Visste du det…?

 

 

Visste du at jeg har en sykdom som liksom alltid ligger på lur der inne i kroppen?

Vel…det har jeg. Jeg snakker sjelden om den. Og den “opptrer” så sjelden nå at jeg gir den minst mulig fokus. Jeg har egentlig aldri snakket så mye om den, og i alle fall ikke her på bloggen. 

Men tenkte det var greit at du vet, for det dukker opp av og til dette. Før ble jeg innlagt på sykehuset. Men nå ser det ut for at jeg klarer å “ta” sykdommen før den slår skikkelig ut. Fordi jeg kjenner kroppen min og meg selv.

 

 

Så hva er dette “mystiske” greiene da?

Jo…jeg har et virus i kroppen som gjør at jeg noen ganger innimellom utvikler hjernehinnebetennelse. Ikke – smittsom. Men vond nok likevel. Vondt i hodet, rygg, nakke…Samme opplegget liksom. Jeg har kanskje hatt hjernehinnebetennelse tilsammen 12- 15 ganger.

En periode var det en gang i året. Jeg lå inne på sykehuset 1 uke, fikk medisiner intravenøst, og sykmeldt 14 dager etterpå. Eneste måten å få det bekreftet SIKKERT hver gang, har vært spinalvæske -prøve.

 

Det positive er at for HVER gang jeg har vært syk så brenner viruset seg litt mer ut. De siste årene har jeg ikke ligget på sykehuset. 
Jeg merker når det føles som det er på vei, og løper til legen. Får “forebyggende” i pilleform. Og det funker! Så på slutten av uken er jeg nok mer meg selv igjen.

 

 

 

De av oss (veldig få) som har denne sykdommen er enige om en ting, den trigges av stress. Stress kan være så mangt…

Kanskje derfor jeg liker så dårlig ting jeg ikke har kontroll på…?

 

 

 

#sykdom #hjernehinnebetennelse

32 kommentarer
      1. Det er ikke psykisk men betennelse på hjernehinnen. Du har kanskje hørt om ungdom som får det på grunn av bakterier. Denne er på grunn av virus

    1. ta vare på degselv, lek og lev som best du kan når smertene er over. Eg tror at å gi mer makt til ting vi har med oss i baggasjen tar vekk vår egen styrke. Så gjør det vi gjør best, lev som best vi kan med alt vi kan hele tiden med hele oss og kose oss masse <3 <3 God bedring min venn <3

      eg har forresten pr nå ikkje blogg – eg kommenterer hos mine, men fikk aldri svar på min blogg og måtte rundt å lete og det ble himla mye jobb nå med alt som skjer i mitt liv -så eg gir en lyd her og der <3

    2. Jeg visste ikke at hjernehinnebetennelse kunne være på denne måten. Godt at det er noe bedre så du slipper sykehus hver gang.
      Og fint at du følger kroppen litt mer, men du må kanskje ha en roligere jobb da ja.
      God bedringklem fra meg! 🙂❤

    3. Veldig bra at du kjenner symptomene sånn at du har en viss kontroll 🙂 Riktig god bedring, så er du klar når det går mot Påskeuka 🙂 Ikke helt som det skal være her heller 🙂 Men det går seg til 🙂

    4. Ja, jeg vet du har skrevet noe om det før. Godt du slipper unna spinalprøve nå og at du er rask til legen når det melder seg. Jeg har ikke hørt noen andre med den type sykdom , men veldig bra du vet hva som trigger. Jeg tror forøvrig man blir mer sårbar for stress jo eldre man blir, så bare å passe på seg selv her!

      1. Ja, tydelig det med stress. Jeg tåler ingenting, og ser på det meste på jobb som litt stressende 😀 Kanskje moden for en ROOOOLIG jobb… hm..

    5. Så bra at du har lært den å kjenne, og at den blir litt mindre for hver gang! Kjedelig å ha en sånn sykdom “hengende” over seg! Masse god bedring til deg! Klem <3

    6. Ja det visste jeg såklart og derfor maser jeg litt ekstra på deg om å ikke stresse <3 Ikke for å mase men fordi jeg ikke vil at du skal bli syk søs <3 Hold deg under pleddet og bli bra i en fei <3 Stooor god klæm <3

    7. Jeg viste ikke at hjernehinnebetennelse kunne oppføre seg på den måten. Når du først har den, er det jo greit at du slipper å ligge på sykehuset lenger 😊 God bedring, håper du snart er oppe å spretter igjen 😊

      1. Det er litt spesielt med den som er IKKE-smittsom, virusbetinget. Litt annerledes enn den “farlige”. Takk 🙂 Ja, håper å være i slaget i neste uke i alle fall 🙂

    8. Nei, dette visste jeg ikke. Men det er en god ting å sette litt fokus på sånt en gang i blant. Det å ligge på sykehus er sjelden morsomt, så veldig glad du slipper det nå, og at du har lært å styre sykdommen ved å gjenkjenne symptomene.
      Unner deg jo alt bare vel, og ønsker deg masse masse god bedring ♥ Gode klemmer ♥

      1. Nei,jeg ble mer stresset av sykehuset også jeg, for det var slitsomt for hodet å ligge sammen med andre på rom. Pluss en del dårlige sanitærforhold faktisk, på den avdelingen jeg alltid må på..Bedre hjemme 🙂 Og bedre slippe intravenøse medisiner. klemmer <3

    9. Det visste jeg ikke…. Så skummelt! Men veldig bra at du kjenner når det kommer og kan få hjelp før det blir helt ille. God bedring. 😘🌸

      1. Ja, litt skummelt kanskje, enda jeg har aldri tenkt SÅNN på det egentlig. Blitt vant med det. Og legene ganske så rolige på det. Jeg er så sjelden med denne sykdommen at legene synes det var helt SPENNENDE når jeg kom. Men nå kan de bare glemme meg, for jeg har funnet ut hvordan stoppe det 😀 takk <3

    10. Jeg også visste det. Men glad for at du skriver om det. Det er en sjelden sykdom- Glad for at du klarer og ikke stresse så mye og at du kjenner når du får det. At du klarer å holde det på avstand.
      Det var kjempefine bilder av deg. Ha gode dager <3

    11. Visste det jeg..<3 Husker det fra innlegg i starten jeg blogga..med sykehus og det der.. At du har klart å holde det mer i sjakk er jammen bra.. Håper det går fort over denne gangen og at det blir leeeeenge til det plager deg igjen ! Superfine bilder av deg <3 Klem <3

      1. Ja, det er heldigvis ikke så ofte nå. Sist var januar 2018 sa legen. Og før det august 2017. På denne måten som nå. Glad om jeg slipper sykehuset, det var noe stressende med det også 🙂 Tusen takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg