Skylder på dyra liksom…

Har du tenkt på det, at når det er noe “feil” med oss, så skylder vi på DYRA liksom. Gir dyra de egenskapene som er litt dårlige ved oss selv.. Ja ikke alltid da.. Noen ganger trekkes de også fram bare for å gi folk en “merkelapp”, enten det er en selv eller det er noen andre som trenger å bli “stemplet” på en eller annen måte.

Kjenner du f eks en som ikke er like “gira” som deg, får personen i all hemmelighet lett merkelappen “slappfisk” eller “sofagris”..

 

 

Er du en tøffing, som ikke skyr noe, men gir deg i kast med alskens utfordringer  som kanskje andre synes er litt skummelt…vel…så er ikke veien lang tenker jeg før du betrakter andre som “reddharer” tenker jeg…?

 

En del mennesker liker en anonym tilværelse og gjør alt for å slippe oppmerksomhet. De kler seg i klær som ikke trekker oppmerksomhet, og lever et stille og rolig liv. Men du kan være sikker på at noen folk “får med seg dette” også, og kjapt har en merkelapp hvis disse menneskene skal beskrives:” Den “grå musa” som bor borti bakken der”..

 

Noen merkelapper virker kanskje i utgangspunktet ganske positive, men blir ofte sagt med litt negativt tonefall. At folk er “lesehester” eller “bokormer”. Joda, det er jo bra å lese mye, lære seg ting osv. Men ofte gis disse merkelappene også med det negative tonefallet eller litt himling med øynene. Altså som om disse folkene ikke gjør NOE annet enn å lese, og er skikkelig asosiale. 

En merkelapp som man innimellom gjerne VIL ha er “heldiggris”. Men selv den kommer med en liten “hake”. I dette begrepet ligger det at du ikke har gjort noe SELV for å oppnå situasjonen. Du har bare hatt “griseflaks”… 😀 

 

 

 

Vel…jeg kan gjerne være en “heldiggris” framover. Bring it on!

 

 

 

 

Har du noen uttrykk med “dyr” i å dele med meg? 😀

 

 

 

#uttrykk #dyr 

16 kommentarer
    1. Hi hi. Du får sagt det Frodith.
      Ja, mennesker er underlig. Jeg tror uansett hva man gjør, får man kommentar. Kommentarene forteller som regen personligheten av den som gir kommentar:)
      Jeg hørte det en gang…ja..hun Ligaya…hun finner på mye rart🥰

    2. Herlig innlegg! 😄Har i grunnen ikke tenkt så mye over at vi har såpass mange uttrykk der vi sammenligner menneskelige egenskaper eller adferd med noe i dyreverdenen.
      “Sint som et lemen”, “Dum som ei ku”, “Lur som en rev”, “Sterk som en bjørn”.”Elefanthukommelse”.😉

      1. Nesten alle uttrykk vi har er sånne med dyr, når jeg begynte å tenke etter 😀 Og veldig mange negative..rart 😀 Men morsomt å tenke etter .-) Sint som et lemen ja 😀

      1. Hihihi, helt herlig! Men ja….. en har lett for å sette negative merkelapper…. så som DOVENDYR, se ut som et ROTTEREIR, være en treg SNEGLE….. mange muligheter, men ingen særlig positive…. hmmm
        ….🤔🤔😘

      1. Å jo, kaklehøner, helt klart. En form for skravlekjerringer vil jeg tro. Eller bare venninner som skravler skikkelig MYE, sånn at andre ikke får komme til 😀

    3. Hahaha!
      Der ga du meg en SYYYYKT bra latter! 😂
      Dyr og sykdom!

      For jeg mener,
      ting er jo DØDSbra og SYKTherlig, og det er DRITkult å ha GRISEflaks på jevn basis.

      Hvis du for eksempel vinner i lotto er det fullstendig ZKITZO å forholde seg til.
      Det er nesten kvalmende hvor sykt bra man har det som heldiggris!
      Dødskult! 😘

      Dyr, død og sykdom er en vinner;)

      1. He-he, bra jeg kunne spre litt glede 😀 Ja, sykdom ja, det er en måte å TA I skikkelig på 😀 Man får liksom ikke overdrevet nok, for å forklare hvordan følelse man har. Jeg liker å sitte sånn på mårran å filosofere litt over rare ting i livet 😀

    4. Kry som en hane… er ikke det et uttrykk hehe. Ja det er merkelig dette – har ikke tenkt på det før. Ønsker deg en fin dag – her blir det at jeg blir en sofagris mesteparten av dagen hehe.

      1. Ja, kry eller stolt som en hane er et uttrykk. Da er man vel nesten på grensa til overlegen pga hva man har fått til 😁Igjen litt negativ 🙄Her blir det litt sofagrising og så en tur på besøk. 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg