Hvis jeg var en fisk…

 

…så ville jeg antagelig vært en akvariefisk.

En riktig så fin og fargerik en. Med flotte striper og en flagrende hale, som fikk meg til å sige så flott fram i vannet.
En fisk med sansen for det gode liv i trygge og forutsigbare omgivelser. Der maten kom til samme tid hver dag. Der jeg kunne kjøre mitt lille show inni boksen der: virvle  meg rundt mens boblene steg og fargene spratt, og fansen sto på utsiden og beundret det hele.

 

 

Jeg ville neppe vært en hai…med skarpe tenner og skumle planer. Som levde ute på det åpne hav, i frådende bølger og stormende vind.

Heller ikke ville jeg vært en diger, grå og kjedelig torsk, som brukte størsteparten av livet på å flykte av sted, livredd for å bli mat en eller annen plass før jeg nådde voksen alder..

Ei heller ville jeg vært en sjøhest. Som svømte gyllen, elegant og prangende i luksuriøse tropiske farvann. 

 

Nei..jeg ville helt klart vært en akvariefisk. Fargerik og glad, fornøyd med det enkle livet på innsiden av de tilpassede rammer. Som fikk sitt liv i rampelyset… med tilskuere på grei avstand og ingen frykt for å bli spist….

 

 

Hvordan fisk ville DU vært?
Spørsmålet er altså, hvilken fisk kan du kjenne deg igjen i? 🙂 

 

 

Hvis du vil lese flere i denne kategorien, finner du en egen kategori i menyen min som heter: “Hvis jeg var en”…. 

Men jeg anbefaler f eks: 

“Hvis jeg var et…dyr”

“Hvis jeg var en…..dans”

“Hvis jeg var en …bok”

“Hvis jeg var en…bil”

 

 

#hvisjegvaren #fisk #sammenlikning #metafor

16 kommentarer

Siste innlegg