I det siste ha jeg blitt ganske opptatt av rare dyr… eller dyr generelt.. Skylder litt på Flaggermusvinger. blogg.no, som har smittet meg med dyreinteressen på bloggens sin.. Men det er ikke bare levende dyr altså.. Jeg har vel en stor svarhet for rare kosedyr, som kommer sendt ti meg i i posten også, som du sikkert har skjønt på årets julekalender..
I går var jeg som du kanskje har fått med deg , en tur i Drøbak for å møte bloggsøsteren min Lady August, og i tillegg til all skravlingen, fikk vi vært innom Galleri Havstad, som er et herlig galleri, med mye RAR kunst. I love it 🙂
men jeg kjøpte dette under her til meg selv i julegave…
Og jeg fikk dette til jul i fjor
Så de passer jo fint sammen i stua her 😀
Herlige rare dyr…
APROPOS RARE DYR
-Vil også minne om at det fremdeles er mulig å melde seg på i dagens luke på julekalenderen min 😉 Fram til kl 22 faktisk. Hjemmelagede/heklede kalendergaver 🙂
Gå inn HER så kommer du rett på dagens luke og kan være med på julenøtter, og vinne en hjemmelaget gave 🙂
Du som var inne på kalenderen i går, fikk med deg at jeg fikk dratt “jentene” ut av dynene…. stappet dem i sekken… og satt nesa mot Drøbak.. Vi hadde en herlig dag i Jule-byen, hadde avtalt å treffe Lady Augst.blogg.no der, bloggsøsteren min. Og du fikk kanskje med deg på kveldinnlegget i går, at det var stor gjensynsglede mellom Vaniljeogpepper og Lady August. Rotta var jo på tur rundt i Norge i sommer, hos ulike bloggere, og Lady August var en av dem hun reiste til, med posten 😉
“Jentene”, dvs Høne-Pøne og Vaniljeogpepper, var egentlig ganske gira under hele oppholdet… Det var mye mas om JULEHUSET, og når jeg og Lady August prøvde å få pratet litt… eller litt mye… så sto den ene og hakket meg i siden med nebbet konstant….”kom igjen… kom igjen… bli ferdig..” .. mens den andre TOK FOR SEG av Ladyens kaffe, for å få litt fortgang i sakene liksom..
” Er dere ferdige snart.”…*slurpe*….
Så vi var jo bare nødt å skynde oss til Julehuset… Og i alle jule-butikkene og julestemningen som er der nede, er det jo jammen ikke lett å finne riktig hus… men til sist fant vi et som det garantert måtte være..
Det sto til og med JULEHUSET på et skilt der..
Og inne var det alle små jenters drøm å være…
God utsikt og litt trygt på Lady Augusts skulder..
Inntil hun igjen ble litt varm i trøya..
Ble jo helt gira når hun fikk se denne gjengen, og gaulet av full hals: “På låven sitter nissen med sin JUUUULEGRØT”!! Og fikk selvfølgelig orkesterplass 😉
Høne-Pøne ble invitert ombord til noen smånisser i en vogn… og der la hun seg til å sove igjen… Zzzzzzzzzzzz.
Med alt dette i minne, alle nissene, alle de små nisssene og store nissene, ble de veldig inspirert og fikk en lur ide til dagens luke…
Dagens første nøtt- laget de med et smil om munnen… eller nebbet… 😉
Hvor mange nisser bor det her
Altså, vi er ikke ute etter hvor mage repsresentanter som sitter på stortinget . he-he..
Nei, vi lurer
1)
Hvor mange nisser ser du i stortings-salen? ;-D
2) og hvem er denne nissen?
og denne
3)
Så- hivs du kan svarene på dissse 3 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 8 desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3
Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂
Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂
Dagen i dag startet som du vet litt sånn i ørska… Litt groggy var vi her.. Høne-Pøne Von Bentasil lå og snorket, mens Vaniljeogpepper var litt mer på hugget, i det klokka ringte.. Jeg tror de ante at noe var i gjære.. og Vaniljeogpepper…. vel, hun har virkelig NESE for sånt altså.. Og det kan vi vel si at Høne-Pøne mangler..
Klokka ringte…Ja, jeg hadde den på vekking.. Og bare det var nok nok til at noen og enhver kan begynne å lure.. På en lørdag liksom.. Vel,jeg skulle utenbys og møte Lady August, min bloggsøster.. Hadde vel i utgangspunktet tenkt å dra alene,men jeg tror Vaniljeogpepper SKJØNTE det som sagt.. Og når jeg så DE spørrende og bedende øynene, så hadde jeg jo ikke hjerte til å la de bli igjen her.. Så opp i sekken med dem… 😉
Da vi nærmet oss Drøbak, hvor jeg skulle møte Lady August, var Vaniljen skikkelig ivrig, og presset seg opp av sekken… Hun har jo vært hos Lady August i sommer en tur, og tror hun fremdeles drømmer om Ladyen og alle den deilige snopen hun fikk der…
Det var ikke mulig å holde henne på plass nede i sekken, hun buktet seg rundt og tråkket på Høne-Pøne i ett sett, så jeg måtte la henne få sitte oppå sekker å se… Forventningsfull speidet hun til alle kanter, for å se etter Ladyen..
Vi var litt tidlig ute, v’æret var strålende, så Vaniljeogpepper kravlet litt rundtomkring mens vi ventet , ganske så fornøyd med å være i Julenissens by, Drøbak. Høne-Pøne hadde ikke helt kommet seg etter gårsdagen så sov litt ekstra i sekken..
Verdens beste jule-by, det er jo nisser overalt, på alle vegger og alle hjørner…
Men SÅÅÅÅÅ, var endelig Lady August der…Og det var stro gjensynsglede melleom Vaniljeogpepper og Ladyen.. Og Høne-Pøne var veldig glad for ENDELIG å få treffe Ladyen hun også… se på DET blikket liksom…. 😉
Fort varm i trøya igjen… og tok seg til rette av Ladyens kaffe selvfølgelig 😀
Lady August ville til og med leke litt…. Ikke noe er bedre…
Da vi var innom siste kafeen fikk Vaniljen øye på noe hun kjente igjen… og ble veldig glad og fonøyd.. “VANILJE; VANILJE”… Inntil hun plutselig skjønte at det hadde noe å gjøre med mat eller drikke… Og at HUN kanskje var en av ingrediensene…. Da ble hun plutselig litt stor og våt i øynene… Og hadde lyst å drra hjemover igjen… ;-D
Da vi dro hjem var det mørkt ute..
Høydetpunktet, foruten å treffe Lady August igjen, var selvfølgelig julehuset… Men det får du høre mer om i morgen.. 😉
Nå er Høne-Pøne veldig klar for trekking her altså… HUn har liksom ladet opp litt hun, tok seg en høneblund etter vi kom hjem også… Så nå er hun klar som bare det…
Men først svarene:
Den litt bakvendt-snakkende meldingene var:
1) Høne-Pøne liker klementiner og mørk sjokolade, men min sjokolade får hun ikke
2) Vaniljeogpepper han i jule-belysningen på Oslo City
og de to nissene var
3)
Jens Stoltenberg
og
4)
Johnny Depp
som mange hadde gjettet 🙂
Nå vil Høne-Pøne altså ikke vente mer, så jeg slipper henne ned i lua hvor alle lappene ligger, med de som har rett svar… “kakle-kakle”… *romstere*…. Og opp fra lua kommer….
Jeg er bare innom for å minne om at det fremdeles er mulig å melde seg på i dagens luke på julekalenderen min 😉 Fram til kl 22 faktisk. Hjemmelagede/heklede kalendergaver 🙂
Bare gå inn HERså finner du Frodiths Julekalender, og luke 7, og kan melde deg på om du vil og om du klarer 😀
Siden jeg og de to gale var på middagsselskap i går kveld… ligger vi litt strødd her i dag… Dvs jeg s kal utabys en tur…og de to klarer ikke gjøre stort på egenhånd… sånn som formen er i dag hvertfall.. Så det blir en litt kortversjon i dag.. Vaniljeogpepper og Høne-Pøne ville jo så gjerne ha både den ene og den andre kjolen i går, til selskapet vi skulle i… (les HER) Men de måtte jenke litt på kravene.. Så Høne-Pønes ønske om DISSE:
Merkelig nok var hun rimelig fonøyd med det 😉 Hun synes den liknet.. Og Vaniljeogpepper var veldig fornøyd med å få gå i gul, silke-aktig kjole..
…og da jeg lot dem få boltre seg med BOA- pynt også, så var det bare fryd og gammen her..
Festen gikk flott, vi spiste godt og koste oss. Men resten vil vi holde hemmelig hvis det da ikke var noen paparazier i nærheten,så forblir det en hemmelighet hva som skjedde..
Så da går vi over til dagens nøtt, og håper at den er overkommelig også i dag 🙂 Jeg har mange flere gaver igjen, og det er bare å slenge seg med, om du har vært med før eller ikke 🙂
Og i dag har vi litt problemer med å stokke tunga… pga litt lite søvn…
Så vi “baker-snakkvendt..”… Dvs…1) snakker bakvendt..
og 2) vi snakker litt speilvendt i dag også…
Les den første litt bakvendt, så finner du ut hva det står her, det er en liten setning om ei dere kjenner, og les den andre litt speilvendt så finner dere hva det står om ei annen “jente” der…
Bruk gjerne speil på nr 2- det er lov 😀
Og i dag er det igjen to nisser..
3) hvem er denne nissen?
4) Og denne nissen da?
Så- hivs du kan svarene på dissse 4 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 7 desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3 Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂
Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,,
Og i dag er jeg på plass tll rett tid med avsløring og trekning 😉
Som du vet ville Høne-Pøne og Vaniljeogpepper gjerne lage julepynt i dag… De er jo så glade i glitter og glam.. og det så dere jo fra morgeninnlegget.. De hadde jo begravet seg i juleglitter og nisser.. Og vi SKAL lage julepynt, det lover jeg.. Men det ble ikke i dag. Jeg måtte jo få inn svarene fra alle bloggerne først, på hva det var vi skulle lage.. Så det får bli en annen dag..
I kveld skulle vi nemlig bort i middag også.. Og da var det jo andre ting å tenke på. Høne -Pøne og Vaniljeogpepper er jo som andre jenter,og liker å pynte seg.. Og med tanke på middag borte skal jeg love deg at de ble ganske fortapt i butikkvinduer…. da vi fartet til jobb i dag…. (de har nemlig vært med på jobb i dag også)….. De drømte seg helt bort..
Høne-Pøne tenkte at dette kanskje kunne være noe for kveldens selskap.. en fin julekjole hadde vært noe…
Eller hva med denne…?
Jeg tror hun var LITT opptatt av pakkene som lå der også…men helt klart at hun siklet MEST på kjolene..
Da vi svingte gjennom shopping senteret, falt hun helt i staver ved dette vinduet, og håpet nok å få stelt neglene sine, med en fin neglelagkk
Hun holdt “fingrene” sine fram for liksom å sammenlikne… 😉 Hun er nok litt misunnelig på alt glitter, glam og alt som andre har.. Og selv Vaniljeogpepper har jo hull i ørene… og det har nok vært “en litt vanskelig nøtt å svelge…”
Og ved denne disken tror jeg hun hadde sett for seg litt å bli sminket… Men det var ikke kommet noen på jobb der ennå, så det fikk hun ikke gjennomført..
Jeg måtte få henne ned i sekken igjen, og hun var nok litt skuffet da jeg prøvde å forklare at hun var altfor liten til disse kjolene som hun drømte om…
“Pfffff, for liten du liksom… -jeg er da stor nok….” kaklet hun hele veien til jobb..
Vel framme, måtte jeg vise henne noe jeg trodde ville være mer passende av klær for kvelden..
Jeg viste dem begge at klærne til disse to rottene her, kanskje ville passe bedre til dem…
Men de viste seg jo også å være altfor store..
Men vi kom oss på selskap vi … Og hva de egentlig hadde på seg for du se i morgen tidlig..
Nå er det Vaniljeogpepper som skal trekke her… Hun er litt trøtt for vi har jo vært på selskap, men hun skal nok klare å få opp et navn… Men først svarene:
1) Svarene her, på hva vi skulle lage var: Jule- KURVER, lenker, hjerter og glitterstjerner
2) nissen var :
Martha Louise
og
Siv Jensen
Og siden det ble litt sent, så går vi nå bare rett på trekkingen.. Og Vaniljeogpepper er på full fart ned i lua… og trekker opp fra de med riktige svar…. vinneren som er…..
Bare innom for å minne om at det fremdeles er mulig å melde seg på i dagens luke på julekalenderen min 😉 Fram til kl 22 faktisk. Hjemmelagede/heklede kalendergaver 🙂
Bare gå inn HER så finner du Frodiths Julekalender, og kan melde deg på om du vil og om du klarer på luke 6 😀
God morgen i stuggu 😀 Ja, for det ER en ganske god morgen her altså… Selv om jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg våknet… MEN, det viste seg å være en overraskels av både den positive sorten, og den LITT negative sorten…
For å begynne med del litt slitsomme… Så hadde Vaniljeogpepper og Høne-Pøne ROTET noe aldeles forferdelig her i natt… mens vi lå og sov.. Kan du tenke deg… Mens jeg synes de så styggelig sltne ut her i går, og nærmest måtte VEKKE dem i går kveld på sofaen her… for at de skulle foreta trekningen av gårsdagens kalendergave. Så var de i natt altså fulle av energi.. De hadde dratt fram ALT av julepynt… Nå er ikke det mer enn en liten eske, for vi pyner ikke så mye her… Men likevel da… Jeg burde nok tenkt meg om i går kveld… for da vi gikk gjennom shoppingsenteret i går ettermiddag, var de jo innom både bokhandel og flere andre steder som du vet… de var vanskelige å få med seg og de var FRYKTELIG opptatt av denne julepynten overalt…
Jeg trodde de bare prøvde å gjemme seg.inne på bokhandelen…. men det lå kanskje noe mer bak..
Det var liksom bare RETT bort for å snuse på trærne, og å sjekke om det var noe INNI pynten osv..
Det klemte og tasset på pynten,for liksom å finne ut hva den var laget av…
Og altså da jeg våknet i dag tidlig, med søvnen enda i øynene…. svingte meg ut på kjøkkenet for å sette på vann og kaffe… sette på ovenen til baguetter… i det hele tatt ha en fredelig og rolig morgen.. Og DA… i sidesynet får jeg øye på dem… Der hadde de dratt utover julepyntesken, nissene og glitteret…. Og satt midt oppe i det hele og ropte:
” Vi vil lage julepynt- vi vil lage julepynt!”
Og selv om de vet at inn døra her kommer det ikke et tre en gang, så spilte det ingen rolle. Julepynt ville de ha… Og den skulle lages… De hadde fått noen fine forestillinger etter butikkrunden i går..
Det som var BRA, og veldig positivt oppi det hele, var jo at Vaniljeogpepper og Høne-Pøne har stått for den ene rebusen helt selv i dag.. Så det trengte jeg IKKE tenke på.. Men som du vet er ikke disse dyra HELT stø i skriving, så du må ha litt god fantasi..
De hadde laget en liste over hvordan pynt vi skulle lage., og du finner ut hva det er hvis du er god på å lese speilvendt. DE er nemlig best på å skrive speilvendt. Blir det for vanskelig kan du jo hente et speil??
Altså:
1) Hvilken julepynt vil de at vi skal lage?
OG som vanlig har vi også noen kjente folk som gjemmer seg bak nisseskjegg og luer
Hvem er dette?
2)
og dette?
3)
Så- hivs du kan svarene på dissse 3 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 6. desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3 Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂
Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,,
men det er mulig det blir litt senere avsløring av vinneren i kveld…for jeg og dyra skal på juleselskap… 😉
Etter en stille morgen, med koselig sang i sofakroken, fant jeg ut at det var på tide med litt aktivitet på de to… De har vært alt for mye hjemme alene i det siste… Ikke rart det blir klabb og babb i hjørnene, og små fighter mellom hybelkaniner på den ene siden og Vanijeogpepper og Høne-Pøne på den andre siden.. Det er klart de må gå i tottene på hverandre litt innimellom.. Og det er da dukene, klementinene, fjærr og værhår, fyker til alle kanter… Dessuten så vet du jeg hadde den sjokoladen der hjemme… i kjøleskapet… fremdelse.. Og jeg tar ingen sjanser.. DEN sjokoladen skal jeg ha selv, og tør ikke risikere at den er borte-vekk som en jule-sviske når jeg kommer hjem..
