Fra krum rygg og foten full av pigger, til snerten frøken i vårsola.. ;-)

Vinteren min startet med et sterkt ønske om å ikke se ut som en gammel kjerring når jeg beveget meg ute.. Jeg startet ut flere dager på rad, med et forsøk på se fjong ut.. Men det var jo helt umulig, fordi etter EN dag med snø, så var det BARE is omtrent i Oslo. Jeg kunne ta på meg fine tunikaer, og noen få ganger prøve meg ut på de høyhælte støvlettene jeg aldri bruker, i et febrilsk håp om å beholde sommeren og høsten litt klart i minnet. Ved å prøve å se litt fjong ut, håpet jeg å glemme at det var vinter. Vel, etter noen timer ute i is-landet, så jeg ikke særlig fjong ut… Stavret avgårde.. Les mer om det HER

 

Jeg fikk diverse tips om at folk faktisk BRUKTE brodder!! Også de som ikke var fylt 70, men faktisk mange rundt 30-40 år bruker brodder i dag. Og det er sikkert KJEMPE-lurt egentlig, slippe å slå rumpa gul og blå, som jeg vet mange har gjort, og faktisk kunne GÅ seg en tur, uten å måtte se ut som en gammel kjerring, som “lister” seg avgårde.. Man tar seg jo ikke noe bedre ut uten brodder liksom!! stavre-stavre… Men, det er liksom en liten bøyg for meg det der, innrømmer det… å skulle ha brodder NÅ.. Nei, kanskje når jeg runder 50.. Og dette er bare noe TULL av meg, og skulle vente så lenge… Dere som har begynt med brodder, all repsekt til dere 🙂

For ikke er det særlig å se ut som gammel kjerring eller krumrygget, SUR katt, med alle klørne ute. Langt mindre er det bra for rygg, nakke og hode, og gå sånn å tasse med skuldrene oppunder ørene..

Men jeg kom meg altså gjennom en vinter, uten brodder og med forfengligheten klistret utapå… Og litt forfengelig må man være når man har tykke legger, store føtter, lang hals og øyne som sagger… som bare er NOE jeg har lidd under denne vinteren ;-D ha-ha….

Og  i løpet av denne siste uka, har jeg nemlig  fått fram frøken-gangen igjen… dvs puse-frøken-gangen 😉 Tripper avgårde med halen høyt jeg nå, uten å være det minste redd for å falle. Svinser med svansen og nyter sola. Bakken er nærmest snø-fri, i gatene i Oslo, og jeg tror jammen meg jeg skal våge meg ut på høyhælte sko på fabulous-Friday, min favorittdag 🙂

(jeg regner med at du  skjønner at dette er en spøk, jeg kan jo ikke gå i hæler, og løper rundt i joggeskol og stygg dunkåpe fremdeles jeg… ikke mye snerten 😉 )

Hvordan er det med deg? Går du med eller uten brodder på vinteren? Mestrer du gå i høyhælte sko?

40 kommentarer
    1. Siv: Når man er 18, så kan man ha brodder, for da er man ikke til å ta feil av UNG… Men det er noe annet med oss som er LITT eldre, ha-ha ;-D

    2. Jeg ELSKER brodder, jeg, og jeg har bare så vidt fylt 18 😉 En av de smarteste oppfinnelsene jeg har vært borti 😉

    3. cassandraen: Ja, og fornuft har ikke noe med alderen å gjøre hvertfall 😀 Det er bare noe som kommer flyvende på en fjøl en dag 😀 Ja, jeg liker også at mamma bruker brodder, men IKKE jeg nei!! ikke ennå 😉

    4. Finnes ikke brodder i dette huset selv om det til tider kunne vært lurt. I alle fall når vi skal i postkassen…. Vi bor i det øverste huset i bakken, og er ikke alltid vi kommer opp med bilen… postkassen står selvfølgelig nederst i bakken så vi har hatt noen gli opplevelser for å si det sånn;))
      Er så glad for at mormor bruker brodder jeg <3 Kan jo ikke ha noe av at mormor glir og ramler på isen!!!
      Jeg har mange sko og støveletter med hæler, men foretrekker som deg joggesko og andre sko som er mer komfortable. Og kom ikke å si at det har med alderen å gjøre... det er er bare jeg som har blitt mer fornuftig 😀 Hihihihi...

    5. LadyAugust: Ja, nå skal de høyhælte småskoene få KJØRT SEG 😀 Skal øve i sommer… bli 190 og veldig elegant på høyhælte småsko.. I morgen skal jeg ut med føneren skjønner du, og fjerne alt av snø 😀

    6. Tenk så deilig, før vi aner det kan vi trippe rundt i småsko og finne frem sommerkjolene ahhh gleeeeeder meg, for nå er vi jammen lei av snø og vinter. Har fyrt i peisen og gitaristen lager spagetti og resten av gjenget er i helgemodus 😀 Goood helg <3

    7. Aina: Mamma er 81, og har også brodder, og selv om mange rundt 40 har også, så hjelper det ikke altså 😀 Jeg får heller se 90 ut uten, enn 80 ut MED, ha-ha.. Ja vi er ungjenter, ikke sant? 🙂 Og nå er denne vinteren snart over, og selv om jeg måtte ut på glatta igjen i dag…
      -hadde jo snødd hele dagen, så VIL jeg ikke!! KAnskje når jeg fyller 50… Kanskje 😀 Hi-hi, Trampe ja, søt han…. eller hun? 🙂

    8. Nope, ingen broddiser på meg vel! Jeg er jo bare barnet, for tenk. Moren min på nærmere 70 mente jeg kunne få et par av hennes, for hun har minst 3 par slike til å feste under skoa, men jeg tenkte at hun trenger dem mer enn meg – for jeg er jo så stødig på glattisen, og har aldri lignet på Bambi. Er mer som Trampe jeg. Elegant og svinsende, så slik er det med den saken! :))

    9. Unni: Jeg nesten 180 skjønner du, derfor ikke øvinga sto som første prioritet da jeg var 14 år, var nemlig nesten like høy da.. Og jeg HAR prøvd i voksen alder også altså, mange ganger, men beina vil liksom BARE SITTE, med dem på… ha-ha

    10. Nemi Rebella: He-he, ler høyt her… Nei, jeg tror ALDRI jeg vil klare å se EKTE ut, med sånne støvletter, at det kan se NATURLIG ut på meg liksom.. Det blir sånn: “oi, se på ho som kommer der, HO GÅR PÅ HØYHÆLA ja..” Alle ser det, og kan snu seg og LE høyt og skjærende og slemt 😉

    11. Stilett-hæler er tingen ja, men som sagt det blir bruk og kast 🙁 Prøv høye hæler TO GANGER , greier du ikke å gå stødig etter to turer, så har du iallfall prøvd, hehe. Føler meg høyreist på hæler, jeg er jo bare 160 cm veit du og er redd for å bli tråkka ned :))) Ha en fin dag du også 🙂

    12. Eheeem… No comment ;P Næææsj… Er nok ikke så flink på hæler gitt, det går bra med sånne kilehæler, og noen sånne litt kortere, he he! Men stilletthæler kan jeg bare glemme, ser ut som ei som nettopp har mista møydommen til en lyktestolpe :O

    13. Unni: Veldig lurt med ekstra tynne, stilett-hæler kanskje da?? 😀 Så de får “boret” seg ned i snøen og isen 😀 Jeg må prøve høye hæler en gang jeg også… EN GANG… Har jo støvlettene klare, de bare vil ikke være med meg ut… 🙂 Ha en fin dag Unni 🙂

    14. Ha ha, du beskriver alt så humoristisk 🙂 Jeg er henne med de høye hælene og har klart meg bra i vinter også. Jeg bruker hælene på støvlene som brodder, så ser støvlene ut deretter når våren kommer kan du tro, bruk og kast 🙁 Sånne andre brodder vet jeg ikke hva er, jo da, klart jeg vet 🙂

    15. Liljema: Ja, ikke sant, nærkontakt med bakken er viktig 😉 Jeg har jo aldri fått øvd som du vet, og man lærer ikke en gammel hest å trave, eller noe sånt.. Jeg har et par fine skoletter, men de er bare ikke samarbeidsvillige, og da får det bare være det samme liksom!! 😀 Det er mange her inne med broddeskrekk og høyhæl-fobi 🙂 ha-ha

    16. Må bare tilføye en bitteliten ting til: Jeg har ikke kjøpt de broddene. Drømmemannen kom med dem til meg. Vet ikke om jeg skal ta det som et tegn på at han er ufattelig glad i meg og livredd for at jeg skal skade meg .. eller om han rett og slett synes jeg begynner å bli godt oppi årene og klar for sånt. Han er jo tross alt to år yngre og reine ungfolen i forhold .. hehe.

    17. Marit: Ha-ha ,jeg ler høyt her!! Du er jo IKKE 50, men har fine brodder i SEKKEN, liksom 😉 Skønner 🙂 Det er jo meg det, bare at jeg har mine i butikken 😉 mens jeg kreker avgårde, for jeg er også nemlig altfor ung til det 😀 ikke 50 en gang 😀 Jeg har et par høyhælte sko, og de ligger slått overende på jobben, og har visst ikke tenkt å bli brukt i DAG heller, enda det hadde jeg tenkt litt. Men de ville ikke!! 😉 Ha en fortreffelig dag du også, jeg ser at det siger ned utfor her jeg også… Men jeg skal bruke føner på det, for VEKK skal det 😀

    18. Skal vi se…. vel jeg er i den rette alderen…50…. så brodder er vel akseptabelt da… men har jeg det…nope… og ville jeg brukt det… nope… jeg forbinder liksom brodder med litt eldre folk enn meg da… litt forfengelig der… jeg liksom bare sklir avgårde.
      Høye hæler… neida… det blir jeg nok aldri gammel nok til… og dessuten ville nok ikke ryggen min likt det så godt tenker jeg.
      Da er det best med flatt… nærkontakt med bakken liksom…:))

