Folk uten antenner..

 

 

Jeg mener selv jeg har en posjon sosiale antenner og andre følehorn..Det å ha en evne til å se hva som er passelig i ulike situasjoner kan komme godt med når man ferdes gjennom livet som menneske. Jeg tenker at det er viktig å ha i forhold til folk du IKKE kjenner, men også i forhold til folk du kjenner og liker godt. Det handler om empati, det handler om å se verden litt utenfor sitt eget ståsted.

Da jeg var på tur mot Fløyen i går kom jeg opp i to situasjoner hvor jeg tenkte at: -DETTE var rare greier!

 

 

Første situasjonen var da jeg peste som verst oppover svingene der, og sto med tunga nedi bakken og hostet. For det var ikke bare MEG, men ei japansk dame i sin beste alder. HUN hang som et slips etter sin mann som nærmest LØP oppover trapper og svinger. Han lå ca 6-7 meter foran henne, hele tiden. Som om de overhode ikke kjente hverandre, og ikke var sammen på tur. Hun derimot prøvde febrilsk å ta igjen forspranget hans, mens hun stønnet og kniste litt beskjemmet eller flau. Da tenkte jeg at jeg jaggu var glad jeg ikke var henne!

Hvor hyggelig var denne turen for henne?
Og samtidig: Hva er det som fikk HAN til å sprinte fra den man er på tur med, når han hørte og så at hun ikke klarte å følge?
Så han det ikke? Hadde han ikke de antennene? Var han på tur på “egenhånd” på et vis?

 

 

Den andre situasjonen var da jeg orget meg til oppi skauen der, ved klatrestativet. Jeg ventet fint på MIN tur, til to andre var ferdige der borte og de forsvant. Jeg var HELT alene og styrte på med å feste mobilen for å ta bilde. En tripod, en mobil og en rødhåret dame er vel ikke HELT usynlig for folk flest? Jeg sto nærmest klar til å begynne å “henge meg opp”, måtte bare rette en gang på kameraet. Der kom det en mann, og begynte RETT bak ryggen min og nærmest puste meg i nakken fordi han MÅTTE ta noen armhevinger i stativet akkurat da!!! Er ikke DET litt rart liksom?

Jeg snudde meg med armene i kors og en “Tante Sofie”- mine i ansiktet og stilte meg opp og ventet, mens jeg tittet bort på kameraet innimellom… Han var liksom HELT uanfektet. Han MÅTTE jo trene…Null antenner spør du meg!  Dagen i går var super den, disse uten antenner ødela overhode ikke dagen min. Men de fikk meg til å tenke litt, det må jeg innrømme….

Hva er det som gjør at noen mennesker HAR antenner, og andre ser ut til HELT å mangle dem?

 

Hvis du ikke har fått med deg siste kvelden min i Bergen, så finner du den HER

 

#antenner #sosialeskills #refleksjoner

7 kommentarer
    1. Ja, det er slik dessverre. Kjenner flere uten antenner jeg. Det er slett manko! Triste greier. Triste folk. Det du skriver her får meg også til å tenke ja. Det gjør noe med en.

    2. Hehe, man kan begynne å lure enkelte ganger hva som går av folk. Snakk om å bare tenke på seg selv, i begge de situasjonene du beskriver :O Det hørtes heldigvis ut som at du hadde en fin tur opp Fløyen og i Bergen generelt 🙂 Kan tenke meg at Bergen er fint om dagen ^^

    3. Noen har null antenner, eller veldig korte. Skremmende. Og stakkars dame, ja, som ble jaga oppover bakken. Og han mannen!! Puh….blir svett bare av å lese om dem, jeg 😉 Og hvorfor det er sånn? Det kan du spørre om, men tror ikke vi finner svar på det. Født sånn eller blitt sånn?

    4. Kanskje ikke så trivelig tur for den dama, men mulig hun var vant til det? Litt hyggelig å gå i følge når man går til Fløien da. Kanskje han fyren som begynte å trene i stativet syntes du var ei flott dame?😉

    5. Herligheta,, jøss. Den første har jeg ei ”artig erfaring med. Da ledergruppa skulle på teambuilding, med masse ekstremgreier vinterstid. Når de med best kondis ventet på de med minst kondis og bare satte avgårde når de ble tatt igjen.. 😛 Men som du sier.. empati er ikke medfødt for alle og slett ikke bedre utviklet med årene 🙂

    6. Nei det er absolutt ikke alle som har antenner. Eller så et de så arrogante at de blåser i dem. Veldig synd for de som et sammen med dem. Eller møter på dem.
      Godt du hadde en fin dag uansett 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg