for det har “gresshoppa” gjort for lenge siden. Og jeg VET det. Jeg har full kontroll på hva som er rett og galt.

Så for meg er samvittigheten eller den ekle “greia” i magen mest en “masekopp” som presser på for liksom å gjøre det så HIMLA rett også.. Det er ofte ikke nok å bare gjøre ting RETT, men det skal liksom ALLTID være det, og på en skala fra 1-10 alltid helst ligge på 10.
For meg er samvittigheten den plagsomme “drittstøvelen” som maser på deg om å alltid være “flink pike” og “snill pike”, og gjøre det man “burde-burde”

 

 

 

 

Er det mulig å ha FOR mye samvittighet og moral?

Som du skjønner, jeg er ikke “skinnhellig”. Jeg er for å si det rett ut jævla snill og grei, ikke noe “SKINN” her… altså ikke noe bedrag.

 

Saken er kanskje at så mye samvittighet og moral ikke er så bra..
Saken er mer å lære seg å sette ned foten når den “greia i magen” starter. 
Saken er mer å sette på plass den “dritt-støvelen” som ber deg være så himla flink og snill hele tida. 

For mye “burde-burde” er ikke bra for deg, og du bør tross alt ta vare på deg selv også? Eller?

 

 

6 kommentarer
    1. Dette er sååå veldig sant! Det er så altfor mye burde-burde – jeg orker ikke å leve opp til det der lenger, jeg….! Stønn – nei, vi får bare kverke den der greia som sitter i magen vår….. den er ikke ok. Klem <3

    2. Uten sammenligning forøvrig – så er det ingen hest som trives under konstante stramme tøyler, eller noen hund som ikke må få slippe båndet en gang i blant. Så hvorfor skal vi mennesker balansere på en alt for smal planke av samvittighet for hva som er rett og galt? Gamle folk kan spørre dumme spørsmål, nemlig 😀 God Helg og takk for Høst Leken, jeg kom i mål 😀

    3. Dette var kjempebra skrevet, og innlegget fikk meg til å tenke ❤

      Selv har jeg det mye bedre med samvittigheten min enn jeg hadde som yngre, og det tror jeg nok kommer av at jeg har blitt eldre og tryggere for hvem jeg er og hva jeg står for. Før satte nesten aldri foten ned, og det kunne gå så langt at jeg ble så sliten av noen situasjoner at det sa stopp.

      Ønsker deg en superfin lørdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    4. Bra at du tar det opp. Så får jeg tenkt litt over dette også…..Jeg har det mye bedre med meg sjøl og samvittigheten min nå enn da jeg var yngre….og mindre gammel….for å si det sånn. Nå sier jeg ofte til meg sjøl at «dette skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for». Det gjelder da ting jeg burde ha gjort eller ikke gjort. Men så klart at det er lettere for meg nå som pensjonist, for har ikke så mange ting som MÅ gjøres innen frister…..Men uavhengig av det…..jeg har blitt mer avslappet.

    5. Jeg syntes sånn var verre før, da jeg var yngre, nå har jeg lært meg å ikke ta ting så tungt eller tenke hva andre måtte mene om meg. 😅 Verden går ikke under for det om man ikke gjør sånn og sånn, alt og alle klarer seg helt fint. 👍 Ønsker deg en god lørdag! 🤗

    6. For mye burde-burde er helt klart ikke greit. Jeg tror vi er mange som burde sette foten ned litt oftere å tenke at nå, akkurat NÅ, og ikke en gang i neste uke eller neste måned, burde-burde jeg ta hensyn til meg selv.
      Gjøre det som er godt for MEG, og ikke tenke så mye på hva andre mener vi burde-burde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg