Tålmodighet er noe f…nskap!!

 

 Den overskriften sømmer seg vel ikke særlig for en lærer i grunnskolen, gjør det vel?… Vel, det får ikke hjelpe, for sånn er det bare av og til… Er det ikke?

På en skala fra 1-5 hvor tålmodig er DU for eksempel? Hvis 5 er veldig tålmodig og 1 betyr ikke i hele tatt?  

Jeg har alltid trodd at jeg var verdens mest tålmodige egentlig…  5 over hele fjøla…At min mor påpekte noe annet i mange år, gikk liksom bare inn det ene øret og ut det andre.. Ikke kunne jeg skjønne hva hun mente… Men i voksen alder har jeg funnet ut at jeg kanskje ikke er fullt så tålmodig allikevel…

 

Når det gjelder køer f eks, butikk-køer:  Jeg KLARER å stå der uten å skrike, selv om armene blir lange som spagetti, før du når fram til den kassa-mannen DU har valgt ut… Når køen i kassen ved siden av beveger seg i lynets hastighet, og de du kom inn sammen med er ute av døra og for lengst begynt å lage middagen sin hjemme før du når fram til kassa-mannen, DA må jeg innrømme at jeg skriker litt, inni meg… For du som kjenner meg litt vet jo at jeg ikke er noe flink til å skrike høyt og si i fra HØYT, men INNI meg kan jeg skrike ganske så  høyt mange ganger. Og det gjør jeg i sånne tilfeller. Skriker lydløst fordi jeg har havnet i feil kø, skriker lydløst fordi noen prøver å komme foran meg, skriker lydløst fordi jeg er så skikkelig lei av å stå i kø… Så da er jeg vel kanskje på en 2-er eller noe på tålmodighets-skalaen.

 

 

 

 

 På en skala fra 1-5 er jeg vel en 1-er når det gjelder å følge oppskrifter, bruksanvisninger osv.  Selv om jeg noen ganger har hevdet at jeg er veldig visuell, her er det likevel noe som stanger litt… Jeg KAN IKKE følge oppskrifter, blir veldig utålmodig hvis jeg ikke forstår med EN gang..  Jeg blir nesten aggressiv hvis noen prøve å forklare meg bruksanvisningene og jeg ikke skjønner det med EN gang også…og er på grensen til å begynne å dra av meg alt håret… Og velger derfor å gjøre alt mulig på frihånd. Det gjør at ting får en merkelig og morsom utforming innimellom, men det gjør meg også innmari kreativ 😉

 

 

 

 

 

Når deg gjelder å vente på ting er jeg helt elendig! Vente på folk? Skikkelig sur hvis folk er for sene, mener de misbruker min tid.. Og det koker ganske ille i toppen innimellom. Jeg er nok en 1-er der også… Det bunner vel i at jeg er ofte tidlig ute, og jeg blir derfor sittende en stund å vente. Og jeg har ventet en del i mitt liv, og det er jeg LEI av! Så derfor piper og koker jeg som en gammeldags kaffekjele, hvis det begynner å nærme seg 15 minutter for sent. Nå har jeg begynt å GÅ om folk ikke kommer innen en viss tid! sender en melding og sier: “JEG GÅR!” Litt utålmodig ja… kanskje..

 

 

 

 

Men når det gjelder undervisning og barn og elever, DA er jeg tålmodig da!! Og det er helt sant! Der er jeg muligens en 5, eller kanskje 6. For når elevene spør meg for hundrede gang om 8 x 7 er 54,  eller om 2+2 = 5, så er jeg faktisk like blid… Jeg VET hvor problemene ligger, jeg skjønner HVORFOR det er vanskelig, og jeg vet også at å bli irritert hjelper ikke det spøtt. Så jeg bare forklarer en gang til, kanskje med en ny vinkling.. Og til sist så lærer de det 🙂

 

En dag på skolen...

 

Dagen etter….

 

 

På en skala fra 1-5, hvor tålmodig er du?

1 er IKKE tålmodig, og 5 er VELDIG tålmodig.. 😉

 

 

 

I dag skal jeg på Ikea! DET blir tålmodighetsprøve det!!

 

 

10 kommentarer
    1. Hihihi, jeg er nok en soleklar (max) 2….. jeg er utålmodig i køer (spesielt på telefonen)…. jeg liker ikke å vente på folk…. men – jeg er en kløpper på bruksanvisninger, for da sparer jeg mer tid enn å prøve meg fram….! 🙂

    2. He-he. Det er nok situasjonsavhengig så det holder 😂. Jeg kan brodere et parti på en bunad om igjen fem ganger uten å kny, om det er det som skal til for at JEG blir fornøyd. Men bare prøv å kaste bort tida mi med fjas i et møte ….. 👿

    3. De varierer etter hvor god tid jeg har, og om jeg skal rekke noe. Tilnærmet 0 når jeg venter på at junior skal komme å sette seg i bilen for å rekke skolen, eller jeg står i kø og må rekke å hente han innen skolen slutter. Eller vente på gubben (jeg er alltid ferdig først). Om jeg har god tid, er jeg på 6, – slipper folk foran meg i køen, ser på telefonen etc.

    4. Det der er en treffende problemstilling, ja. Jeg har nok sånn situasjonsbetinget tålmodighet jeg også. Tror jeg må blogge litt om det en gang. Venterom, for eksempel 😉

    5. Jeg vil si at jeg til vanlig er en firer, men i butikk, bil eller fornøyelsesparker kan jeg bli en minus 1 (inni meg) 🤣

    6. Det kommer litt ann på hvilken setting det er…, men holder jeg på med et håndarbeid, fargelegging eller noe på PC’n er jeg veldig tålmodig og sikker godt over 5. Stå i kø, kjøre i kø eller generelt vente på at andre skal somle seg ferdig, da er jeg nesten på null. Jeg skriker ikke eller tuter på andre biler, men det foregår et indre utbrudd… Har litt for mye temperament jeg dessverre, fortsatt 🤔

    7. Generelt sett så er jeg 0.5 vil jeg tro. Men om jeg skal få til noe med dyr så er jeg 6-7. Jeg tror mennesker har sine ting, men noen er verdens tålmodigste i alle situasjoner. Tror ikke jeg ønsker å bli en slik person heller. Verden trenger litt utålmodighet.

    8. Køer, sånn på butikk går greit. Hvis køen har en grei forklaring. Altså at det er mange kunder og alle betaler og handler så raskt de kan. (Har forståelse for at enkelte bruker tid med kort og kontanter – men ikke at de forlater kassa for bare å hente noe de har glemt i andre enden av butikken. Eller skal stå å jabbe med ekspeditøren om alt og ingenting. )
      Hvis jeg står ved en disk og veter på å bli betjent uten at de butikkansatte ser ut til å se meg og er mer opptatt av egen jabbing eller venninnejabbing eller enda verre mobilen – går jeg relativt raskt. Det finnes som regel andre butikker med tilsvarende varer.
      Vente på folk som ikke passer tiden. Der er jeg IKKE tålmodig.
      Pasienter hadde jeg derimot en engels tålmodighet med. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt “Jeg har god tid. Jeg skal være her helt til klokka 16 – selv om jeg lå et kvarter bak skjemaet og gangen var full av ventende pasienter. “

    9. hahaha jadda…. jeg er nok en svak 2 eller en sterk 1 alt etter som… Kunne aldri blitt lærer for eksempel… og køer og slikt nei…. neida tålmodighet hvor er du?? 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg