Om skjønnhet og Janteloven

 

 

“Jeg har mer enn en gang dristet meg til å tenke at skjønnhet bare er et spørsmål om smak” (Sitat: Jean-Paul Sartre)

 

Jeg er veldig enig med Sartre. Det sies at det finnes noen “objektive” kriterier for hva folk mener er vakkert i forhold til utseende.  Symmetri i ansiktet, riktig forhold mellom øyne, nese og munn osv. Jeg er tilbøyelig til å tro at selv disse såkalte objektive kriteriene, er det noen som SUBJEKTIVT har satt seg ned og ment en gang..

 

 

Jeg har mest tro på at det er hjernene og hjertene bak hvert menneske, altså en subjektiv oppfatning, som bestemmer hva som er pent og skjønt, og hva som ikke er. Uansett hva “forskningen” måtte vise… 

 

Det samme gjelder oppfatningen av seg selv. Hvorvidt man selv er en skjønnhet eller ikke. Men i forhold til DET har det i samfunnet vært strenge “regler”, eller i alle fall strenge oppfatninger, om hva som er greit å mene. Det har nemlig ikke vært helt “stuerent” og VISE at man liker den man er. Eller at man liker sitt eget utseende. Janteloven har lurt i bakgrunn, og har man likt den man er, både inni og utapå så har man klokelig holdt munn om det…
“Du skal ikke tro du er noe”

 

 

 

Jeg tror Janteloven har fått seg en real “nesestyver” de siste årene. Janteloven har liksom ramlet som en støvete, gammel og umoderne bok, med et klask i bakken. Og der har den pga sin nye posisjon, blitt sparket bortover og inn på nederste hylle…

Det er plutselig LOV å mene at man er noe. Det er lov å like seg selv, og faktisk å vise det også. 

 

 

Jeg liker meg selv. Både den jeg er inni og utapå. I mine øyne er jeg så skjønn som jeg trenger å være. Og det er egentlig det viktigste, hvordan jeg har det med meg selv. Ikke om hvorvidt øynene er symmetriske, eller nesen sitter der den BØR…

 

 

 

 

 

Bildene er tatt på fotoshooten jeg og Kari hadde i går. Buksedressen er fra Desigual. Hatten fra en hatteavdeling i Åhlens i Gøteborg.

 

HER finner du andre bilder fra fotoshooten.

Og HER finner du Karis bilder.

 

#janteloven #skjønnhet #klær

12 kommentarer
    1. Så kule bilder!
      Hva temaet angår, er jeg ‘all for’ å drite i Janteloven, men er derimot ikke tilhenger av at dette (som så mye annet) skal overdrives slik at det bikker andre veien istedet, og vi får arroganse..
      Selv mener jeg skjønnhet finnes like fullt i alle aldre, farger og fasonger, og den kan øke/falme noe veldig ettersom personligheten kommer til uttrykk..

    2. Tøffe bilder og du er jo bare helt nydelig 🙂 Enig skjønnhet kommer ann på øyet som ser..og “perfekt”er ofte kjedelig.. om sjelen mangler i allefall.. Stooooor klem fra Mjøndalen <3

    3. Sanne ord. Man bør kunne vise frem seg selv på det man er god på og det man er fornøyd med seg selv med . Både utseende, stil og kunnskaper. Du har all grunn til å være fornøyd med deg selv både utvendig og innvendig, herlige Frodith😘

    4. Det er bare så bra det du sier 🙂 At noen mennesker tror/trodde at de kunne bestemme hva som var/er et vakkert menneske, er helt vanvittig absurd. Det er jo som å tiljuble papiret på Julegaven, og gi faen i innholdet ,, mei takk som byr. Det er så befriende herlig å følge deg og dine bloggvenner på fotoseanser. Det stråler av skjønnhet som er ubetalelig 🙂 Så tenk <3

    5. Jeg er enig med deg langt på vei, men å drite i Janteloven tror jeg kommer med alderen og velutviklet selvsikkerhet. De som er unge i dag, er vel mer en noen sinne et produkt av det motsatte. “Du skal tro du er noe, og du skal være best i alt du gjør!”
      Det virker som pendelen slår begge veier og ytterpunktene er like ille.

      Skjønnhet kommer like mye innenfra, og et vakkert indre gjenspeiler ofte det ytre.

      Likevel er det FANTASTISK å se mennesker som liker seg selv. DET er vakkert! <3

    6. Ja, veldig enig…Jeg tar meg i å “snakke meg ned” noen ganger…Å like seg sjøl/være stolt av den man er, betyr ikke det samme som å være seg sjøl nok.💕

    7. God morgen 🙂
      og for et deilig innlegg, med ypperlig tema. Helt enig med Sartre jeg også.
      Er det ikke herlig at vi brått har lov til å like oss selv? DET liker jeg altså. Ikke at man egentlig trenger andres aksept for det, men kanskje er det enklere for mange når det liksom er lov.
      Herlig at du liker deg selv <3 Jeg liker også meg selv, og det tenker jeg er et godt utgangspunkt. Liker også at jeg ikke er perfekt, "perfekt" = feilfri, gjør alt riktig, symmetrien du nevner osv. Jeg er mer enn god nok akkurat sånn her 🙂
      Håper du griper søndagen med begge hender og former den til en dag som er bra for sjela di <3 Go'klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg