“Glaaade jul…ned i skjul… glaaaade julemorgen..slukker sorgen “..Nå har julaften gjemt seg i julemorgenen, eller nesten dag får man vel si…og tiden er inne for å kose seg med ferie, og de fine tingene man har fått Jeg starter dagen med Nemi, som jeg fikk til jul og et abonnement på 6 til 😉
Søsteren mmin hadde strikket og tovet verdens fineste veske til meg
Og en sommerfugl kom flyvende til meg fra varmere land, for den visste den ville treffe en artsfrende her 😉
Et bilde til veggen min <3
Bare noe av alt det fine jeg fikk <3
Ellers var gårsdagen superkos, og nå er det bare hjem å kose seg MER
For meg er akkurat julaften NESTEN helt den samme som før…Slik stod jeg da jeg var 5… med jul kjole, fletter i håret, store oppspilte øyne, og måpende munn…Gledet meg febrilsk til kvelden… men man kunne nesten ikke vite det, trodde jeg… men KANSKJE, KANSKJE… når jeg tenker etter nå..at man kunne se det på den åpne munnen…
Noen timer etterpå lå jeg og kavet under juletreet med rumpa i været… rev og slet, og lette etter pakker med MITT navn på..Kanskje tok jeg noen gaver litt feil også, og pakket opp noen andre sin… For det morsomste var alt papiret,og det at det var noe bak der…ikke alltid man kunne vite at det ikke var LIKE morsomt det bak de andre sine pakker…
Nå er jeg blitt noen år eldre… ja litt da… Men den barnslige gleden min over pakker og julaften er helt inntakt… så jeg ser NESTEN likedan ut..
Den gule kjolen er byttet ut med en grå tunika i år… men ellers er det ganske likt… Jeg vet at JEG er den som kommer til å ligge å grave under juletreet i år også…og nå har jeg fåtte et alibi igjen.. En liten gutt jeg er grand-tante til…NÅ har jeg i mange år ikke hatt noen unnskyldninger for å ligge der under treet å sprelle… den yngste av mine tante-barn er 18 år, og er ikke noe godt alibi for at JEG må ligge der og sprelle…
Men pga den lille nye, kan jeg igjen tillate meg å VÆRE under julettreet der, med hele meg.. Og jakte og lete etter gaver til meg… Små eller store, det spiller ingen rolle… Men jeg er LITT mer nøye på at de er til MEG nå da… 😉
Så nå er jeg klar for “Tre nøtter til Askepott”, litt frokost og så er julaften i gang snart. Resten av jula er ikke så nøye for min del… Men akkurat julaften er jeg litt barnslig fremdeles..
Så var det tid for siste trekningen.. Nesten litt vemodig.. Det har vært fantastisk moro, som det også var i fjor 🙂 Samtidig er det som å være inne i en vaskemaskin på et slags vis.. Det er ideer…skriving.. innlegg.. dyr som flakser og flyr og skal fotograferes… nye ideer… banen til byen… kamera i veska…nisselue…hekling av gaver i pausene på jobben… og alt bare går og går, og ruller meg rundt… Og jeg blir svimmel og ør, på en heseblesende men HERLIG måte… Og så begynner vanskemaskinen og gå litt saktere… den nærmer seg slutten av programmet…og det subber og går fremdeles, men ikke fullt så fort…og til slutt så stopper den…
Og ut kryper jeg… og setter meg stille og rolig i sofaen…Den heseblesende, morsomme ferden er over…lyden av rundt-og-rundt på en karusell-akti måte er borte… Det er helt stille… Litt rart… litt vemodig… Nå skal jeg bare ligge her på sofaen å tørke litt. Oppe på kanten sitter Høne-Pøne, uten rød lue… hun er ferdig med joben sin… Vaniljeogpepper har tatt av den røde genseren og er bare en vanlig nakenrotte igjen..
Og JEG, sitter her uten nisselue… for nå kommer den ordentlige nissen snart 😉
Så med den siste trekningen i Frodiths Julekalender, sier jeg God Jul til alle som har vært innom i løpet av advent,og eventuelle andre som måtte titte innom..
Her er dagens Svar:
1) Her sto det så klart: Frodith ønsker alle sammen en god jul!
2) Nissene var
Ari Behn
og
3)
Mette -Marit
Og i dag er det to stykker som gjerne vil trekke samtidig, siden det er siste dagen… Og de har vært nede i lua og funnet fram en lapp.. Og på den står det:
Hurra, i dag ble det deg og jentene dine 🙂 Det var koselg at dere vant. Dere har jo vært med nesten hver dag dere 🙂 Og det har vært veldig koselig 🙂 Kan du sende meg adressen i innboksen, så sender jeg gaven i posten i romjula 🙂 Håper det er noe du eller dere vil like 🙂
Og til deg som ikke vant: Takk for at du var med! Jeg har stadig noen konkurranser eller annet her, så det vil by seg flere anledninger 🙂
Meld deg på HER, og du er med i den siste trekningen av en hjemmelaget kalendergave. Men du må gjøre det før kl 22, for da trekker jeg vinneren for siste gang.
Jeg lovet dere en avslutning med SMELL og FRES… Og det fikk du jo nå nylig 😉 Men ellers ble nok dagen på landet, i barndomshjemmet mitt, ganske så like de andre dagene i adventstiden.. Men kanskje hakket mer JULETE om det er mulig…..
Som du vet så var det jo løping etter nisseluer
Men ellers så besto også dagen i å skremme min mamma… (ja, ikke JEG som gjorde det da 😉 )
Vaniljeogpepper måtte jo selvfølgelig opp i hyllene, og kravle… og det var et øyeblikk der jeg så mamma hadde hjertet i halsen… LITT usikker på hva som ville skje med glastingene henes…
… snuse og titte… og åle seg fram…
… HIKK!! Her var det mamma måtte snu seg… og jeg fikk lokket Vaniljeogpepper ned med løfte om å være med å pynte juletre…
… Så da var det bare å sette i gang…
Vaniljeogpepper pyntet LITT….
…og Høne-Pøne pyntet litt….
..Og så VAR de pynten selv en liten stund…
Og vi ble veldig fornøyde med treet, og da var det jo bare å sette i gang å GÅ rundt juletreet… Og igjen… ikke rart de føttene var såre til slutt…
“Glaaaade juuul, heeeeelige jul….. eeengler daaaler… neeed i skjuuul…”
“…hiiit de flyyyyyyver med paaaaradiiiis grøøønt….hvooor de seeer hva for Guuud er skjønt…”
..”løøøønlig iblaaant oss de gåååååår… løønlig i blant oss de gååår…”
“Jentene” koste seg med juletregang, selv om førttene ble en smule såre… og sovnet med et SMELL, på julenissene til mamma…
Slik var dagen på landet og slik ble årets siste luke i Frodiths Julekalender 🙂 Da presenterer jeg årets siste nøtte-blanding, og kommer tilbake i kveld med årets siste kalendervinner 🙂
Så hva står det på meldingen under her i dag? Står på røverspråket, men det vet du vel nå? (Lol = L, fof = f osv)
1)
2)
og hvem er denne nissen?
3)
Og dette?
Så- hivs du kan svarene på dissse 3 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 23. desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3
Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂
Jeg har bare denne ene kalendergaven igjen som jeg gjerne vil gi bort- så bare sleng deg med .-) Det kommer ikke flere julekalenderdager vettu 😉
Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂
Nei.. denne gangen er det rett og slett beina som har litt vondt…
Så de har fått hver sin skammel, og ligger med beina opp og “armene” litt oppgitt ut i været… Og hva skyldes disse ømme føttene?
Vi har vært på landet i dag, i barndomshjemmet mitt, og der har Høne -Pøne og Vaniljeogpepper opplevd litt av hvert, og det meste får du høre i morgen, i årets siste kalenderluke.. men de såre føttene skyldes veien TIL landet…
Først var det opp i sekken…
..Og forsåvidt er jo det ganske bedagelig for føttene, bare sitte der å sløve liksom… mens JEG sliter meg gjennom byen, med DE tunge kreka på ryggen… Men sekken var i tillegg i dag full av pakker, så det var litt dårlig plass… beina måtte krøkes..
Vel framme på Oslo S, var selvfølgelig NOEN ute av sekken med en gang og løp avgårde… Og høye trinn i rulletrappene gjorde jo sitt til at føttene fikk kjørt seg…
På toget var det mye å titte på, og det var ikke så lett å få slengt opp beina, for å slappe av heller..
Litt klemt ble beina også… Men det hindret visst ikke henne i å løpe SPINNVILL, når vi første var framme på landet.. Når det første er noe man vil finne ut av, så funker beina UANSETT..
… For plutselig var den der lua der igjen… Og hvem var nissen egentlig… Det gjaldt egentlig bare å komme seg FORAN lua… for å titte etter hvem som løp avgårde med den…
..lua forsvant oppi et tre…. og det gjorde Vaniljeogpepper også….
…løp avgårde, kravlet og klatret…spant avgårde med alle fire føttene… sliten… Så forsvant lua ned igjen… og bortover veien… og bort mot en trapp… og Vaniljen løp og løp..
…også gjaldt det da å komme seg opp den svære lange trappa… for lua forsvant oppover…. og det virket likosm umulig å ta den igjen…. også viste det seg … helt til sist… når føttene var helt numne og bedøvde av all løpingen… at inne i lua… var det ingen nisse… men det var…
Høne-Pøne!!!! Men om det var henne de andre gangene i adventstiden…. vel,det kan du jo bare undre deg på… Ikke vet jeg… kanskje var det den ekte nissen… 😉
Vel,hvertfall fikk de trent kondisen begge to i dag, og brukt legg-musklene… så nå siter de altså bare her… Og venter på trekkingen… og den skal jo faktisk skje NÅ….
Men først svarene…
1) her sto det: ” I morgen er det “Grevinnen og hovmesteren” på Tv. Vi gleder oss”
2)
Denne nissen var
Kongen av Sverig. Carl Gustaf
og
3) denne nissen var
Titten Tei AndreVon Drei
Og nå er Vaniljeogpepper kommet såpass til seg selv her, at hun er klar for lua.. Nedi der ligger dagens navn på de som har riktige svar i dag… OG nå trekker Vaniljeogpepper for siste gang… Furll fart ned nå… og full fart tilbake igjen.. Og hun drar på en diger lapp… og på den står dagens vinner …. og det er ….
Gratulerer Deveny, i dag ble det deg 🙂 Og nå er det snart på vei noe i posten til deg 🙂 Hipp hurra!! Moro at du vant 🙂 Du har jo vært med nesten alle dagene 🙂
Og til deg som IKKE vant:
Det er EN sjanser igjen!
Kom immnom i morgen tidlig om du vil, eller utover dagen… helt fram til klokka 22. Jeg har 1 hjemmelaget kalendergave igjen, som jeg har lyst til å gi til noen 🙂 Og imorgen åpener vi luke 23 og det skal sprelles for siste gang i år… 😉
Hei-hei 🙂 Vi vil bare minne deg på at du fremdeles kan melde deg på dagens luke i min julekalender 😉 Gå inn HER så kommer du rett til dagens luke. Men du må gjøre det før kl 22, for da trekker vi vinneren, og det er 2 hjemmelagede gaver som skal deles ut 🙂 Kanskje vinner du DENNE?
Eller noe helt annet..Hvem vet… 😉
Dette er nest siste luke i kalenderen, for i morgen blir siste dag, Høne-Pøne Von Bentasil og Vaniljeogpepper skal på ferie 😉
I dag er tiden for å se litt tilbake… fordi dette er nest-siste dagen i min julekalender, jeg avsluter med et SMELL i morgen… Og derfor ville vi se litt tilbake her på hva vi har foretatt oss de siste tre ukene.. Hva desember har vært for oss… Det var Vaniljeogpepper som først kom krypende inntil meg her og sa:
“Husker du da vi var i Hvitsten…” ” Frodith… husker du da vi var på tur langs Akerselva…?”…. “Høne-Pøne… husker du da vi gikk Lucia…? ” Og sånn fortsatte hun…
Så da satte vi oss stille ned her… og så igjennom noen av tingene de har vært med på… Og noen av bildene er faktisk : BEHIND THE SCENES, og ikke vist tidligere 🙂
“Husker du da vi sløvet i strandstoler i Hvitsten… i slutten av november…?… og snøen var ikke kommet en gang….”
“Husker du jeg stakk av under båt-huset der…da lo jeg fælt altså… “
“… husker du vi hang i den flotte porten…”
“…Og vi solte oss ved en murkant i Hvitsten…”
“Husker du ved låven i Vestby…? Og vi så mus og greier…? Ekte rotter og mus…”
“Husker du nisselua i mørket… og alle de andre nisseluene vi så..?…”
“Husker du vi akte i bakken, og vi fikk pelsen og munnen full av snø…? Da lo jeg fælt da…”
“Husker du vi traff Ladyen?… “
“…og Engla…?…”
“Husker du da vi hoppet i snøen…. eller … det var visst bare MEG det….”
“Husker du da jeg satte fast snuten i vinduet… fordi det var frost.. og jeg stirret etter nissen.. lurer forresten på om han kommer….”
“Husker du vi gikk Lucia-tog…og vi byttet på å gå først… ?…”
“Husker du vil laget snømann på jobben til Frodith…?”
“Husker du vi laget ønskeliste… lurer på om vi får noe forresten…?”
“Husker du vi gjemte oss på Oslo S…. eller det var vel bare meg det…. “
“Eller da vi stakk av på Storo… og ble fanget… og holdt på å le oss i hjel…?”
“Og husker du det herlige julebordet vi hadde , i fine kjoler…? Det var flott det…”
Husker DU som leser dette alle disse tingene…? 😉 og mye andre rare ting og fantestrker har det vært…
Ja, det har vært en herlig desember… Og nå er det bare EN dag igjen før vi gir oss…. Og den dagen skal bli full av fres… eller hva…?
Mens vi freser ut i verden kan DU løse disse nøttene..
1) hva betyr dagens melding? ( du vil kanskje trenge et speil for å finne det ut 🙂 )
2) Hvem er dagens nisser?
3)
Så- hivs du kan svarene på dissse 3 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 22. desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3
Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂
Jeg har 2 kalendergaver igjen som jeg gjerne vil gi bort- så bare sleng deg med .-)
Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂
Hvis du tar en titt på treknings-logoen over her, så er det et lite hint om hva som er tema her hos oss i dag…
Hvis du ser på disse to som ligger her…. side om side.. så får du også et hint om hva det handler om her hos oss i dag… Ja… det handler nok også litt om å være sliten, mett og om å være litt GÅEN etter gårsdagens julebord… Men like mye handler det om det å kunne ligge side om side sånn, med magen i været og flire.. SAMMEN..
Her har Høne-Pøne og Vaniljeogpepper sittet side om side, stille og pent i dag faktisk, og sett på små snutter på You Tube, og små bilder av koselige vennskap..
For egentlig er det vel DET det hele handler om, er det ikke…Å ha noen som er der for en… i tykt og tynt…Det kan være en kjæreste, en mor, en venn eller to, eller et annet bekjentskap..Og i JULEN ja, men også alle andre dager i året, er det viktige ting å tenke på: At man kan være der for noen,og at noen er der for deg, man kan ha det GØY og le sammen, like mye som man kan gråte og fortelle hverandre hemmeligheter. Så i dag er vi litt i det tankefulle hjørnet hele gjengen, for det er sånn som slike høytider gjør med en.. Så i dag har vi ikke annet å si enn: Vær en god venn der du kan 🙂
Så da vil vi bare avsløre dagens vinner , og så skal vi lade opp til morgendagens luke, luke 22 🙂
Men nå er Høne -Pøne klar her… Hopper ned av hodet, og fyker avgårde ..mot lua og mot alle lappene… Og hun er i full fart, for hun har slappet av i hele dag, med sin gode venn, foran skjermen her…så nå har hun mye futt i kroppen… Så her kommer hun flyende faktisk… med en lapp… Men vent…. Først svarene…
1) Dette var så klart…
Marve Fleksnes, eller Rolv Wesenlund om du vil 🙂
2) Og dette var
Jahn Teigen ja
3)
Og dette var vår alles kjære
Anne -Cath Vestly
Men NÅ er hun klar altså, på ORDENTLIG… Høne-Pøne…
Og her kommer hun ut med en lapp hvor det står….. ja… akkurat… det står…
Nå Hanne, nå var det deg de trakk 🙂 Så koselig at du vant, og jeg vet du blir glad, og de er så koselig 🙂 Hilser fra Høne-Pøne som sier det var riktig så hyggelig 🙂 Hilser fra Vaniljen som sier HUN kjenner deg 😀 fra i sommer 🙂 Gratulerer med seieren, jeg sender deg en liten ting over helga,og adressen din har jeg vet du 🙂
Og til deg som IKKE vant:
Det er flere sjanser igjen!
Kom immnom i morgen tidlig om du vil, eller utover dagen… helt fram til klokka 22. Jeg har 2 hjemmelagede kalendergaver igjen, som jeg har lyst til å gi til noen 🙂 Og imorgen åpener vi luke 22 og det er nye sprell på gang, for da får vi håpe vi har fått igjen futten her..
Herlig at det er så mange med hvver dag fremdeles 🙂
Hadde bare så lyst til å si tusen takk til de som har sendt meg så koselige gaver nå før jul 🙂 Både de som jeg har fått helt spontant, i hele høst egentlig, og også nå rett oppunder jul 🙂 Jeg er jo en liten posthund, får jeg vel kalle det kanskje… Ikke bare en gavehund.. Jeg elsker alt som kommer i postkassa mi, som ikke er regninger 🙂 Koselige kort og brev, små overraskelser som betyr at folk har tenkt på meg og bryr seg på et vis 🙂
Jeg blir veldig glad, og rørt, og på et vis har det vært litt ekstra godt i høst, pga jeg var syk og alt.
Og i går kom det nemlig “en liten gjeng” igjen i kassa mi, og jeg blir LIKE glad hver gang 🙂 Jeg løper inn, slenger posene i gangen, og river opp papiret på posten ute i gangen… Og noen hadde papir INNI også,og de klarer jeg å vente med, selv om det er veldig vanskelig… Og noen var uten papir og meningen jeg skulle se..
Jeg fikk denne av Tattavkvinnene– hun hadde kjøpt i London nylig, når hun var der på shopping-tur. Og det er en godsak til å stikke i varmt vann, og blir kakao og marshmellow når den får vann på seg 😀 Jeg har ikke “prøvd” den ennå,men gleder meg .-) Og så fikk jeg deilig mørk sjokolade til 🙂 Og jeg ble skikkelig overrasket over dene koselige gaven 🙂 Takk Sara! <3
Denne fikk jeg av My Vida Loca, og den har jeg ikke åpnet ennå.. må prøve å vente til julaften altså .-) Fint kort fra Goldie også 😀 Hunden hennes.Skikkelig kos 🙂 Tusen takk Marit <3
Og så fikk jeg denne av Ritahobbyfoto, som var prremie når jeg vant i en fotokonkurranse der nylig .-) og de tror jeg hun har heklet selv 🙂 Kjempefint 🙂 Tusen takk Rita <3
Og så kommer det faktisk en liten nøtt:
Hvem er denne fra?
Jeg har fått denne i postkassa også, ingen avsender verken på konvolutten den kom i eller på kortet på pakken.
Helt anonym… OG jeg skulle så gjerne sagt takk for den også til en eller annen.. så da får jeg høre her:
Hvem har sendt meg denne? 🙂
Til sist vil jeg minne om julekalenderen min som jeg har 3 dager til. I dag, i morgen og i overimorgen. Og DU kan fremdeles melde deg på og vinne en hjemmelaget kalendergave. Gå inn HER, så kommer du rett til dagens luke, som er luke 21, og meld deg på da vel 🙂
Men du må gjøre det før kl 22, for da trekker jeg vinneren.