Derfor tok jeg med både rotta og høna på jobb i dag… Åååå, for en dag… 😉
De holdt seg fint i skinnet på T-banen, så ikke SNUTEN på dem da en gang… Lå pent og uten skvik og pip, nede i sekken… Men da vi kom opp på jobb, var det nesten så de ante det var noe…. for VIPS så var de oppe av sekken… Og ganske fort fikk de se en Nisse-lue som lå borte i gresst der… Og Vanilljeogpepper og Høne-Pøne som er SÅÅÅ forventningsfulle på om nissen kommer snart, de pilte jo bortover i halvmørket… for å at lua i nærmere ettersyn… Og tror du ikke de trodde at Nissen var INNI der?? For på et øyeblikk hadde de krabbet NEDI lua,for å se etter Nissen 😉
Skuffelsen var stor da de fant ut at lua var tom…. At det ikke var noen nisse nedi der…
Jeg lovte dem, som plaster på såret, at de skulle få KOMME UT når vi gikk gjennom shoppingsenteret på vei hjemi dag, titte litt på gaver sammen med meg, kjenne på jule-travelheten og om mulig kanskje se etter den EKTE nisssen… for han BOR på shoppingsenteret.. Det vet ALLE..
Men jeg angret umiddelbart, da jeg hadde sluppet dem ut der nede… For Vaniljeogpepper og Høne -Pøne har jo ikke MITT tempo!! Ikke det at DE er trege! Nei… her er det omvendt.. Her er jeg gamlehjemmet på tur, jeg mangler bare rullator og ruller i håret… For det to er jo over alle hauger før jeg får sukk for meg…
Vips, så hang Vaniljeogpepper i jule-belysningen inne på Oslo City….
Og VIPS, så satt Høne-Pøne på en hylle inne hos Al Dente-restauranten inne på senteret…
Og de føk selvfølgelig i hver sin retning… På jakt etter alle jule-lysene og julenissen… Så jeg hadde mitt fulle strev med å få samlet dem inn igjen…
Jeg måtte faktisk stille meg opp der inne å rope på dem!!! Jeg viftet med en diger nisselue, ropte og skrek og minnet dem på at vi skulle trekke julekalenderen om ikke lenge… Og sånn fikk jeg samlet dem sammen og dyttet dem ned i skken, etter at de hadde vært innom både bokhandelen, og vært i toppen av et juletre…
Men nå sitter de er klare, begge to og er ikke helt sikre på hvem sin tur det er i dag… til å trekke vineneren.. Men det vet JEG.. Og det er Høne-Pøne Von Bentasil..
I dag fikk dere bryne dere på en liten tegne rebus
Og dette var MUSEVISA eller jeg hadde godtatt “når nettene blir lange”
Og dette var: På låven sitter nissen
Denne nissen er rågod på ski
Og heter Petter Northug
Og denne nissen
….er president i USA
og heter
Barrack Obama
Og nå er det et som hakker meg hardt i armen her.. og vil ned i lua med alle lappene.. for å trekke ut vinneren av dagens luke…
Så her sendes hun ut…
…. og opp av lua kommer hun trekkende med en lapp i nebbet….. Og dagens vinner av en heklet kalendergave…. er ….
Kjempekoselig at du vant Elin, du har gledet deg sånn i forkant av kalenderen, og vært en av de ivrigste fanene her av både Vaniljeogpepper, Høne-Pøne og hele ideen 😀 Jeg sender det noe JEG synes passer til deg i kalendergave, så får vi bare håpe du liker det 🙂 Jeg har adressen din fra tidlgere en gang 🙂
Og til deg som ikke vant,jeg har fremdeles 18 kalendergaver igjen, som jeg gjerne vil gi ut 🙂 I morgen er en ny dag 🙂 Og nye muligheter 🙂
Bare innom for å minne om at det fremdeles er mulig å melde seg på i dagens luke på julekalenderen min 😉 Fram til kl 22 faktisk. Hjemmelagede/heklede kalendergaver 🙂
Bare gå inn HER så finner du Frodiths Julekalender, og kan melde deg på om du vil og om du klarer 😀