    19. mimmimor: Ja, ikke greit å vri seg unna DEN, når det går SPOR helt opp der!! Skjønner godt du blir sint på brodder. Jeg er både sint på brodder, høye hæler og glatt is… Alt i ett!! Og den snøen som prøver seg til helga, skal få med meg å gjøre!! Blæh!! Ellers, ha en nydelig dag Mimmimor 🙂

    20. Når du blir 50 lissom!!!? Ja takk for DEN!
      Jeg anskaffa meg brodder jeg tidlig i vinter .. det er så greit atte. Sikkert. Om jeg hadde tatt de på iallefall. Egentlig vet jeg ikke helt hvor de ligger engang, hadde med på en tur bare. Og da lå de i sekken mens jeg krelte meg opp og fremover på islagt sti. Men broddene skulle jeg ikke ha på! Neida, denne kjærringa er nemlig også ALT FOR UNG for sånt!!! Selv om jeg blir 50 om under fire måneder …
      Høyhælte sko sa du? Høres ut som om vi er omtrent på samme plan der også .. men har mange i skapet da. :o)
      Ha en fortreffelig dag. Her holder vi på å snø ned.

    21. Bare en spøk? Jeg var søkkimponert over hælgangen din, jeg – riktig søt og fjong så du ut 🙂 Selv er jeg eitrende sinna på brodder i øyeblikket. En av leieboerne våre har subbet opp trappene med broddene på! Nå må trappa slipes og males. Begge nekter for brøden, men beviset går helt opp i deres etasje…

    22. vaniljeogpepper: Ja, jeg skal rette meg opp og skride avgårde som pusefrøken under, i joggingsene mine 😀 Du har helt rett, alt ligger i hodningen 😉

    23. Helge: Aner ikke om høyre eller venstre nei, for jeg har knapt SETT et par brodder 😀 JA, litt slitsomt også, dette med av og på.. Men nå er det snart bart på veien, JIPPIE!! 🙂

    24. Hanne: He-he, ja vi liker visst å se ut som 90 år, uten brodder vi to 😀 Nå er det heldigvis snart bart, og da blir det kun elegant tripping på oss 😀 Jeg har ET par høyhæler, og de går jeg IKKE i… Men VIL… skal jo være så elegant 😉

    25. God morgen… Ikke høyehæler her i gården, lite med brodder også, men ha ett par utslitte i skapet. Elsker å være Bambi på glattisen, (;( nei, det var en spøk (:). Bare jeg skal gå fra trappa til bilen, bratt bakke nedover,( 5 metrser )ser det ut som jeg er 90 år med kjempevondt i ryggen. Ha en fin dag du søte frøkentripp. :))

    26. Brodder er en fin ting. Burde ha skaffet meg nye for de jeg har er slitte. Er det noe forskjell på høyre og venstre på broddene? Det er det sikkert men det er kanskje bare ikke meg som har sett det ennå. Det eneste kjipe med brodder er at du må ta de av deg hver gang du skal inn i butikken.Og det tar sin tid – hvertfall når man skal ha de på seg.

    27. vanja: Du er helt herlig Vanja 😀 Kan se deg for meg, et bilde i hodet, DEG i full fart avgårde med all din energi 🙂 Ikke noe å trippe etter, faller man så faller man, helt sant 😀 Riktig innstilling til livet generelt 😉

    28. Jeg elsker å gå i hæler, vinter som sommer. Har hæler på mye, til og med støvlene mine er det hæler på. Mange har smilt av det, men jeg er fornøyd.
      Brodder har jeg ikke tatt i bruk, faller ikke så ofte heldigvis. Jeg går på, full fart og sjelden rolig. Faller jeg så faller jeg har jeg kommet frem til.
      Vært mange nære på opplevelser, og har fått meg mang en god latter.
      Ingenting som får hjertet så godt igang som den følesen av at det nesten gikk galt…:)

    29. Min matgale verden: Nei, vi holder oss til joggeskoene ikke sant, ofrer ikke ALT for å se bra ut liksom… Bare jeg slipper brodder, er alt i orden 😀 Jeg ser også 90 ut,broddeløs og fin 😉 Ha en fin dag du 😀 Nå er det helg snart 🙂

    30. Ja sånne brodder altså…..jeg har og en motstand der…..er jo ALTFOR ung til brodder…brodder er for gæmliser…..Sier jeg og, og går som jeg er 90 på glatten! Men jeg har i hvert fall IKKE brodder;)
      Høye hæler…..så fantastisk flott å gå i…i 1 time kanskje…. Fikk et tisp fra en venninne om å knaske innpå 2-3 paracet/ibux, da gjorde det ikke så vondt lengre!! Men der går grensen min:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg