Uttrykksfulle ansikt

Har du tenkt på det…hvor mye et ansikt forteller? Selv når man ikke er klar over det, så sier jo et ansikt noe. Om levd liv, alder, helse og for ikke å glemme humør. Av og til gjør man alt man kan for å skjule sinnsstemning, men i mange tilfeller vil det skinne igjennom hvordan du har det uansett. Og spesielt da i ansiktet.

Hvis vi ikke prøver å skjule noe som helst men lar ansiktet leve sitt eget liv, ut fra det som syder og bobler på innsiden, så vil man i alle fall kunne lese mye ut av det.
Dette med uttrykk er jo LITT kulturavhengig, og jeg har vel hørt om kulturer hvor de smiler når de er lei seg og omvendt. Men ut fra det den kulturen de fleste av oss kjenner til så er det jo mest vanlig med triste ansikt når man er lei seg, og smilende hvis man er glad osv.

Hvis stemmen ikke er der, enten fordi noen velger å ikke bruke den, eller fordi noen ikke hører den, hvor viktig er ikke ansiktsuttrykk da? Hva tror du liksom? Som du vet så jobber jo jeg med tegnspråk. I tegnspråket er mimikken en del av grammatikken og derfor uhyre viktig som du skjønner.

Neste uke skal vi ha småttiser inne på deltidsopplæring igjen. Tema er eventyr og mimikk. Jeg gleder meg som du vet, minst like mye som barna. Og har de siste dagene forberedt en del. Jeg elsker denne forberedelsesfasen. Pønske ut, tenke gjennom, være kreativ, lage eksempler. Kunne ikke hatt en bedre jobb tror jeg! Og det sier jeg etter 29 år i samme jobben 🙂

 

Her er et lite “utdrag” fra Hans og Grete 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en fin kveld 🙂

 

8 kommentarer

Siste innlegg